עיראק

מאז ימי הזוהר של התלמוד הבבלי ושל תקופת הגאונים הלכה ודעכה הקהילה היהודית בעיראק. מסעות החורבן של המונגולים במאה ה-13, מגיפות ותנאי מחיה קשים – והמעבר של מרכזי התורה לאשכנז ולספרד דלדלו את עולם התורה בעיראק. מאמצע המאה ה-18, עם בואו של הרב צדקה חוצין (הראשון) מסוריה לעיראק, החלה התחדשות דתית, ועם השנים היא הלכה וגברה. בגדד במאות 19-18 הייתה עיר תוססת מבחינה תורנית. בתי מדרש רבים הוקמו בה, ספרות תורנית ענפה נכתבה, וגדולי תורה צמחו בקרבה. מקרב חכמיה בולטת משפחת אלחכאם. מייסדה, הרב משה חיים, היה דיין תקיף וחריף שהעמיד שורה של תלמידי חכמים. בנו, רבי אליהו, היה חסיד, מקובל וצדיק ששימש כרב הראשי של בגדד. מכולם בלט הנכד, הרב יוסף חיים, המכונה "הבן איש חי", שאף שלא נשא כל תפקיד רשמי, היה גדול חכמי בגדד בכל הדורות, ואלפים היו מגיעים לשמוע את דרשותיו. תפקיד חשוב מילא גם חכם עבדאללה סומך, שנטש את עולם המסחר לטובת הקמת "מדרש בית זילכה" – מוסד שהכשיר את גדולי הרבנים בדור שאחריו, ובהם הרב אליהו מאני, הבן איש חי והרב שמעון אגסי. לצד מוסד זה הוקמו ישיבות רבות בבגדד וברחבי עיראק, וחכמי בגדד כיהנו כרבנים בהודו, בפרס ובארץ ישראל. חכמי עיראק נהגו לעסוק בתורת הסוד ואף נטו לשלב אותה בפסיקותיהם. כתיבת פיוטים הייתה שכיחה מאוד, ואין כמעט חכם מחכמי בגדד שלא חיבר פיוטים. מיוחד בתחום זה היה הרב ששון מרדכי (בעל "קול ששון"), ששילב את פיוטיו בספרי המוסר שכתב, כחלק מן ההבנה שלמוזיקה תפקיד חשוב בתיקון המידות.
בשלהי המאה ה-18 נחשפה עיראק למודרנה, ובתוך כך לחִילוּן ולהשכלה כללית.
ידוע כי רבני בגדד נקטו דרך של פתיחות משולבת בשמירת המסורת. הם כתבו פסקי הלכה שחידדו את חשיבות הפרנסה ולימוד המקצוע. כמה מהם תרגמו לערבית-יהודית את היצירה העברית החדשה ויצירות אירופיות שונות. כשרשת כי"ח ("כל ישראל חברים", הידועה בשמה "אליאנס") ביקשה לפתוח בית ספר בבגדד וללמד בו לימודי חול ומקצוע לצד לימודי קודש, תמכו בה רוב הרבנים. הרב עבדאללה סומך תמך בהקמת בית הספר, ובני משפחתו למדו ולימדו בו. גם הבן איש חי שיתף עימם פעולה והדגיש שאין סתירה בין התורה למודרנה. בד בבד עמדו הוא ואחרים על המשמר ואף התעמתו עם הנהלת בית הספר בכל פעם שהרגישו שמידת ההקפדה על המצוות או השמירה על המסורת נפגעות. אבל היו גם רבנים חשובים, דוגמת הרבנים שמעון אגסי וצדקה חוצין (השני), שהתנגדו לבתי הספר של כי"ח.
השפעתם של "מדרש בית זילכה" ושל הבן איש חי על עולם התורה בארץ ישראל הייתה עצומה. רבים מחכמי בגדד עלו לארץ ושימשו ברבנות: הרב אליהו מאני שימש כרבה של העיר חברון; בדור שאחריו פעל בירושלים הרב יעקב סופר, בעל "כף החיים"; הרב יהודה פתיה היה מגדולי המקובלים בירושלים, ועוד. חלקם, דוגמת חכם אפרים כהן והרב בן ציון חזן, אף השתלבו בישיבת "פורת יוסף" (שהוקמה ברובע היהודי בירושלים בעידודו של הבן איש חי) ושימשו בה כרבנים וכראשי הישיבה. תלמידיהם יהפכו לגדולי הרבנים בישראל במאה ה-20.

קראו עוד » קראו פחות «
סינון
איפוס סינון
אי אפשר לעצור את הרוח
הרב מרדכי אליהו מנסה למנוע מרבו הזקן טרחה, אך לומד שאי אפשר למנוע מאדם לקיים את המצווה שלו
אם לא תשאל איך נדע
חכם יוסף חיים מלמד אותנו שקושיה טובה היא היסוד לכל לימוד, והתשובה יכולה להגיע ממקומות מפתיעים
ארבעת המינים וארגז אתרוגים
בקשה מוזרה של הרב יוסף חיים לקנות כמה אתרוגים לצורך ארבעת המינים מתבררת כמהלך מנהיגותי שנועד לסייע לרבים לקיים את מצוות החג. בכך הוא מעדיף לְזַכּוֹת את הרבים ולא להדר לעצמו
ארץ זבת חלב ודבש
הרב יצחק ניסים מבקש לעודד יהודים לעלות לארץ, ומגלה להם את סוד החיים בארץ ישראל
בכי פותח שערי לימוד
Podcast icon
הרב ראובן נאווי, מגדולי חכמי עיראק במאות ה-19-18, מלמדנו שלעיתים הכול מתחיל להסתדר כשהדמעות זולגות
בלי קיצורי דרך
Video icon Podcast icon
תלמידיו של חכם יוסף חיים מבקשים לרוץ במהירות כדי לזכות לראות את מפגשו עם אליהו הנביא, אך הוא מסביר להם שהדרך להתעלות רוחנית כרוכה בעלייה איטית ועקבית
בעזרת ה' או בעזרתך?
הרב צדקה חוצין טוען שהאדם נדרש להשתדלות ומאמץ, אך לתוצאה אחראי רק האל
הבדלה לכל החושים
שני אחים רבים מי יחזיק את נר ההבדלה, ועקב כך מתגלה הסוד של סדר הברכות בברכת ההבדלה. על רוחניות העוברת דרך חמשת החושים, על גוף ונפש בטקס ההבדלה
ההר הוליד עכבר
לעיתים אנו נתקלים בחיינו במחסומים שנראה לנו שלא נוכל להתגבר עליהם, והם מביאים אותנו לידי ייאוש. הרב צדקה חוצין מלמדנו כי לעיתים מחסומים אלו מדומים בלבד
הזהרו מזבובים
הרב יוסף חיים מזהיר אורח שבא לבקרו שלא להתנהג כמו זבוב המוצא דווקא פצעים ופגמים. בכך הוא מלמדנו להיות בעלי עין טובה הרואה את החוזקות של הזולת ולא את חסרונותיו
הרב שבנה סוכה פסולה
Podcast icon
חכם נסים כדורי בונה סוכה פסולה בכוונה! מדוע? כי את הלכות סוכה יש ללמוד מתוך עשייה. וגם על דרך השלילה אפשר ללמוד
התיקון מתחיל בי
כשנשאל חכם יוסף חיים שאלה הלכתית, הוא אינו מעיין בספרי ההלכה אלא הולך לביתו לבדוק אם השאלה נוגעת גם לו, ואם גם הוא צריך לתקן את הדרוש תיקון
חברות בצל מחלוקת
מחלוקת אידיאולוגית עמוקה המלוּוה בהתנגדותם של קנאים, אינה מצליחה לפגוע בחברות בין שני חכמים
חלומות של תורה
בית מדרש של חלומות. אצל הרב נאווי מבגדד הטקסטים הופכים לדמויות המשוחחות עימו בחלום
יכולה ללמד אותם
פרחה ששון לומדת תלמוד, מעשה חריג מאוד בתחילת המאה התשע עשרה. כיצד יגיב הרב יוסף חיים, "הבן איש חי"? האם יגער בה ויבקש ממנה לחדול מללמוד? על נשים ולימוד תורה
ימשיך כבודו
כיצד ינהג הרב שהגיע למסקנה שיש לשנות הלכה שנקבעה על ידי רבותיו? ? הרב מוצפי מוצא דרך שלא לחלוק על רבותיו ובכל זאת לפסוק כפי שהוא מוצא לנכון
כוחה המרפא של האשמה
הרב יוסף חיים סבור שנטילת האחריות ותחושת האשמה על טעויות וחטאים הן לב ליבו של יום הכיפורים, ולכן מתנגד להשמטת פיוט העוסק בכך ממחזור התפילה
כל האמת ורק האמת?
הרב יוסף חיים (בן איש חי) מהרהר בשאלה אם תמיד יש לומר את כל האמת
כל הסימנים ב… פיתה
אף תקלה אחת לא פסחה על ביתם של הרב יהודה פתיה ואשתו רחל בליל ראש השנה. המנורה התנפצה וכל הסעודה הושחתה, ובכל זאת מאותו הערב צמחה ישועה. מה סודה של אותה סעודה?
לאחוז בחלום
האם ניתן לצייר דמות מחלום? הרב פתיה חולם על משה רבנו, אך ניסיונותיו לשחזר את דמות דיוקנו כושלים
לברכה ולא לקללה
חכם יוסף חיים (ה"בן איש חי") מונע מבנו להתפלל לרעתו של אדם
להיפגש באמצע הדרך
Video icon Podcast icon
למרות הוויכוח החריף שהתגלע ביניהם, יצא כל אחד מראשי הישיבה לקראת חברו מחשש שמא פגע בו
לחלום בגדול
Podcast icon
בדרשה קצרה מציע הרב מוצפי לאדם העומד בתפילה לבקש בקשות גדולות
לחם וגאולה
Podcast icon
מדוע המשיח אינו מגיע? הרב יעקב מוצפי טוען שכדי שהוא יבוא, עלינו להרים את ראשנו מטרדות היום יום ולצפות לו
לימוד תורה מתוך זוגיות
הרב יוסף חיים רואה בנישואין פתח למבט חדש ומעמיק על התורה
לראות את האופק
הרבנית פרחה (פלורה) ששון רואה בפרחי הרבנות מנהיגים לעתיד
לרפא עיניים בדמעות
מסעו של הרב אלפייה לריפוי מחלת העיניים של חברו מלמד על הגאולה הטמונה בבכי ובדמעות
לשיר פיוט ל... מלך עיראק
בכוחה של המוזיקה לפרוץ מחסומים ולקרב לבבות. רב יהודי שר פיוט מן הסליחות בהלוויתו של מלך עיראק ומרגש את המלך החדש
מוסיף והולך
כדורגל פוגע בחנוכייה שהדליק הרב צדקה ושובר אותה. כיצד יגיב הרב? הרב צדקה מלמד שההנחיה להוסיף בכל יום נר בחנוכיה מהוה הדרכה רחבה יותר שיש להוסיף אור ולהאיר פנים בעולם
מי יודע
הרב יוסף חיים ה"בן איש חי" מלמד שמי שחושב שהוא יודע הכול הוא זה שאינו יודע
מעפר באת
חכם סתהון מקבל את מותו הקרב של תלמידו, ודווקא בכך משיבו לחיים
מצפים לבואו?
שיחה על המשיח מגלה שגם המתפללים על בוא המשיח עסוקים בענייניהם ולא מצפים באמת לבואו
משיח לא בא?
בכל יום, אפילו מתוך שינה, הרב צדקה חוצין מחכה למשיח שיבוא
משל הסולם
Video icon
על איזה שלב של הסולם כדאי לעמוד? משל שסיפר הבן איש חי על הדרך שאדם צריך לעבור ועל ההתבוננות בשלבים שכבר עבר
נחת רוח ליוצרה
Podcast icon
הרבנית שמחה צדקה מתעקשת לקיים את מצוות נטילת ארבעת המינים כמנהג המקובלים, ומתעקשת שיש מקום גם לנשים בעולמות העליונים
נר בחושך
Podcast icon
הרב סלמאן אליהו מצליח לענות על קושיה שאיש לא הצליח לפתור, ומלמדנו את סוד ההתגברות על הקשיים ואת סוד ההמתנה הסבלנית שמולידה חשיבה "מחוץ לקופסה"
עת לעשות ועת לקבל
חכם שהרבני מנסה לסייע לאדם במצוקתו, אך מוצא שהסיוע היחיד שהוא יכול להציע הוא קבלת המציאות כפי שהיא מתוך אמונה
צחוק מגרש את הרוע
Video icon Podcast icon
הצגת הפורים של הבן איש חי. מדוע רב גדול בתורה עושה סטנד-אפ בבית הכנסת? מה תפקידו של הצחוק בחיים? סיפור משעשע עם מסר רציני
שאיפות גדולות
רבים חששו שנשים ילמדו תורה בצורה שאינה ראויה, אך פרחה ששון חוששת יותר מבּורוּת
שאלת ומצאת תאמין
חכם יוסף חיים מלמד שסוד לימוד התורה הוא העלאת שאלות וקושיות
שלא עשני אישה?
לאחר שבעים שנה מוזמנת אישה לנאום בפתיחת כנס שנתי לרבנים בלונדון. האם תתייחס לאירוע החריג? האם נשמע בדבריה כעס או שמא חנופה?
שמע האמת ממי שאמרה
היוצרות התהפכו - והנכד מלמד את הסבא. חכם יצחק ששון מרדכי לומד שגם ילד יכול להגיע ללימוד ולתובנות של מבוגרים
תלמידת חכמים בסתר
דבר לא יעצור את הנערה שחשקה נפשה בתורה מלהיות תלמידת חכמים. שנים של לימוד בסתר מלמדות אותנו על לימוד נשי ופנימי המביא להבנה עמוקה של התורה