גאולה משפחתית
רבי חיים בן עטר מבקש לזרז את הגאולה בארץ ישראל בהרכב משפחתי מלא

ר בי חיים בן עטר, הידוע בכינויו ה"אור החיים הקדוש" חש את פעמי הגאולה והגיע למסקנה שכדי לזרז את בוא המשיח עליו לעלות לארץ. הוא שיתף את תלמידיו בתוכניתו להקים ישיבה בירושלים, וקיווה שרבים יצטרפו אליו.
חלק מתלמידיו התלהבו מן הרעיון, אך אחרים, בעלי משפחות, הסתייגו מן המסע הארוך והמסוכן לארץ ישראל. כמה מהם הציעו להצטרף בגפם, כדי שלא לסכן את משפחתם.
אך הרב חיים בן עטר סירב: "'בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ, בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ' – את הגאולה מביאה כל המשפחה יחד."

איור: מנחם הלברשטט
על הסיפור

רבי חיים בן עטר הִרבה לעסוק בציפייה למשיח, וכדי לזרז את בואו ביקש לעלות לארץ ישראל. באותם הימים מסע לארץ ישראל היה מורכב: שודדים ארבו להולכי הדרכים, ואף השיט באונייה לאיטליה היה יקר ומסוכן.
על רקע זה, הצעתם של התלמידים לעלות בגפם נראית מובנת. אך הרב חיים בן עטר שולל זאת וקובע שהגאולה היא מעשה משפחתי וקהילתי, ואפילו אם הדבר כרוך בעיכובים, אין לוותר על עליית כולם יחד.
לשונו של רבי חיים בן עטר מזכירה את דברי משה רבנו העונה לפרעה שלא רק הזכרים יֵצאו ממצרים, אלא המשפחה כולה: "וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה בִּנְעָרֵינוּ וּבִזְקֵנֵינוּ נֵלֵךְ בְּבָנֵינוּ וּבִבְנוֹתֵנוּ בְּצֹאנֵנוּ וּבִבְקָרֵנוּ נֵלֵךְ כִּי חַג ה' לָנוּ" (שמות י, ט). נראה שמכאן למד ה'"אור החיים הקדוש" על החשיבות של השתתפות המשפחה כולה במעשה הדתי.
דבריו מקרינים על מונח הגאולה עצמו. הגאולה אינה מעשה המפרק את המערכת המשפחתית אלא פועל בשיתוף פעולה עימה ומעלה אותה לדרגה גבוהה יותר.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
"אור החיים הקדוש" - איזה שם זה?

הרב חיים בן עטר נקרא על שם ספרו "אור החיים" ובאופן חריג זכה לכינוי "הקדוש". הספר כולל פירושים של פרשיות השבוע והפך לספר נפוץ בכל עדות ישראל. רבי ישראל אביחצירא, ה"בבא סאלי", נהג ללמוד את הספר בכל ערב שבת, ואף הקפיד שלא לאכול את סעודת השבת לפני שסיים ללמוד את דבריו של הרב בן עטר על הפרשה.

קראו עוד » קראו פחות «
אור החיים - הרב של כולם

למרות העובדה שגדל במרוקו, היה "אור החיים הקדוש" דמות נערצת הן בקהילות הספרדים, הן בקהילות החסידים במזרח אירופה והן באיטליה. ראו חזי כהן, בעקבות סוד קסמו של הפשטן והמיסטיקן.

קראו עוד » קראו פחות «
אילו היו נפגשים, היה המשיח מגיע!

מייסד החסידות, הבעל שם טוב, חי במזרח אירופה בזמנו של רבי חיים בן עטר. יש מסורות שלפיהן הבעל שם טוב חש בעוצמתו הרוחנית של הרב בן עטר ויצא למסע לארץ ישראל כדי לפגוש אותו. סערה מנעה מהבעל שם טוב להגיע לארץ, והאחרון אמר שאילו היה נפגש עם ה"אור החיים" – היו מביאים יחד את המשיח. אך עוד לא הגיעה השעה לכך, ולכן לא הצליחו להיפגש.

קראו עוד » קראו פחות «