לימוד תורה מתוך זוגיות
הרב יוסף חיים רואה בנישואין פתח למבט חדש ומעמיק על התורה

ה רב אפרים הכהן היה תלמידו החביב של הרב יוסף חיים (ה"בן איש חי") ולעיתים קרובות הזמין אותו הרב יוסף חיים לבקר בביתו ולשתף אותו בלימודו.
באחת הפעמים סיפר הרב אפרים הכהן לרב יוסף חיים חידוש שחידש, תובנה מהלימוד, והאחרון נפעם מעומק הדברים. אמר לו הרב יוסף חיים: "אם כך אתה מחַדֵש לפני שהתחתנת, מי יודע מה יהיה לאחר שתתחתן?'"

איור: לי זכאי
על הסיפור

רבים חשים שחיי הנישואין משנים לא רק את הסטטוס החברתי שלהם אלא גם את נקודת מבטם על החיים באופן כללי: על אהבה וחברות, וגם על קונפליקטים, מורכבות ומחויבות ביחסים בין אישיים.
בעיני הרב יוסף חיים התורה אינה רק סך מסוים של ידיעות שכליות, אלא מערכת חיים שלמה, ועל כן אדם נשוי זוכה להבנה מעמיקה יותר שלה.
ייתכן גם שדבריו של הרב יוסף חיים מבוססים על תפיסתם של מקובלים רבים שמערכת היחסים בין אדם לאלוקיו מקבילה במידה רבה למערכת יחסים בין איש לאישה. ראשיתה של תפיסה זו בדבריהם של חז"ל שפירשו את מגילת שיר השירים כשיר אהבה בין עם ישראל לאלוהיו, והיא זכתה לניסוח קיצוני אצל רבי יצחק דמן עכו, מקובל בן המאה הי"ג, שקבע ש"מי שלא חשק לאישה הוא דומה לחמור ופחות ממנו", וזאת משום שמתוך אהבת אישה האדם לומד על אהבת האל.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
אלוהים במעגל החיים

זוגיות היא מסע משותף למצוא אלוהים. הוא מביא את האמת. היא מביאה את החסד. או להפך. אחד מהם, לפחות, צריך להביא גם את היצר והכוונה האלוהית הגלומה בו.
אז יכירו איש ברעותו כנציגיו של בורא העולמים וישלימו אחד לשני חלקים חסרים. זוגיות טובה היא בית מדרש לבניית ילד שיהיה בו מידה מאוזנת של יסודות שונים והכרחיים של דעת אלוהים.

יאיר כספי (פסיכולוגיה יהודית)

קראו עוד » קראו פחות «
אלוהים נמצא ברווח שבין איש לאישה

בריאיון האחרון לפני מותו ממחלת הסרטן פנה הרב פרומן לכתבת ושאל במפתיע: "רוצה תמונה של אלוהים?" הכתבת הנדהמת השיבה בחיוב, והרב פרומן אמר לה בחיוך שובבי: "את רואה אותו? הוא נמצא כאן ברווח שביני לבין אשתי." דבריו של הרב פרומן הם יישום הומוריסטי של דברי חז"ל: "איש ואשה – זכו שְכִינָה ביניהם." (בבלי סוטה יז ע"א)

קראו עוד » קראו פחות «