איור: מנחם הלברשטט
הרב והמופתי לומדים בחברותא

הרב הראשי של עזה והמופתי של העיר משתפים פעולה במאבקו של האסלאם במיסיון הנוצרי

ה

רב ניסים אוחנה, רבו של היישוב היהודי בעזה בראשית המאה ה-20, ישב ולמד בביתו, והינה דפיקות על הדלת. מה רבה הייתה הפתעתו כשגילה בפתח ביתו את המופתי של עזה, שיח' עבדאללה אל-עלאמי. הפתעתו גברה שבעיים כאשר השיח' הסביר שהוא בא לבקש את עזרתו של הרב.
לאחר שהתיישבו לשוחח הסביר המופתי את סיבת בואו:
"כידוע לך המיסיון הנוצרי הקים בית חולים בעזה, והוא משתמש בו כדי לנצר את תושבי העיר המוסלמים. רבים פונים אליי בעקבות מפגש עם מיסיונרים ומבקשים ממני מענה לשאלותיהם. אני בקי בקוראן אך את התורה והברית החדשה איני מכיר. אני מבקש את עזרתך בלימוד תורתכם כדי שאוכל ללחום במיסיונרים המערערים על האסלאם."
הרב אוחנה הסכים לסייע למופתי, וכך נפגשו השניים פעמיים בשבוע ולמדו יחד את פסוקי התורה. לימודם היה פורה, ואת התשובות לטענות המיסיונרים הנוצרים, שעלו מתוך הלימוד, העלה המופתי על הכתב. לימים, כשהתמנה הרב ניסים בנימין אוחנה לרבה של חיפה, הוא הוציא לאור את תשובותיו של המופתי, שנכתבו במקור בערבית, בספר בשם "ודע מה שתשיב לאפיקורס".

מקור הסיפור
על פי: הרב נסים בנימין אוחנה, ודע מה שתשיב לאפיקורוס, תשי"ט, עמוד פותח. (C) כל הזכויות שמורות למחבר.
על הסיפור

תמונת הרב והמופתי הלומדים בחברותא בעיר מפתיעה ביותר. אך בתחילת המאה ה-20, כאשר חש המופתי שהוא זקוק לסיועו של הרב, הרב לא השיב את פניו ריקם, וסייע לו לשמור על עדתו מפני המיסיון הנוצרי. מדוע הכניס הרב את ראשו במאבק בין שתי הדתות?
אפשר להסביר שחיצי המיסיון היו מופנים לא רק כלפי הרוב המוסלמי בעיר, אלא גם כלפי המיעוט היהודי. בשיתוף הפעולה עם המופתי הגן הרב גם על קהל עדתו.
אך אפשר גם שהאופן שבו נהג הרב אוחנה נובע מתפיסה עקרונית המתנגדת לכל מיסיון דתי. כידוע, היהדות אינה דת מיסיונרית, ומסתייגת מגיור המוני ויזום. נראה שהרב אוחנה סבור שיש להניח לכל בן דת אחרת להישאר באמונתו ולהתחזק בה, ולכן הוא מתנגד למיסיון, גם אם פעולותיו אינן מכוונות כלפי בני עדתו היהודים.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
התיישבות יהודית בעזה

ישנן עדויות על התיישבות יהודית בעזה כבר בתקופת בית המקדש השני. ההתיישבות היהודית בעיר המשיכה להתקיים גם בתקופה הטרום ערבית ואף לאחר הכיבוש הערבי.
במאה ה-17 שימש כרב העיר הרב ישראל נג'ארה שהיה פוסק ואחד מגדולי הפייטנים. מפורסם גם בן העיר נתן העזתי שהיה נביאו של שבתאי צבי.
עם התעוררות התנועה הציונית יזם ויסוצקי, מראשי חובבי ציון, מהלך של יישוב יהודים בערים ערביות ברחבי הארץ, ובעקבות זאת עברו יהודים מספר להתגורר בעזה.
בשנת 1907 מונה הרב ניסים אוחנה לרב העיר והוא ייסד בה בית ספר, שאליעזר בן יהודה נכח בפתיחתו.
עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה גירשו העות'מאנים את היהודים מעזה, אולם הם שבו אליה לאחר המלחמה. יהודי עזה נאלצו לעזוב אותה שוב בעקבות מאורעות הדמים בתרפ"ט (1929), ומאז לא התגוררו עוד יהודים בעיר.

קראו עוד » קראו פחות «
דוד המלך מנגן בכינור בבית הכנסת של עזה

סמוך לנמל עזה התגלו שרידי בית הכנסת העתיק שנבנה במאה השישית לספירה.
על רצפת בית הכנסת נמצא פסיפס של בעלי חיים אפריקניים. בכניסה לבית הכנסת נמצא פסיפס נוסף ובו דמותו של דוד המלך הפורט בנבל, ומעל מופיע השם "דויד".
הכתובת המרכזית של הפסיפס היא ביוונית, והרי תרגומה:
"אנחנו מנחם וישוע בני ישי המנוח, סוחרי עצים, כאות הערצה לאתר הקדוש ביותר תרמנו את הפסיפס הזה בחודש לואוס שנת 569."

קראו עוד » קראו פחות «