מרוקו

מרוקו היא ארץ רחבת ידיים, המורכבת מאזורים גיאוגרפיים שונים זה מזה. בהתאמה, יהדות מרוקו היא צירוף של זהויות שונות: ערבית, אנדלוסית, ברברית, ומהמאה ה-20, גם צרפתית. יש בקרב יהודי מרוקו אנשי הערים הגדולות כפאס, מרקש ומֶכְּנֵס, ויש בהם אנשי האזורים ההרריים כתפילאלת, תרודאנט והאטלס.
בימי הביניים פעלו במרוקו חשובי הרבנים: הרמב"ם, הרי"ף, דונש בן לברט ורבי יהודה אבן חיוג'. במאה ה-17 פעל בה רבי חיים בן עטר, בעל "אור החיים", שהיה פוסק, מקובל ומגדולי מפרשי המקרא ודרשניו. הרב חיים בן עטר עלה לארץ עם קבוצה מתלמידיו. באותה תקופה פעל במרוקו רבי יהודה בן עטר, שהיה פוסק חשוב וכתב ספרי הלכה רבים. לאחר מותו ירש אותו הרב יעקב בן צור, שהיה מקובל, דרשן, משורר ודיין, ונחשב גדול הפוסקים במרוקו. במאה ה-18 פעל הרב רפאל בירדוגו, שהיה אב בית הדין במֶכְּנֵס ונחשב מורה ההלכה של מרוקו כולה. הוא עסק רבות בפילוסופיה, וכונה "המלאך רפאל" משום אדיקותו המופלגת.
במאה ה-20 בולטת דמותו של הרב רפאל אנקאווא, מייסד הרבנות המרוקאית המודרנית. אף הוא כונה "המלאך רפאל", והכול קיבלו את פסקיו. מפורסם גם הרב יוסף משאש, יליד מֶכְּנֵס, ששימש כדיין בתלמסאן שבאלג'יריה, במֶכְּנֵס ובחיפה. יצירתו רבגונית וכוללת כ-50 חיבורים בתחומי ההלכה, הפילוסופיה, פרשנות המקרא, המדע והרפואה. בדורות האחרונים בולטת במיוחד משפחת אבוחצירא שפעלה במחוז תפילאלת. אבי השושלת היה הרב יעקב אבוחצירא ("אביר יעקב"), פוסק ומקובל שנדד בין הכפרים במחוז. נכדו, הרב ישראל אבוחצירא, "הבבא סאלי", היה צדיק, מקובל ונחשב לעושה ניסים שפעל במרוקו ובארץ. אחיו, הרב יצחק, שכונה "הבבא חאקי", כיהן בארץ כרב הראשי של רמלה ולוד.
עבודת הרבנות במרוקו לא הייתה אחידה. בערים הגדולות עסקו הרבנים בעיקר בהוראת התורה לציבור הרחב ולתלמידי חכמים, בניהול חיי הקהילה ובמשפט. באזורי הכפר נהגו הרבנים לצאת למסעות ארוכים לבקר את היהודים בכפריהם. בביקוריהם נהגו לפסוק בשאלות הלכה קשות ולדון בסכסוכים בין אדם לחברו. לאחר כמה ימים בכפר אחד היה הרב ממשיך לכפר אחר. לעיתים קרובות התלוו אליו תלמידים צעירים, שנעשו "פרחי רבנות". מודל זה של רב הסובב בין קהילות קטנות בליווי תלמידיו השפיע על התהוותו של מוסד ה"צדיק". עוד בחייהם נהגו ברבנים אלו כבוד רב וביקשו את ברכותיהם וקמעותיהם. לאחר מותם היו עולים לקברם בזמנים מיוחדים – ביום פטירתם ולקראת החגים. מנהג זה נקרא בערבית "זיארה", כלומר – ביקור.
לימוד התורה במרוקו היה רחב ומגוון, ונחלק לשתי אסכולות עיקריות: אסכולה רציונליסטית, המזוהה בעיקר עם הרב רפאל בירדוגו; ואסכולה קבלית, שהרבנים הבולטים בה היו הרב חיים בן עטר והרב יעקב אבוחצירא.
מרוקו הייתה בית יוצר לספרות שו"ת (שאלות ותשובות בהלכה) מקיפה ופורייה ביותר. במהלך הדורות נכתבו בה מאות ספרים המחדדים את תפקיד ההלכה כמגשרת על הפערים שבין התורה לחיים וממחישים את השליטה הרחבה של חכמיה במשנה, בתלמוד ובפוסקים.
מפאת הצורך להתמודד עם בעיות השעה, תיקנו רבני מרוקו תקנות רבות, בייחוד במקרים שהפתרון ההלכתי לא ענה על מידת הצדק וצורכי הדור (כגון – תקנה בדבר ירושת בנות). במאה ה-20 נהג רבי שאול אבן דנאן, רבה הראשי של מרוקו, לכנס פעם בשנה את מועצת רבני מרוקו כדי לדון בבעיות השעה. בתום הדיונים הייתה נערכת הצבעה גלויה, ובעקבותיה שינו לא פעם את התקנות.
חכמי מרוקו הלכו בדרכו של הרב רפאל בירדוגו ודחו את הלימוד המפולפל לטובת לימוד "אליבא דהלכתא" – הגמרות נבחרו לפי הנושא ההלכתי הנלמד. הלימוד כלל גם תרגול מעשי, כגון אפיית מצה בתנור ציבורי או ביקור בבית המטבחיים.
בערי מרוקו נפוצו חבורות לימוד למבוגרים שהיו נפגשות בקביעות ללמוד תורה. הלימוד היה מגוון: פרשת השבוע, גמרא ומדרש, קבלה והלכה. מקום מיוחד התייחד לקריאה בתנ"ך. לעיתים למדו את הספר "חוק לישראל", המשלב פסוקי מקרא, חלקים מהמשנה, קטעים מהגמרא וכן הלאה – ובעזרתו ניתן ללמוד קטעים מכל חלקי התורה המרכזיים בזמן קצר יחסית. במֶכְּנֵס לבדה פעלו עשרות חבורות שהתרכזו סביב גדולי הרבנים. תופעה רחבה זו קירבה רבים מבעלי הבתים (שלא היו תלמידי חכמים) אל התורה.
מרוקו מתייחדת בפיוטיה העשירים, שהם תמהיל של המקורות ושל השפעות מאפריקה,
מאסיה ומאירופה. לפיוט תפקיד מרכזי בחיים הדתיים בכלל, ובטקסים ובימים טובים בפרט. רבים מהפיוטים עוסקים בגלות ובגאולה. תחילתה של יצירה תורנית מוזיקלית זו – במאה ה-10 אצל דונש בן לברט, שהיה הראשון שהעתיק את משקל השירה הערבית אל השירה העברית. דמות חשובה ביותר בתחום זה היה רבי דוד חסין בן המאה ה-18 שחיבר פיוטים רבים שנעשו שגורים ואהובים. במאה ה-20 בלטו במיוחד הפייטנים הרב דוד אלקיים והרב דוד בוזגלו.
החינוך שקיבלו יהודי מרוקו היה מסורתי והחל בתלמוד תורה לילדים. אחר כך המשיכו התלמידים המוכשרים ללמוד בישיבה. הישיבות במֶכְּנֵס פעלו בבתי הכנסת. הן היו קטנות (עד 20 תלמידים), ולפיכך נרקמו קשרים אישיים בין הרב לתלמידיו. התלמידים הגיעו מכל רחבי מרוקו והתרכזו סביב רבנים חשובים שכונו "מרביצי תורה".
באמצע המאה ה-20, עם עליית יהודי מרוקו לישראל, הוקמו מרכזים רבניים בכל רחבי הארץ, ובעיקר בדרומה, וגדולי חכמיה שימשו ברבנות ובדיינות בערים הגדולות.

קראו עוד » קראו פחות «
סינון
איפוס סינון
"קודם ראסי ואחר כך רס"י (רש"י)"
הרב שלום משאש, כמו רבים מחכמי מרוקו לפניו, שואף לפתח בקרב תלמידיו עצמאות מחשבתית לצד מתן כבוד לפרשנים.
אי תגובה או תגובה
רב חיים בן עטר ("אור החיים הקדוש") מלמד שהדרך הנכונה להתמודד עם זעמו של אדם פגוע היא דווקא השתיקה
אם אין אני לי - מי לי?
הרב אליהו אילוז, שעלה לארץ ישראל במאה ה-19, ספג יחס עוין ומזלזל. על סוד ההתאקלמות בארץ ישראל
אם תעוררו את האהבה
Podcast icon
זכר הוריו שהלכו לעולמם מאפשר לבבא סאלי למצוא נתיב לליבו של נער מסוגר
אעופה אשכונה
כיצד נולד פיוטו האהוב של הרב יצחק אבי-חצירא "אעופה אשכונה"? וכיצד הגיב אביו ה"אביר יעקב" כששמע אותו לראשונה?
באללה וביך - באלוהים ובך
האם גורלנו נקבע על ידינו או שהוא בידי האל? הבבא סאלי סבור ששתי התשובות נכונות
בית פתוח
הבבא חאקי מותח את גבולות הנתינה עד הקצה, ומזמין אדם שביזה אותו להתארח בביתו
בן זוג ליום העצמאות
הרב עמרם אבורביע רואה בהקמת המדינה צעד משמעותי לעבר הגאולה, ומלמד כיצד יום העצמאות פותר חידה בת מאות שנים
בעזרת השם
הרב יעקב בירדוגו מוכן לתת ברכה רק למי שיודע שלא הוא זה שמברך
גאולה משפחתית
Podcast icon
רבי חיים בן עטר מבקש לזרז את הגאולה בארץ ישראל בהרכב משפחתי מלא
גלגולו של שופר
Podcast icon
כיצד הגיע שופר ממרוקו לתמונת הניצחון המפורסמת של מלחמת ששת הימים? על סגירת מעגל היסטורית שהחלה בדברי הרב דוד הכהן סקאלי והסתיימה בתקיעת שופר של הרב גורן בכותל המוקף צנחנים נרגשים
הרב שהפך לקצב
מה קרה לרב דוד בן שמעון (צוף דב"ש) שפתאום הפך לקצב? ומדוע החל למכור בחנותו חלקי בשר שרבני ירושלים אסרו למכור אותם?
ואהבתם את הַגֵר
הרב רפאל ברוך טולדאנו מתייחס בכבוד מיוחד לגֵרים
והצנע לכת
הרב רפאל בירדוגו מתקן שיש לחגוג שמחות בצניעות, דבר המגדיל את השמחה
חייב לכתוב
הרב יוסף בן נאים נהג לכתוב כל דבר שהתחדש לו, והסביר זאת בכך שלכל אדם יש חלק בתורה, שאותו הוא צריך להעלות על הכתב.
ישן או חדש?
כיצד השפיע חלומו של הרב יעקב בירדוגו על סדר התפילה בקהילה?
כבה נר מערבי
כיצד ידע הבעל שם טוב שגר באוקראינה שהרב חיים בן עטר נפטר בירושלים?
כל אחד בדרכו
הרב אפרים אנקוואה נוהג כמנהג יהודי מרוקו ומקשט את לולבו, אף שהדבר מעורר התנגדות. על מפגש מחויך בין אדמו"ר חסידי לרב מרוקאי
לא להגזים באבל
הרב יוסף משאש החי במדינת ישראל ורואה בהקמת מדינת ישראל סממן של גאולה, מקצר את אמירת הקינות בליל תשעה באב
לחיות את האמונה
על מה התפלל הרב אבוחצירא לאחר שכתבי היד שעליהם עמל שנים רבות נגנבו? האם התפלל שהשודדים ייתפסו, או שהספרים ישובו לידיו? תפילתו המפתיעה של הרב אבוחצירא מלמדת אמונה מהי, וכיצד צריך האדם לנהוג במצב של חוסר אונים
ללמוד מתוך שאלה
מתי מבשילים התנאים ללמידה משמעותית? לפי הרב יעקב אבוחצירא ('"אביר יעקב") הדבר יכול לקרות רק כשהתלמיד מתחיל לשאול
לעלות לארץ בזכות המרגלים
ראש הממשלה דוד בן גוריון מגייס את המרגלים על מנת לזרז את הרב יוסף משאש לעלות לארץ.
לצאת מאזור הנוחות
גדול הדיינים בפאס שבמרוקו נענה לבקשתו של מוכר פחמים לשמור על חנותו לדקות מספר, ובעקבות זאת זכה לפרש קטע לא מובן בתלמוד
לקרב רחוקים
הרב יוסף משאש מסביר שתפקידו של רב הקהילה הוא לחבר את כולם יחד
לרוץ עם מקל הליכה
הרב שלום משאש יורד במדרגות במהירות אך מבקש לעלות שוב לביתו כדי להביא את מקל ההליכה. מדוע הרב הולך עם מקל שאינו זקוק לו?
לשיר את התורה
Podcast icon
אורחו של הבבא סאלי ממתין שעה ארוכה להזדמנות להשמיע למארחו דברי תורה, אך הבבא סאלי מעדיף לשיר פיוטים. סיפור קצר על כוחם של פיוטים
לשיר כל הדרך
הרב דוד משאש מצפה ללמוד עם אביו, הרב שלום משאש, אך האב מעדיף את השירה המשותפת על פני הלימוד
לשמוע מבפנים
הרב משאש מלמד שכדי ללמוד אין די לשמוע - יש להקשיב
מדמיון למציאות
Podcast icon
הנער שלום משאש התיישב לרגע על כיסאו של דודו, רבה של מקנס, וכתב במקומו תשובה הלכתית. לימים הפך לרבה של מרוקו, וזכר את המקרה כאירוע מכונן
מכתב לשכינה
בניסיון לסייע לעני שביקש את עזרתו, ה"אור החיים" מעדיף תפילה זכה ופשוטה על צירופי שמות מיסטיים
ממנה תראו וכן תעשו
איש אינו מוכן לקרוא בתורה בעיר דימנאט שבמרוקו, שבה משמש הרב שושנה כרב; כיצד יפתור הרב את הבעיה?
מעין רעה לעין טובה
הרב שלום משאש מסביר את הביטוי "עין הרע" באופן מפתיע
נצחוני בנותיי
Podcast icon
נערה צעירה שחשקה נפשה בלימוד תורה בצורה טוטאלית ואף הייתה מוכנה לוותר על חיי משפחה בשל כך, לימדה את הרב יהודה עייאש מאלג'יר עד כמה גדול כוחן של נשים בלימוד תורה
סיפור במכתבים
רבי יוסף בירדוגו ממקנס שבמרוקו אינו רוצה להשתמש בסמכותו להכריע בשאלה הלכתית סבוכה אלא דווקא מבקש לעודד דיון ומחלוקת
עייפות מעניקה כוח
גם כששב לביתו בשעת לילה מאוחרת, הבבא חאקי אינו מוותר על לימוד התורה, שהוא הנותן לו כוח להשכין שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו
רב בשמחות
בניגוד לתפיסתם של חבריו הרבנים, הרב שלום משאש סבור שהוא חייב להראות לציבור שהוא סומך על תעודת הכשרות שהוא בעצמו חתום עליה
שיודעת לשאול
את גובה התרומות שמעניק הנדבן הידוע דוד ששון קובעת דווקא בתו, שהייתה תלמידת חכמים. אביה יודע את כוחה, וכעת גם הרב שלמה אבן צור לומד להכיר בסגולותיה.
שירה פותחת שערים
Video icon
בכוחה של המוזיקה לפתוח את הלב ולשנות את המציאות. שיר שכתב והלחין רבי דוד חסין פותח את שערי ליבו הסגורים של רבי מרדכי בירדוגו, ומאפשר לו להתפרנס בכבוד
שלום בית
Podcast icon
מה חשוב יותר - כשרות או שלום בית? מריבה משפחתית מתגלגלת לפתחיהם של הרבנים טולדאנו ומשאש במקנס שבמרוקו. הרבנים מציבים את ערך שלום הבית כערך חשוב בפסיקת הלכה
שעת סכנה
רבי יעקב אבוחצירא, ה"אביר יעקב", מלמד כי הסכנה מפני הטיית משפט ועוול מוסרי כלפי החלשים חמורה יותר מסכנת שודדים בדרכים
תמונת מראה
Podcast icon
הרב אברהם אזולאי מדמה את התורה למראָה, ומלמדנו שלכל אחד יש דרך ייחודית לו בהבנת התורה