סינון
איפוס סינון
"קודם ראסי ואחר כך רס"י (רש"י)"
הרב שלום משאש, כמו רבים מחכמי מרוקו לפניו, שואף לפתח בקרב תלמידיו עצמאות מחשבתית לצד מתן כבוד לפרשנים.
אדם גדול ונער קטן
מי היה המורי התימני שהסכים ללמד נער בר מצווה לקרוא בתורה? סיפור על אדם גדול הקשוב לצרכיו של נער קטן, ועל ההבנה שהמסורת עוברת מדור לדור באמצעות מעשים
אדם ניכר בכוסו ובצלחתו
במה נבחן צדיק? הרב יוסף קובו מסלוניקי אומר שצדיק נבחן קודם כול בכך שהוא יודע לאכול כראוי, ולאו דווקא בלימוד תורה
אי תגובה או תגובה
רב חיים בן עטר ("אור החיים הקדוש") מלמד שהדרך הנכונה להתמודד עם זעמו של אדם פגוע היא דווקא השתיקה
איך לזכור לפי הרמב"ם
הרב יוסף קאפח מבקש להמחיש לשואל כי הוא מחסידיו של הרמב"ם ואינו נוהג במנהגי האזכרות לנפטרים
אם לא תשאל איך נדע
חכם יוסף חיים מלמד אותנו שקושיה טובה היא היסוד לכל לימוד, והתשובה יכולה להגיע ממקומות מפתיעים
בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה
מניטו מספר על סבו ואביו שלמדו יחד וביקשו למצוא את אמונתם בין הספק לוודאות
בכוונה תחילה
הרב מרדכי אליהו מבקש מתלמיד שהדגים הנחת תפילין לחזור שוב ושוב על הפעולה, ומגלה לו שלא די בהקפדה על דקדוקי המצווה, אלא יש לקיים אותה מתוך חיבה ושמחה
בכי פותח שערי לימוד
הרב ראובן נאווי, מגדולי חכמי עיראק במאות ה-19-18, מלמדנו שלעיתים הכול מתחיל להסתדר כשהדמעות זולגות
בלי קיצורי דרך
תלמידיו של חכם יוסף חיים מבקשים לרוץ במהירות כדי לזכות לראות את מפגשו עם אליהו הנביא, אך הוא מסביר להם שהדרך להתעלות רוחנית כרוכה בעלייה איטית ועקבית
גאון, נקודה!
סיפורנו עוסק בכוחה של נקודה קטנה לשנות את התמונה כולה, וחוגג את ניצחונה של הקריאה הפשוטה על הקריאה המפולפלת והמתחכמת
דע מאין באת
קס אבא אלמנך פלקה מלמד פרח הוראה את סוד החינוך.
דרשה בלי דרישה
כשאנו נתקלים בבעיה שאין רואים לה פתרון, לעתים ניתן לעקוף אותה ואין צורך להתמודד איתה ישירות. אל הרב יוסף קאפח הגיע נער בר מצווה המתקשה בדיבור, ואף על פי כן לתדהמת כולם, דרשת בר המצווה שלו רהוטה ושוטפת
היכרות מעמיקה
הרב קאפח סבור שכמי שהקדיש את חייו ללימוד תורתו של הרמב"ם, הוא מכיר אותו אף טוב יותר מרבי אברהם, בנו של הרמב"ם
המענה הכפול
לאחר שפסק בשאלה הלכתית ברורה, שלח הרב בן ציון אבא שאול את תלמידיו למצוא את השואלת, ובכך לימד אותם שיעור באהבת תורה ובאהבת ישראל
הסוד של לימוד בזמנו
תלמיד מבקש ללמוד את תורת הסוד ("קבלה"), אך המורה חש שהלימוד הזה אינו מתאים לנפשו של התלמיד בשלב זה של חייו. על מורה שיודע את נפש תלמידו
הרב שבנה סוכה פסולה
חכם נסים כדורי בונה סוכה פסולה בכוונה! מדוע? כי את הלכות סוכה יש ללמוד מתוך עשייה. וגם על דרך השלילה אפשר ללמוד
זה הקטן גדול
כשראה הרב נסים חדאד שלאחד מתלמידיו פוטנציאל גדול, היה מוכן לעשות הכול כדי שילמד - אפילו לעשות קניות במקומו!
זה הקטן גדול הוא
חתן בר המצווה נושא דרשה ואחד מן החכמים מתפרץ לדבריו כדי לתקנו. כיצד יגיב הרב אברהם ענתבי? האם יתקן גם הוא את הילד הטועה או אולי יתקן דווקא את החכם?
חברות בצל מחלוקת
מחלוקת אידיאולוגית עמוקה המלוּוה בהתנגדותם של קנאים, אינה מצליחה לפגוע בחברות בין שני חכמים
חוסך שבטו
הרב חיים אבולעפיה הגיב בחוכמה להתנכלות בנו של השיח' של טבריה, וכשהתמנה הבן למושל הגליל, הפך לתומך נלהב של הרב. על הסיפור שמאחורי הקלעים של חידוש היישוב היהודי בטבריה ועל חינוך ללא אלימות
חייב לכתוב
הרב יוסף בן נאים נהג לכתוב כל דבר שהתחדש לו, והסביר זאת בכך שלכל אדם יש חלק בתורה, שאותו הוא צריך להעלות על הכתב.
חיפש כלבים ומצא רבנות
לפעמים דווקא בהיסח הדעת, כשאדם מכוון להישג שולי, הוא יכול למצוא הזדמנות לשינוי גדול ומשמעותי בחייו. על הנער חיים אבולעפיה שרדף אחר כלב ומצא את דרכו אל התורה
חתונה עם תנאים
איזה תנאי הציב הרב שמואל ברזאני לחתנה של בתו אסנת? וכיצד הגיעה אישה לשמש כראשת ישיבה בכורדיסטן?
יכולה ללמד אותם
פרחה ששון לומדת תלמוד, מעשה חריג מאוד בתחילת המאה התשע עשרה. כיצד יגיב הרב יוסף חיים, "הבן איש חי"? האם יגער בה ויבקש ממנה לחדול מללמוד? על נשים ולימוד תורה
ילדים זה שמחה
הרב אליהו מגיע לקהילה שאינה מאירה את פניה לילדים, ומלמד שהילדים הם אלה שמפיצים אור בבית הכנסת
ימשיך כבודו
כיצד ינהג הרב שהגיע למסקנה שיש לשנות הלכה שנקבעה על ידי רבותיו? ? הרב מוצפי מוצא דרך שלא לחלוק על רבותיו ובכל זאת לפסוק כפי שהוא מוצא לנכון
כוחה של מילה
מה קורה לנו כשאנחנו מדברים? רבי כלפון הכהן מלמדנו שהמילים לא רק חושפות את רגשותינו ומחשבותינו, אלא פועלות גם הפוך: המילים שאדם אומר בקול רם חודרות אל ליבו
כיצד אפשר להיגאל?
נער צעיר, שבימי השואה התחבא במנזר, חש לאחר המלחמה בלבול ביחס לזהותו היהודית, והוא שרוי בדיכאון; הפסח והפסחא מתערבבים אצלו זה בזה. כיצד יצליח מניטו (הרב יהודה ליאון אשכנזי) לעזור לנער להשתחר מהכבלים של עברו המדכא?
לא הלימוד עיקר אלא המעשייה
סיפור המתאר את כוחם של סיפורים. תלמיד מחפש לו רב ואיש הלכה ומוצא תלמיד חכם שמפסיק שיעור הלכה לטובת סיפורי חכמים
לדעת שאינך יודע
הרב עוזיאל מלמד את הרב הצעיר שאי-ידיעה היא חלק מהחיים, ושחשוב להודות שאיננו יודעים תמיד את התשובות
להוריד חידוש לעולם
על דרכן של המצאות בעולם. הרב יוסף קארו עמֵל על חידוש ומגלה שאחד ממתפללי בית הכנסת אומר דבר דומה. איך שחידוש מתגלגל לו
להרוויח הרבה אבל ביושר
האם מפגש בין גנב לבעל הבית הופך להיות נקודת מפנה בחייו של הגנב? מה אמר הרב זאכי יצחק חדאד לגנב שביקש לגנוב ממנו?
להתחיל מבראשית
דרכו של עולם היא שאדם המסיים לקרוא ספר שואל את עצמו איזה ספר חדש להתחיל. אך הרב יהודה צדקה שולח את תלמידו לחזור שוב ושוב לתחילת הספר
לישון על זה
האר"י מכיר את נפש תלמידו הרב משה אלשיך ויודע שתורת הסוד אינה מתאימה לנפשו. כיצד יגיב לבקשת תלמידו ללמוד קבלה?
ללמוד מתוך שאלה
מתי מבשילים התנאים ללמידה משמעותית? לפי הרב יעקב אבוחצירא ('"אביר יעקב") הדבר יכול לקרות רק כשהתלמיד מתחיל לשאול
לסלק תלמיד? פיקוח נפש!
הרב צדקה מלמד על האחריות העצומה שיש למורה כלפי תלמידיו ועל היכולת לעשות תיקון
לספר חידוש
הרב כדיר צבאן לומד שקשב ועניין אינם תלויים רק בתוכן הדברים אלא בעיקר בדרך שבה נאמרים הדברים
לשיר כל הדרך
הרב דוד משאש מצפה ללמוד עם אביו, הרב שלום משאש, אך האב מעדיף את השירה המשותפת על פני הלימוד
מדמיון למציאות
הנער שלום משאש התיישב לרגע על כיסאו של דודו, רבה של מקנס, וכתב במקומו תשובה הלכתית. לימים הפך לרבה של מרוקו, וזכר את המקרה כאירוע מכונן
מוסיף והולך
כדורגל פוגע בחנוכייה שהדליק הרב צדקה ושובר אותה. כיצד יגיב הרב? הרב צדקה מלמד שההנחיה להוסיף בכל יום נר בחנוכיה מהוה הדרכה רחבה יותר שיש להוסיף אור ולהאיר פנים בעולם
ממנה תראו וכן תעשו
איש אינו מוכן לקרוא בתורה בעיר דימנאט שבמרוקו, שבה משמש הרב שושנה כרב; כיצד יפתור הרב את הבעיה?
משהו רציני על חוש הומור
במשפט אחד מדבר הרב יהודה ליאון אשכנזי, מניטו, ברצינות על חוש הומור, ובהומור על המושג "רצינות"
נר בחושך
הרב סלמאן אליהו מצליח לענות על קושיה שאיש לא הצליח לפתור, ומלמדנו את סוד ההתגברות על הקשיים ואת סוד ההמתנה הסבלנית שמולידה חשיבה "מחוץ לקופסה"
על התורה על העבודה ועל גמילות חסדים
חבורת תלמידים שבאה לבקר את הרב שלוש אינה מצליחה לשוחח עם הרב העסוק במעשי חסד. הרב מלמד אותם בהזדמנות זו שגם מעשה חסד הוא תורה
עת ללמוד ועת ללמד
הרב רחמים חויתא הכוהן מפסיק את הלימוד של תלמידו הרב מצליח מאזוז, ושולח אותו הביתה ללמד את ילדיו
קטן או גדול?
הכינוי מוּלָא קוצ'יק (הקטן) מעיד על גדולתו של הרב רחמים מלמד, אך הוא בוחר לנהוג בענווה ותולה זאת בכינויו
רוזה, רוזה, רוזה
השיר "רוזה" ששר יהורם גאון בסרט "קזבלן" היה להיט גדול בזמנו. בתו של הרב עובדיה יוסף מפזמת את שיר האהבה, ואחיה כועסים, אך כיצד מגיב הרב?
שלא על מנת לקבל שכר
מדוע חכם חיים וידאל אליה שוילי מסרב לקבל תשלום המגיע לו? ומה היה שכרו על עבודתו המרובה בליווי משפחות אבלים בשעתן הקשה?
שמע האמת ממי שאמרה
היוצרות התהפכו - והנכד מלמד את הסבא. חכם יצחק ששון מרדכי לומד שגם ילד יכול להגיע ללימוד ולתובנות של מבוגרים
שער נעול
הרב אלפנדרי קובע שעות ביקור בסוכתו. מה יקרה כשהרב זוננפלד יגיע לסוכתו וימצא שער נעול? האם יפתח הרב את הדלת?
תלמידת חכמים בסתר
דבר לא יעצור את הנערה שחשקה נפשה בתורה מלהיות תלמידת חכמים. שנים של לימוד בסתר מלמדות אותנו על לימוד נשי ופנימי המביא להבנה עמוקה של התורה