לא לפחד מהפחד
הרב בוכריס מבקש לעלות עם משפחתו מג'רבה לארץ אך בנו חרד מן הדרך המסוכנת. כדי להרגיעו מצייד הרב בוכריס את בנו במשפט שילווה אותו כל החיים

ה רב רחמים בוכריס, מחשובי דייני ג'רבה שבתוניסיה, החליט לעזוב את ביתו וקהילתו שבג'רבה ולעלות עם משפחתו לארץ הקודש. באותם הימים היה המסע לארץ ישראל קשה ומסוכן, והדרך ארוכה מאוד.
לפני היציאה לדרך ניגש אליו בנו וסיפר לו עד כמה הוא חרד מהיציאה לדרך אל הסכנה והלא נודע.
השיב הרב בוכריס לבנו: "אם תפחד מאחד – לא תפחד מאף אחד; ואם לא תפחד מאחד – תפחד מכל אחד."

מקור הסיפור
מבוסס על: כלפון משה הכהן, ספר תורת משה, תשנ"ג, עמ' רצה, הוצאת אשר חדאד.
איור: מנחם הלברשטט
על הסיפור

מי הוא האחד שממנו יש לפחד כדי לנצח את הפחד?
הרצון להתפתח ולהשתנות טבוע בבני האדם, אך הרבה פעמים הפחד מתוצאות השינוי ומהמאבקים שהוא מביא עימו – משתק את האדם ובולם אותו מלממש את המאוויים שלו.
הרב רחמים בוכריס מבקש לעשות שינוי בחייו, לצמוח מבחינה רוחנית ולעלות לארץ ישראל. בנו חושף בפניו את חששותיו העמוקים מפני המסע, ומייצג את הפחד הבולם את האדם.
האב אינו מבטל את הפחד של בנו ואינו מרגיע אותו בהבטחה שהמסע ילך כשורה ושלא תהיה כל בעיה או סכנה בדרך, כי אכן המסע לארץ ישראל בימי קדם היה מסוכן. הרב אומר לבנו שהמודעות לנוכחותו של האל בחייו יכולה לסייע להתמודדות עם הפחד.
את הפחד ניתן לכוון ולמקד ביראת אלוהים – ופחד כזה, אומר הרב בוכריס, יביא עימו חופש – את החופש להיות אמיתי, לפעול לפי מאוויי הלב, ולא לחשוש מבני אנוש או ממצבים קשים ככל שיהיו.
זהו סיפור מסע התלוי בהתגברות על הפחד, והוא הזדמנות לגילוי מחודש של מקומו של האל ויראתו בחייהם של הרב בוכריס ובנו.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
על הפחד המשתק בעת צמיחה ושינוי, כתב ושר אביתר בנאי
אביתר בנאי, "מתנות". © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
חזרה לאתר
Play
על הפחד המשתק בעת צמיחה ושינוי, כתב ושר אביתר בנאי
אביתר בנאי, "מתנות". © כל הזכויות שמורות למחבר ולאקו"ם.
קראו עוד »
דברים דומים אמר הרב יוסף דוב סולובייצ'יק

הוא סיפר כי ניהל ויכוח עם פסיכיאטר חשוב שטען שאם היה יכול, היה מבטל את תפילת "ובכן תן פחדך" שיהודים מתפללים בראש השנה ויום הכיפורים. לדבריו, הפחד הוא הגורם העיקרי לכל מחלות הרוח שבני אדם לוקים בהן, ולפיכך, מטרת האדם המבקש לשמור על בריאותו הנפשית היא להשתחרר מן הפחד ובוודאי שאין מקום להתפלל על פחד. הרב סולובייצ'יק השיב לו :
"רואה אני בני אדם, והנה כולם מלאים פחדים שונים. יש הפוחדים שמא הקריירה שלהם לא תעלה יפה, ויש פוחדים שמא יאבדו כספם, מעמדם, או שלא יהיו מפורסמים מספיק, יש פוחדים מפני מחלות וחולשות. בדורות עברו מילא פחד הצרעת את העולם, היום הפחד הוא מפני מחלות ממאירות. אנשים אינם הולכים לרופא כאשר כואב להם מפחד שיאבחנו בהם את 'המחלה ההיא'. האדם מלא וגדוש פחדים קטנים. אינני פסיכיאטר, אבל אני יודע כי פחד אחד גדול מגרש את כל הפחדים הקטנים. ואיזהו הפחד שיכול אדם לקבל עליו כדי שעל ידו ייעקרו מקרבו כל הפחדים האחרים, כגון הפחד מפני הכישלון, מפני העוני, מפני הזיקנה, מפני חוסר הפופולריות או מפני המחלות – הווה אומר: הפחד מפני הקב"ה!" ומכאן התפילה: 'ובכן תן פחדך, ה' אלוהינו, על כל מעשיך ואימתך על כל מה שבראת.' הלוואי ויבוא הפחד הגדול הזה וישחרר אותנו מכל הפחדים האחרים האורבים לפתחנו ומערערים את חיינו."

הרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק, על התשובה, עמ' 140.(C) ההסתדרות הציונית העולמית – המחלקה לחינוך ולתרבות תורניים בגולה
קראו עוד » קראו פחות «
האומץ לעלות לארץ

לאורך הדורות העליה לארץ נתפסה כמעשה מסוכן המצריך אמונה ותעוזה. הסכנה הביאה למשל את רבינו חיים מפריס במאה ה-12 להכריז שבטלה המצוה לגור בארץ. עם זאת, לאורך הדורות היו גלי עליה מכל קצוות תבל.

קראו עוד » קראו פחות «