קס הדנה טקויה
קס הדנה טקויה היה הסמכות הדתית העליונה של יהודי אתיופיה 2020-1923

קס הדנה טקויה (2020-1923) נולד בכפר גורבה שבאתיופיה, ובילדותו התחנך בידי נזירים במשך תשע שנים. לאחר סיום לימודיו ונישואיו הוסמך לקס. הוא הסתובב בכפרים ופעל רבות לחיזוק הזהות היהודית ולמניעת התבוללות. ב-1976 נבחר על ידי 66 כוהנים לתפקיד "ליקה כהנת" (הכוהן בעל הסמכות הדתית העליונה). הוא זכה להכרת השלטונות ושימש דיין, ומתוקף מעמדו פעל להצלת יהודים שנתפסו בדרכם לישראל.
ב-1984 עלה קס הדנה טקויה לארץ ופעל ללא לאות להכרה של הממסד הרבני ביהדות קהילת ביתא ישראל. הוא גם פעל למען ההכרה בפלאשמורה כחלק מביתא ישראל והעלאתם לארץ.
קס הדנה ביקש לחבר את הדור הצעיר לתורה. הוא תרגם את ספר האוּרית משפת הקודש געז לשפה המדוברת אמהרית, כדי שכל בני הקהילה יוכלו לקרוא בו.
עמדתו העקרונית הייתה לחפש אחר המאחד ולא המפריד, ובשל כך אחז בעמדות לא מקובלות. הוא סבר שעל בני העדה לוותר על מנהגיהם הייחודים מאתיופיה לטובת ההלכה המקובלת בארץ. בעת ההפגנות בשנת 1985 כנגד הדרישה לגיור לחומרה, הציג קו מתון ועורר בשל כך כעס רב בקרב חלק מן העולים. על אף הביקורת כלפי עמדותיו הייתה הערכה גדולה לפועלו, והוא זכה לעמוד בראש טקסי הסיגד ויום הזיכרון לנספים בדרך לישראל.

קראו עוד » קראו פחות «
סינון
איפוס סינון
יחד שבטי ישראל
כיצד השיב קס הדנה להצעה להתפלל בנוסח אתיופיה? ומה המשמעות של קיבוץ גלויות בעיניו?