הרב יהודה ליאון אשכנזי (מניטו)
רב ופוסק, הוגה דעות מקורי

הרב יהודה ליאון אשכנזי, הידוע בכינויו "מניטו" (שפירושו "רוח גדולה") (1996-1922), היה רב ומחנך, הוגה דעות ומנהיגה הרוחני של יהדות צרפת. נולד באלג'יר ולמד אצל אביו, הרב הראשי האחרון של אלג'יריה. למד במקביל בישיבה ובאוניברסיטה. לאחר השואה היגר לצרפת והצטרף לתנועת הצופים היהודים. בפריז התוודע למורו יעקב גורדין, ולמד פילוסופיה בסורבון. עמד בראש בית הספר למנהיגות יהודית באורסיי, והיה מראשי "אסכולת פריז למחשבת ישראל" – תנועה אינטלקטואלית רוחנית ששאפה להציג את תורת ישראל באמצעות לשון תרבותית מודרנית, אקדמית ואוניברסלית. לאחר מלחמת ששת הימים עלה לארץ. מניטו שילב מקורות יהודיים עם פילוסופיה מערבית והציע פרשנות חדשנית למדרשי חז"ל. הוא הדגיש את חשיבות המעבר בימינו מיהודיות גלותית לישראליות לאומית.

קראו עוד » קראו פחות «
סינון
איפוס סינון
בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה
מניטו מספר על סבו ואביו שלמדו יחד וביקשו למצוא את אמונתם בין הספק לוודאות
כיצד אפשר להיגאל?
Podcast icon
נער צעיר, שבימי השואה התחבא במנזר, חש לאחר המלחמה בלבול ביחס לזהותו היהודית, והוא שרוי בדיכאון; הפסח והפסחא מתערבבים אצלו זה בזה. כיצד יצליח מניטו (הרב יהודה ליאון אשכנזי) לעזור לנער להשתחר מהכבלים של עברו המדכא?
מהות קודמת לקיום
מניטו רואה בגיור את תחילתו של תהליך ההתקרבות אל היהדות, ולכן מאפשר לאדם להתגייר אף על פי שאינו מתכוון לשמור על כל המצוות
משהו רציני על חוש הומור
Podcast icon
במשפט אחד מדבר הרב יהודה ליאון אשכנזי, מניטו, ברצינות על חוש הומור, ובהומור על המושג "רצינות"