איור: רז בן ארי
הרב שהפך לקצב

מה קרה לרב דוד בן שמעון (צוף דב"ש) שפתאום הפך לקצב? ומדוע החל למכור בחנותו חלקי בשר שרבני ירושלים אסרו למכור אותם?

ב

רחובות ירושלים פשטה שמועה מטלטלת: "הרב צוף דב"ש פתח אטליז בשר."
אנשים רבים תמהו על מעשיו. "מה לרב גדול בתורה ולחנות בשר?!", "וכי הרב הפך לאיש עסקים?!"
זמן קצר חלף ושמועה חדשה נפוצה ברחובות העיר העתיקה שבירושלים: "הרב צוף דב"ש מוכר בחנותו בשר מנוקר (כלומר, החלק האחורי של הבהמה הדורש עבודת מומחה להפרדת הבשר המותר מן החֵלֶב האסור באכילה)."
קולות התמיהה הלכו וגברו: "והרי הדבר נאסר בירושלים?!", "והרי אין מוכרים בשר מנוקר בעיר הקדוש מפני החשש שלא ינקרו את הבשר כראוי?!"
לא עבר זמן רב ושמועה חדשה נפוצה ופתרה את כל התהיות: "הרב צוף דב"ש הכריז שבחנותו ימכרו בשר רק לעניים שאין ביכולתם לקנות את הבשר היקר הנמכר בחנויות הבשר שבעיר."

על הסיפור

בסיפורי התלמוד פעמים רבות הקצב הוא ניגודו של הרב, שכן בעוד הראשון עוסק בבשר השני עוסק ברוח, אולם בסיפורנו הרב הופך לקצב.
בירושלים, במאה ה-19, היה מחירו של הבשר יקר מאוד מכמה סיבות.
ראשית, לעיתים קרה שלאחר שהבהמה נשחטה היא נפסלה ונאסרה לאכילה.
שנית, רבני ירושלים שחששו מאוד מאכילת בשר שאינו כשר החמירו שלא להשתמש בחלק האחורי של הבהמה וזאת בגלל הצורך לנקרו (לנקותו) מן החֵלֶב האסור באכילה.
שלישית, הקהילה גבתה מס מיוחד על הבשר לטובת העניים. התוצאה הייתה מיעוט בשר כשר שהפך למצרך יקר מאוד עד שעניים כמעט שלא יכלו לאכול אותו.
הרב דוד בן שמעון (צוף דב"ש או הרדב"ש) ראה עצמו כמי שתפקידו לסייע לחלשים. זו הסיבה שהקים את ועד המערבים (יוצאי המגרב – צפון אפריקה) שמצבם הכלכלי היה קשה, וזו גם הסיבה שבגללה החליט לפתוח אטליז לטובת עניי העיר.
לאורך כל ימיו בירושלים פעל הרב צוף דב"ש בשני מישורים בו בזמן: מצד אחד, בשדה הלימודי-תורני שבו שימש דיין, פרסם פסקי הלכה וספרים ואף דרש ברבים, ומצד אחר, הקפיד על פעילות ציבורית ענפה שבה ביקש לתקן את הצריך תיקון בירושלים. כך השכיל הרב דוד בן שמעון לשלב תורה ועשייה.
הנכונות לשבור את הטאבו שקבעו חכמים מלמדת על ביטחון עצמי בתחום סבוך מאוד של ניקור הבשר, ובעיקר על ההבנה שההחמרה בדיני הכשרות מביאה להרעה במצבם של עניי ירושלים, ועל כן יש לבטלה.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
מחנה ישראל - סיור בשכונה ממבט הציפור

דוד גל-אור מטייל בשכונות ירושלים

מבט הציפור על שכונת מחנה ישראל | דוד גל-אור מסלולים
חזרה לאתר
Play
מחנה ישראל - סיור בשכונה ממבט הציפור

דוד גל-אור מטייל בשכונות ירושלים

מבט הציפור על שכונת מחנה ישראל | דוד גל-אור מסלולים
קראו עוד »
"צא החוצה" - השכונה שהוקמה מחוץ לחומות

את השכונה הראשונה מחוץ לחומות יזם השר משה מונטיפיורי. השכונה השנייה היתה ביוזמתו של הרב דוד בן שמעון (רדב"ש), וזו למעשה השכונה הראשונה שהוקמה ביוזמה של תושבי העיר העתיקה. השכונה נקראה "מחנה ישראל" וכונתה "שכונת המערבים (יוצאי צפון אפריקה)."
לצורך הפרויקט, גייס הרדב"ש כספים במרוקו ובעזרתם קנה שטח ממערב לעיר העתיקה. הוא הוביל את הקמת השכונה שכללה בתי כנסת, בתי מדרש ומקוואות ואף בית מחסה לעניים. המעבר החוצה הפך לעובדה מוגמרת ומכאן הייתה הדרך פתוחה לשכונות נוספות. לימים, הוקם בלב השכונה בית כנסת שנקרא "צוף דב"ש" על שמו.

קראו עוד » קראו פחות «
בזכותו של הרב יהודה ביבאס

את עלייתו לארץ של הרב צוף דב"ש יש לזקוף לזכות תורתו של הרב יהודה ביבאס שהשפיעה עליו עמוקות. הרב ביבאס (1852-1789) היה רב ודוקטור ובעיקר חשב קדימה. עוד לפני שהרצל נולד כבר הבשילה בו המחשבה שהעם היהודי צריך לקחת את גורלו בידיו ולהתיישב בארץ ישראל. עבור הרב ביבאס, תשובה אינה מסתכמת בתפילה וצום אלא בשיבת עם ישראל לארצו.
הרב ביבאס שהיה רב בקורפו שבאיטליה הסתובב בעולם והפיץ את רעיונותיו, שהשפיעו גם על הרב יהודה אלקלעי – ממבשרי הציונות. הרב ביבאס נפטר בחברון ושם גם נקבר.

קראו עוד » קראו פחות «