איור: מנחם הלברשטט
גלגולו של שופר

כיצד הגיע שופר ממרוקו לתמונת הניצחון המפורסמת של מלחמת ששת הימים? על סגירת מעגל היסטורית שהחלה בדברי הרב דוד הכהן סקאלי והסתיימה בתקיעת שופר של הרב גורן בכותל המוקף צנחנים נרגשים

ת

מונתו ההיסטורית של הרב גורן תוקע בשופר כשהוא מוקף בצנחנים נרגשים היא מסמלי הניצחון במלחמת ששת הימים. אך מעטים יודעים שמאחורי השופר שבו תקע הרב גורן מסתתר סיפור מעניין.
ראשיתו של הסיפור במרוקו, בשליחות רבנית לאוראן שבאלג'יריה, שאליה יצא הרב דוד הכהן סקאלי ובידו שופר מרוקאי מקורי, שבו תקע לבני קהילתו בחודש אלול ובחגי תשרי במשך שנים רבות.
הרב סקאלי היה ציוני נלהב ואהב את ארץ ישראל בכל מאודו. הוא האמין שהגאולה הולכת וקרבה, והפיץ ברבים שהגאולה תגיע בשנת תשכ"ח.
באחד הימים הגיע אל הרב סקאלי תלמידו וחתנו הרב דוד אבן כליפא, ובישר לו שהוא עומד לעלות לארץ. הרב סקאלי שמח והתרגש, העניק לו במתנה את השופר שלו, ואמר לו: "בשופר זה ראוי לתקוע בזמן הגאולה."
כשהגיע הרב כליפא לארץ הוא פגש את הרב גורן שהיה הרב הראשי של צה"ל, והם שוחחו ארוכות. הרב כליפא שמח לשמוע על פועלו הרב והעניק לו במתנה את השופר, בעודו מציין את דברי הרב סקאלי: "בשופר זה ראוי לתקוע בזמן הגאולה."
הרב גורן שהיה נרגש מהמעמד אמר לרב כליפא: "שמו של רבך וחותנך הוא דוד הכהן (סקאלי) ושמו של חותני הוא הרב דוד הכהן (הרב הנזיר). רבך היה צדיק וחסיד וחותני הוא צדיק וחסיד. רבך חלם על ירושלים וחותני גר בירושלים. אם כן, ראוי ששופרו של רבך שיהיה מונח אצל חותני." וכך היה.
עברו הימים והשופר נשכח בבית הרב הנזיר בירושלים. כשהחלה מלחמת ששת הימים הצטרף הרב גורן לכוחות הלוחמים בגזרת הדרום, וכאשר הג'יפ שלו נפגע ועלה באש, נשרף איתו גם שופרו של הרב גורן. הפגיעה לא הרתיעה את הרב גורן שבמהרה השיג רכב אחר ועלה לירושלים והצטרף לכוחות הלוחמים.
עם כניסת הצנחנים לעיר העתיקה קרא הרב גורן בבהילות לעוזרו ושלח אותו לבית חותנו להביא משם את השופר. העוזר מיהר לביתו של הרב דוד הכהן (הנזיר), והביא משם את את שופרו של הרב דוד הכהן סקאלי. כך הגיע השופר שעשה את דרכו ממרוקו דרך אלג'יריה לירושלים לידי הרב גורן, שהריע בו את תרועת הניצחון בכותל, ובכך נתקיימה נבואתו של הרב סקאלי: "בשופר זה ראוי לתקוע בזמן הגאולה."

על הסיפור

הרב דוד הכהן סקאלי האמין בכל ליבו שהגאולה קרובה לבוא. הוא העמיק וחקר את ברכת יעקב לבניו שעל פי המדרש כללה רמזים לזמן הגאולה המכונה "אחרית הימים", "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים" (בראשית מט, א).
לפי החשבונות שערך ושהעלה בספרו "לך דוד" כבר בשנת 1936, שנת תשכ"ז (1967) תחתום את תקופת הגלות והשעבוד, והגאולה תתחיל בשנת תשכ"ח. מתוך אמונה זו מסר לתלמידו את השופר, שהתגלגל לידיו של הרב גורן שחָבַר לכוחות הצנחנים בזמן שחרור הכותל בכ"ח באייר תשכ"ז.
לפי המקרא, הגאולה תכלול תקיעת שופר אלוהית "וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא יִתָּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל וּבָאוּ הָאֹבְדִים בְּאֶרֶץ אַשּׁוּר וְהַנִּדָּחִים בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (ישעיהו כז, יג). תקיעת השופר של הרב גורן, המוקף בצנחים הנרגשים לצד הכותל הופכת לתקיעת השופר המובטחת בעת הגאולה.
כך שופר שנוצר במרוקו, נדד לאלג'יריה ומצא את דרכו לירושלים הופך לסמל איחודה של העיר. השופר מגלם את סיפורו של עם ישראל שנדד בגלויות השונות ובלבבו פיעמה תמיד הציפייה לגאולה, וזו זכתה להתממש לנוכח הכותל המערבי המשוחרר.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
Play
סיפורים פרק 14 - גלגולו של שופר
כיצד הגיע שופר ממרוקו לתמונת הניצחון המפורסמת של מלחמת ששת הימים?
קראו עוד »
שחרור הכותל והעיר העתיקה
הרב גורן | Miriam-Feyga – Photography, Video, Art מרים-פייגא
חזרה לאתר
Play
שחרור הכותל והעיר העתיקה
הרב גורן | Miriam-Feyga – Photography, Video, Art מרים-פייגא
קראו עוד »
הנבואה שהתגשמה

כבר בשנת 1936 כתב הרב דוד הכהן סקאלי בספרו "לך דוד" שהגאולה קרובה לבוא ותתגשם בשנת תשכ"ח – 1967.
וכך כתב: "אנו מבקשים על הגאולה העתידה … שעולה מספרם גם כן תשכ"ח. תשכח עוניינו ולחצינו… לכלות פשע ת"ש כ"ח." (הרב דוד סקאלי הכהן, לך דוד, יפיח לקץ, פרשת ויחי, עמ' עד.)

קראו עוד » קראו פחות «