איור: מנחם הלברשטט
קריאה בידיים

הרב אברהם אפומאדו עומד על עוצמתה של קריאה תיאטרלית בתורה, ומלמדנו עד כמה חשוב ליצור חוויה משמעותית בקרב המאזינים

כ

ך סיפר הרב אברהם אפומאדו לרב אליהו הכהן האיתמרי:
"לפני שנים רבות היה בעיר בורסה שבתורכיה זקן מופלג שבמשך שנים רבות שימש בעל קורא. בכל שבת, כשהיה קורא בתורה לפני הקהל, היה מלווה את קריאתו בתנועות ידיים דרמטיות להמחשת הסיפור. למשל, כשקרא על השלכת יוסף אל הבור, הביעו ידיו בכי ושבר, וכשקרא על משה שהכה בסלע – המחיש זאת בידיו.
בשבת אחת התארח בבית הכנסת רב חשוב שמנהגו של הקורא הזקן לא מצא חן בעיניו. 'קריאה בתורה אינה תיאטרון, ויש לנהוג בה בנחת ובמתינות. נפנופי ידיים כאלה אינם מכבודה של התורה.' לא הועילו טענותיו של הקורא שהמחשת סיפורי התורה מרתקת את הקהל ומקרבת אותו אל התורה, והוא קיבל עליו את הדין.
במוצאי שבת חלם אותו הרב חלום, ובו נאמר לו: 'מצווה אחת הייתה לאותו איש אחד, שבה היה מכבד את היושב במרומים ומשמחו, ואותה מנעת ממנו.'
עם שחר השכים הרב לפתחו של שליח ציבור וביקש את סליחתו: "מבקש ממך בכל לשון של בקשה שתשוב לקרוא בתורה כמנהגך הראשון."

מקור הסיפור

הרב אליהו הכהן איתמרי, שבט מוסר חלק ב, פרק ל"ד סימן כ"ג, הוצאת מפעל שבט מוסר, מנצ'סטר, י-ם תש"ם (1980).

על הסיפור

האם בית הכנסת צריך להיות מקום מכובד ושקט שהמתינות שולטת בו או מקום מלא חיים, רועש וססגוני?
זקן מופלג מתנהג כאחרון השחקנים בתיאטרון, והכול כדי לקרב את קהל השומעים, שלעיתים קרובות אינו מרוכז, אל סיפורי התורה. הקריאה בתורה אומנם אינה דקלום בלבד, ואל המילים נוספת מנגינת הטעמים, אך הקורא הזקן מעשיר אותה ברובדי משמעות נוספים: על הטקסט הוא מוסיף גם את שפת הגוף התיאטרלית, ובכך מתגוון המבע של הטקסט.
בעיני הרב המבקר בבית הכנסת דרך זו אינה ראויה: בעיניו הקריאה הראויה היא קריאה מתונה ומנומסת, ודווקא זהו כבודה של תורה. אפשר גם שהתנגד לפרשנות נוספת מעבר לפרשנות המוסמכת של הטעמים.
אך במהרה הוא שומע קול בחלום המלמד אותו כי יש להעדיף את הקריאה החיוניות בעלת המבע העשיר, אף שהיא רועשת וססגונית, על פני הקריאה המעודנת, המכובדת והמשעממת לעיתים.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
טיפ לקריאה דרמטית בשיעור
קראו עוד » קראו פחות «
"Storah Telling"

הרב עמיחי לאו לביא ייסד בניו יורק קבוצה שמקיימת – "Storah Telling", "סיפור סיפורי התורה" (המלים "סטורי" ו"תורה" חוברו יחדיו), שבעברית זכתה לשם "סת"ם – סיפור, תורה, מחזה". במסגרת הפעילות שלהם הם ממחיזים את קריאת התורה.

קראו עוד » קראו פחות «