ת
שעה באב הגיע, וכמו בכל שנה, בבית הכנסת של הרב יוסף משאש בחיפה נהגו המתפללים במנהגי אבלות: החשיכו את האורות, התיישבו על הרצפה, אחזו בספר הקינות והתכוננו לאמירת הקינות אל תוך הלילה, כפי שנהגו במרוקו במשך דורות.
ואולם באותה השנה התרחשו הדברים אחרת.
זמן קצר לאחר שהחזן החל לקונן על חורבן בית המקדש, ובעוד כמה מן המתפללים ממררים בבכי חרישי קם הרב יוסף משאש וקבע: "עד כאן קינות. אנחנו באתחלתא דגאולה.".
מנהג אמירת הקינות על חורבן המקדש בתשעה באב מתקיים בכל קהילות ישראל, ואף עולי מרוקו בארץ נהגו בו. הרב יוסף משאש שעלה ממרוקו לישראל ושימש רב העיר חיפה חש הזדהות עמוקה עם מדינת ישראל וראה בהקמתה תחילתו של תהליך הגאולה – 'אתחלתא דגאולה'. לדידו, החזרה לארץ, קיבוץ הגלויות והקמת מדינת ישראל מציינים התפתחות חיובית ודרמטית בתולדות עם ישראל, ועל כן יש לקצר כעת בקינות שנכתבו ונאמרו לאורך הדורות במציאות של גלות וחורבן.
עם זאת, הרב משאש אינו מבטל את מנהג אמירת הקינות לגמרי. נדמה כי טמונה בכך אמירה משמעותית: יש להכיר בכך שהקמת מדינת ישראל וקיבוץ גלויות הם רק 'אתחלתא דגאולה' – התחלת הגאולה, ועד הגאולה השלמה יש עוד דרך ארוכה.
פעמים רבות היו מגיעות קבוצות של חיילים אל ביתו של הרב יוסף משאש, כשהיה רבה של חיפה ומבקשים את ברכתו. הרב נהג להוליכם אל המזוזה ושם לברכם בשפע ברכות. הוא נהג לברך "שהחיינו".
הרב חיים אמסלם – הגותו הציונית של הרב יוסף משאש. ערוץ היוטיוב של
הדסים במה ספרדית
פעמים רבות היו מגיעות קבוצות של חיילים אל ביתו של הרב יוסף משאש, כשהיה רבה של חיפה ומבקשים את ברכתו. הרב נהג להוליכם אל המזוזה ושם לברכם בשפע ברכות. הוא נהג לברך "שהחיינו".
הרב חיים אמסלם – הגותו הציונית של הרב יוסף משאש. ערוץ היוטיוב של
הדסים במה ספרדית
עם שחרור ירושלים במלחמת ששת הימים היו שסברו שיש לבטל את הצומות על החורבן. רובם של הרבנים סברו שיש להמשיך לצום כמנהג עם ישראל מדורי דורות. הרב ד"ר בני לאו על המחלוקת.