עזרה מסוכנת
הקשר של אנשים שונים אל עולם התורה בנוי בצורות שונות. הרב אליהו מלמד שגם כאשר מנסים לקדם את אמונתו של אדם אחר, יש לגלות רגישות לאופן שבו בנוי הקשר שלו אל עולם התורה

ה ראשון לציון הרב מרדכי אליהו היה אומר:
"לפני שאתה פוגע באמונה, מנהג או סגולה שאדם אחר מחזיק בהם, אפילו הם מגושמים או מוטעים, בדוק היטב שאין אתה ממוטט את הגשר שלו לעולם התורה."

תגיות
איור: דיאנה פרוקופץ
על הסיפור

לכל אדם מערך של אמונות, תפיסות ומחשבות, שבאמצעותן הוא מבין את המציאות ויוצר קשר עם אלוהיו ועם הסובבים אותו. בתוך מערך זה לכל אחד מאיתנו יש גם תפיסות מוטעות, מנהגים משונים ואפילו אמונות טפלות.הרב אליהו מלמד שגם אם אתה רואה את טעותו של אדם הקרוב אליך, ומבקש לסייע לו ולהעמידו על טעותו, המתן קמעה ושאל את עצמך: האם העזרה הזאת אכן מסייעת, או שהיא עלולה דווקא לפגוע?לעיתים על אמונה מוטעית נשענת מערכת שלמה של הנחות נוספות, ופגיעה באמונה זו תמוטט את מערך חייו של האדם. עלינו לשאוף להביא את האדם להבין בעצמו את טעותו בנחת ובמתינות, בצורה שתאפשר לו לבנות לעצמו מערכת תפיסות ואמונות חדשה ויציבה.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
שמונת מנגנוני ההגנה של פרויד

זיגמונד פרויד, אבי הפסיכואנליזה, הראה שיש לאדם כמה מנגנוני הגנה הנכנסים לפעולה ברגעי חרדה, כדוגמת הדחקה, הכחשה, התקה ועידון.
הסרה אגרסיבית של מנגנוני ההגנה תפגע באדם, ולעומת זאת מודעות ותהליך נכון יכולים להביא להיפרדות בריאה מהם.

8 מנגנוני הגנה של פרויד שחובה להכיר – מלא בדוגמאות מחיי היום יום

קראו עוד » קראו פחות «
אמונה אמיתית ואמונה הכרחית

הרב אברהם יצחק הכהן קוק (שמונה קבצים ראו א, קנה) עמד על כך שלעיתים לאמונה מוטעית תפקיד חשוב לא רק בעולמו של הפרט, אלא גם בעולמה הדתי של קהילה שלמה, ולכן במקרה כזה יש לנהוג במשנה זהירות בפירוקה של אמונה כזאת.

קראו עוד » קראו פחות «
שירות דוב

"שירות דוב" הוא ביטוי המתאר ניסיון לסייע לאדם אחר אבל באופן שדווקא מזיק לו. מדוע המעשה מכונה דווקא "שירות דב", ואיך נוצר הביטוי?

ויקיפדיה – האנציקלופדיה החופשית

קראו עוד » קראו פחות «