לנטוע בארץ
יופיה של שוויץ מזכיר לרב עוזיאל כמה זקוקה ארץ ישראל לטיפוח

ה ראשון לציון הרב בן ציון חי עוזיאל נסע לקונגרס הציוני שהתקיים בשוויץ עם הפעיל הציוני יוסף שפרינצק, לימים יו"ר הכנסת הראשונה. השניים נסעו יחד ברכבת, ובמהלך הנסיעה הארוכה נהנו להתבונן בנוף השוויצרי הנפלא. לפתע החלו לזלוג דמעות מעיני הרב עוזיאל.
לשאלתו של שפרינצק מדוע הוא בוכה הסביר הרב עוזיאל:
"כל חיי התקוממתי נגד קיפוח של בני אדם, אך לא שמתי לב לכך שיש שהטבע מקפח. יופייה של שוויץ מזכיר לי שעבודה רבה לפנינו בארצנו הקדושה."

איור: מנחם הלברשטט
על הסיפור

כמו רבים מחכמי המזרח, תמך הרב עוזיאל בציונות, והיה פעיל מרכזי בתנועה הציונית. בדרכו לקונגרס היהודי נהנה הרב עוזיאל מיופייה של שוויץ, אך הדבר אינו ממלא אותו שמחה אלא דווקא מביאו לידי בכי, הנובע מן הפער בין יופייה המרהיב של שוויץ לבין מצבה העגום של ארץ ישראל. בתשובה לשאלתו של שפרינצק הוא מסביר שבכיו נובע מהקיפוח שממנו סובלת ארץ ישראל.
הרב עוזיאל אינו מסביר מיהו המקפח ונגד מי דבריו מכוונים, אך גוזר מהם מסקנה מעשית: כדי לתקן את המצב נדרשת עשייה אנושית – "עבודה רבה לפנינו". ואכן בשובו לארץ הגביר הרב עזיאל את פעילותו הציבורית ביישוב הארץ ובטיפוחה: הוא הִרבה להשתדל בענייני נטיעת יערות, ואף תיקן תפילה לנוטעים.

קראו עוד » קראו פחות «
בנימה אישית
שר שלום ג'רבי

סיפור נסיעתו של הראשון לציון הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל לקונגרס הציוני שהתקיים בשוויץ, מספר את סיפורה של הציונות המאמינה והפועלת כדי להגשים את אמונתה. אמירתו של הרב עוזיאל לפיה "כל חיי התקוממתי נגד קיפוח של בני אדם, אך לא שמתי לב לכך שיש שהטבע מקפח", מביאה לידי ביטוי ממשי את תפיסתו של הרב על חשיבותה העצומה של העשייה הממשית ליישוב הארץ ולפיתוחה, בבניין וביצירה, בנטיעה ובחינוך, על מנת שלא יישאר עוד קיפוח מכל סוג שהוא.

שנים רבות לאחר מכן, הודות לעשייתו של הרב עוזיאל, יחד עם רבים, לעידוד נטיעת האילנות בארץ ישראל, לרבות תיקון תפילת הנוטע, בה אנו משתמשים בקק"ל בכל נטיעת עצים עד היום, וכן לעשייתו לחינוך העם היהודי בישראל ובתפוצות, ברוך ה' כיום ניתן לומר בפה מלא כי לא נשאר עוד קיפוח שכזה. "ארץ ישראל יפה, ארץ ישראל פורחת, את יושבה בה וצופה, את צופה בה וזורחת", כתב דודו ברק.

להגשמת חזון הנביאים על פריחתה של הארץ היו שליחים רבים, בסיעתא דשמיא עצומה, ביניהם קרן קימת לישראל. קק"ל נוסדה לפני כ-120 שנה. המטרה הייתה להיות הזרוע הביצועית של הציונות ושליחו של העם היהודי באשר הוא בארץ ישראל. כך לקחה על עצמה משימות מרכזיות כמו הכשרת הקרקע, מפעל הייעור ופיתוח הארץ. אך מיד בראשית הדרך הבינו מנהיגי הציונות שאי אפשר להפריד בין עשייה לבין חינוך, בין הכשרת הקרקעות המעשית לבין 'הכשרת הלבבות' החינוכית.

למעשה, קק"ל פעלה כבר מראשיתה על מנת לתקן את שני סוגי הקיפוחים עליהם דיבר הרב עוזיאל, הן בצד האנושי והן בצד הטבעי והארצי, כפי שאמר הרב, "עבודה רבה לפנינו בארצנו הקדושה". ואכן עד היום, בחטיבת החינוך והקהילה בקק"ל פועלים לחזק את החינוך הפורמאלי ובעיקר הבלתי פורמאלי בישראל ובתפוצות, ובפרט בפריפריה הגיאוגרפית והדמוגרפית במדינת ישראל, זאת לצד הפעולות להמשך הנטיעה של יערות, רכישת קרקעות, יצירת שבילי אופניים ומאגרי מים. אנו מחנכים לאהבת ישראל, לאהבת הארץ ומורשת ישראל, במסגרת תכניות חינוכיות רבות.

כפי שהיה בעבר, גם כיום הדרך שבה בע"ה נוכל לנצח באתגרינו הרבים היא דרך חיזוק הרוח, באמצעות החינוך וחיזוק הקשר של העם היהודי בכל מקום שהוא למורשתו, לארצו ולערכיו ומתוך כך להביא גאולה לעולם כולו, כפי שאמר הרב עוזיאל זצ"ל בוועדת החקירה האנגלית-אמריקאית על ארץ ישראל: "הוציאו משפט צדק ואמת להשיב לעם עתיק יומין את חירותו ומדינתו. כי בשלומו יהיה לכם שלום, ובחֵירותו יקום ויהיה חזון אחרית הימים לשלום העולם כולו"

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
תפילת הנוטע של הרב עוזיאל

הרב עוזיאל תיקן נוסח תפילה מיוחד לנוטעים עצים בארץ ישראל:

אָבִינוּ שֶׁבַּשָׁמַיִם,
בּוֹנֶה צִיּוֹן וִירוּשָלַיִם –
וּמְכוֹנֵן מַלְכוּת יִשְׂרָאֵל.
רְצֵה ה' אַרְצֶךָ
וְהַשְׁפַּע עָלֶיהָ מִטּוּב חַסְדֶּךָ.

תֶּן טַל לִבְרָכָה
וְגִשְּׁמֵי רָצוֹן הוֹרֵד בְּעִתָם
לְרַוּוֹת הָרֵי יִשְׂרָאֵל וַעֲמָקֶיהָ
וּלְהַשְׁקוֹת בָּהֶם כָּל צֶמַח וָעֵץ.

וּנְטִיעוֹת אֵלֶה
אֲשֶׁר אֲנַחְנוּ נוֹטְעִים לְפָנֶיךָ הַיּוֹם
הַעֲמֵק שָׁרְשֵׁיהֶם וְגַדֵּל פְּאֵרָם
לְמַעַן יפְרְחוּ לְרָצוֹן
בְּתוֹךְ שְׁאָר עֲצֵי יִשְׂרָאֵל
לִבְרָכָה וּלְתִפְאָרָה.

וְחַזֵּק יְדֵי כָּל אַחֵינוּ
הָעֲמֵלִים בַּעֲבוֹדַת אַדְמַת הַקֹּדֶשׁ
וּבְהַפְרָחַת שִׁמְמָתָהּ.
בָּרֵךְ ה' חֵילָם
וּפֹעַל יָדָם תִּרְצֶה.

הַשְׁקִיפָה מִמְּעוֹן קָדְשְׁךָ מִן הַשָׁמַיִם
וּבָרֵךְ אֶת עַמְּךָ אֶת יִשְׂרָאֵל
וְאֵת הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּ לָנוּ
כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ.
אָמֵן.

 

תיקון: הרב עוזיאל
קראו עוד » קראו פחות «
תפילת הנוטע - נוסחים נוספים

נטיעת עצים בארץ נחשבת מעשה של מצווה, ובמשך הזמן הוצעו כמה נוסחים לתפילת הנוטע.

קראו עוד » קראו פחות «
צוואתו הרוחנית של הרב עוזיאל - קריאה לאחדות

הרב עוזיאל כתב צוואה רוחנית ובה קרא לאחדות:

ועתה בהפרדי מכם אחי ואחיותי…
להאסף אל אבותי ואל עמי נוחי עדן,
הנני מודה מקרב לבי לכלל העם
ולכל אישיו
על הכבוד הגדול…שכיבדתם אותי בימי חיי…
ועם זאת הנני
מבקש סליחתכם ומחילתכם הגמורה…
אם חטאתי נגד הכלל והפרט…
דעו זאת כל בית ישראל,
היושבים בארץ חמדה,
אשר הנחיל ה' לאבותינו ולנו
ושובו אל תורת קדשו,
ללומדה וללמדה את בנינו אחרינו ממקורה הנאמן…
שמרו מכל משמר את שלום העם ושלום המדינה,
והאמת והשלום אהבו…
הסירו כל גורמי הפירוד והמחלוקת מִמַחֲנֵנוּ וממדינתנו,
והעמידו במקומם כל גורמי השלום והאחדות בתוכנו,
והיה מַחֲנֵנוּ טהור ומקודש…

 

(C) הרב דוד עוזיאל
קראו עוד » קראו פחות «