איור: רז בן ארי
היום שבו נולד הרב הראשי

מדוע מקבל הרב מרדכי אליהו את פניו של כל נער בר מצווה בשמחה? ואיך הדבר קשור להחלטתו להיות רב בישראל?

ב

כל פעם שהגיע נער לבית הכנסת של הרב מרדכי אליהו כדי להניח תפילין בפעם הראשונה בהגיעו לגיל מצוות, ציין זאת הרב באופן חגיגי: הרב אליהו הושיב את הנער לידו, ליווה אותו בהנחת התפילין, וכאשר הוא בירך על התפילין ענה כל הקהל "אמן" בקול גדול. בהמשך התפילה זרקו על נער הבר מצווה סוכריות, שרו לכבודו, ולא אמרו את תפילת "תחנון", שאינה נאמרת בימי שמחה. השמועה על מנהגו של הרב אליהו עשתה לה כנפיים, ונערי בר מצווה רבים נהגו להגיע להתפלל בבית הכנסת של הרב אליהו ביום חגם.
ברגע של שמחה סיפר הרב אליהו מה הביא אותו לנהוג כך:
"אנשים אינם יודעים זאת, אבל ביום בר המצווה שלי החלטתי להיות רב בישראל. וכבר אז ידעתי מה תהיה הפסיקה הראשונה שלי. בגיל צעיר התייתמתי מאבי, וביום הבר מצווה שלי הגעתי לבית הכנסת לבדי; המתפללים לא קיבלו את פני בסבר פנים יפות, והגבאי התעלם ממני. איש לא זרק עליי סוכריות, וכאשר הגענו לאמירת 'תחנון' סירבו המתפללים לוותר על אמירת 'תחנון', בטענה ששמחת בר המצווה שלי אינה חשובה מספיק כדי לבטל זאת. מאוכזב ועצוב פסעתי הביתה, וחשבתי על אימי שחסכה פרוטה לפרוטה כדי לרכוש לי זוג תפילין.
אך קודם שנכנסתי הביתה, החלטתי שאיני רוצה להעציב את אימי, ואז גמלה בליבי החלטה: אלמד ואהיה רב גדול בתורה, ואדאג לכך שכל נער המגיע לבית הכנסת להניח תפילין בפעם הראשונה לחייו – יזכה לקבלת פנים חמה ושמחה, וכמובן שלא יאמרו באותה התפילה 'תחנון'."
חתם הרב אליהו את דבריו: "בכל פעם שאני פוגש נער בר מצווה, אני מבקש לתקן עוד קצת את חסרון 'השמחה בבר המצווה שלי'."

על הסיפור

חגיגת בר המצווה של הנער מרדכי אליהו הייתה מאכזבת, והשאירה בו חותם עמוק. אך הוא לא פטר זאת בתור חוויה לא נעימה גרידא, אלא הפך אותה לכוח מניע: ביום בר המצווה שלו הוא הבין את ייעודו כמנהיג, ומאותו היום, מי שלימים היה הראשון לציון רב ופוסק, שָאַף להגיע לעמדת הנהגה. שאיפתו נבעה בין היתר מהרצון לשנות את המציאות שממנה סבל בעצמו.
כל מפגש עם נער בר מצווה משיב את הרב אל חגיגת בר המצווה שלו; היחס החם והמכבד שהנהיג בבית הכנסת שלו נועד להיות תיקון לכאב ולסבל שחווה כנער יתום.

קראו עוד » קראו פחות «
בנימה אישית
אפרת ביגמן

איך היית פונה לראש הממשלה?

אם היינו מדמיינים את עצמנו משוחחים עם נשיא המדינה, מלכת אנגליה או אפילו מנהל בכיר בחברת היי-טק הרי קל לראות אותנו חשים הדרת כבוד מול אותו אדם. בוררים את המילים שלנו, מוודאים שאיננו חלילה בוטים או פוגעניים, זה הלא מובן מאליו.
סיפורו של הרב מרדכי אליהו הנו תזכורת חשובה שאנו נוטים לשכוח. ברגע זה ממש עומדת מולנו ילדה שתהפוך ליושבת ראש, מנהלת בית ספר או אולי רבנית מובילה. הילד הזה, הממושקף או הנמוך, השובב או הביישן, הוא- הוא ממש – יגדל יום אחד. יתכן שהוא יהיה מנהל הבנק שלנו, אולי רב העיר ואולי אפילו הרב הראשי לישראל.
גם ראש הממשלה לא נולד בחליפה. עם זאת, כל אדם זוכר היטב את ילדותו, את מי שהאירו לו פנים בדרך, ראו את יכולתו לגדול ולברוא עולמות, ולצערנו – גם את מי שלא. סיפורו של הרב מרדכי אליהו כנער בר מצווה מצייר עולם מבוגרים בו ערכו של נער או ילד נמדד לפי זהות הוריו: המבוגרים שכבר הביאו "קבלות" המוכיחות מה כוחם להעניק לעולם. זהו עולם שיש בו רק את הרגע בר החלוף הזה, אבל הוא מפספס – ובגדול.
ואולי כעת לדוגמה ההפוכה. אני בתור ילדה בכיתה ה' זכיתי במורה מופלאה, המורה נגה. הייתי אז תלמידה חדשה בבי"ס חדש ובתוך מציאות משפחתית חדשה ומאוד סבוכה. המורה נגה ראתה את עיני בורקות מסקרנות והציעה לי לכתוב עבודות מחקר שונות, ובאמת נרתמתי בעונג לגלות עולמות שהחלו בגירוש ספרד והסתיימו בראיונות עם סבתא שלי על חוויותיה במצור על ירושלים. היא זיהתה את אהבת הכתיבה והיצירה שבי וכתבה לי על פתק בכתב ידה היפה: "לאפרת החמודה! תודה רבה עבור דברייך החמים. בהחלט התרגשתי ונעם לי לקרוא. שמח אותי לחשוב שאת נהנית משעורי ושאת חושבת עלי כל-כך הרבה דברים טובים. אבל בודאי, זו לא חכמה, יש לך כל-כך הרבה כבוד, התחשבות, סימפטיה והערכה, אז זכיתי. שתצליחי תמיד ותהיי רק מאושרת. אני כבר גאה בך אבל בעתיד בודאי אהיה יותר, שלך, נגה." היא לעולם לא תבין כמה דלק היא נתנה לילדה שהייתי לצמוח, לגדול ולהעז.
לכולנו הלא ברור שאם הגבאי של בית הכנסת אליו הגיע הנער מרדכי היה יודע שהוא כעת עורך בר מצווה לרב הראשי לישראל, הלא וודאי היה נוהג אחרת לגמרי. כמובן שאף נער בר מצווה אינו רב ראשי, עם זאת כל נער בר מצווה עשוי להיות הרב הראשי. או ממציא התרופה למגיפה. אולי מי שיביא את השלום לעולם. ינהיג את המדינה או יפתור את מצוקת הרעב.

כיצד אתם הייתם רוצים לשוחח עם ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל?

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
מה זה בר ובת מצווה?

הסבר על טקסי בר ובת מצווה באתר תרבות.il

קראו עוד » קראו פחות «
מנהיגות משרתת במגילת אסתר

כמו בסיפורנו, גם במגילת אסתר עולה הגישה של מנהיגות משרתת.
רגע לפני שגזרת המן הרשע להשמיד את כל היהודים יצאה לפועל ביקש מרדכי מאסתר לגשת אל המלך אחשוורוש ולבטל את רוע הגזרה.
אסתר חששה לפנות למלך, ומרדכי האיץ בה באמירה: "וּמִי יוֹדֵעַ אִם־לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת" (אסתר ד, יד).
בעוד אסתר מסרבת לפעול מחשש לחייה, מרדכי מבקש לומר שכל אדם המגיע לעמדת הנהגה צריך להבין שהגיע לעמדת השפעה כדי לסייע לאחרים.
כך הפכו דברי מרדכי למוטו של תחושת השליחות והמחויבות של אדם העולה לגדולה לפעול למען שולחיו.

קראו עוד » קראו פחות «
שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה?

על תשובתו השנונה של הרב יוסף קאפח לאדם שזכה בתפקיד ציבורי, ועל האופן שבו הוא תופס את המנהיגות, ראו בסיפור העבדות שברבנות.

קראו עוד » קראו פחות «