איור: מנחם הלברשטט
לרוץ עם מקל הליכה

הרב שלום משאש יורד במדרגות במהירות אך מבקש לעלות שוב לביתו כדי להביא את מקל ההליכה. מדוע הרב הולך עם מקל שאינו זקוק לו?

ה

רב שלום משאש, רבה הראשי של ירושלים, ירד בזריזות במדרגות. אך כשהגיע לקומת הקרקע נזכר ששכח את מקל ההליכה שלו, וביקש לעלות שוב לביתו ולהביאו. עוזרו התנדב לשוב ולהביאו, אך הקדים ושאל: "כבוד הרב, לשם מה אתה זקוק למקל, הלוא ירדת במדרגות בלעדיו ללא כל קושי?" והוסיף העוזר ותמה: "שמתי לב שלעיתים קרובות המקל מונח על ידך, ואינך משתמש בו כלל?!"
השיב לו רבי שלום משאש: "כשהייתי צעיר לימים בעיר מקנס שבמרוקו, פרצה בעיר מגפת טיפוס קשה, ורבים מחבריי נפטרו. אף אני חליתי, וכמעט שעברתי מן העולם. חום גופי עלה מאוד וכבר הייתי על סף אפיסת כוחות. לולא התאחדה כל משפחתי בתפילה למעני, ולולא מיטב הרופאים שטיפלו בי בזכות דאגתה של משפחתי, כבר הייתי בעולם האמת.
באותו לילה קשה ומלא הזיות חלמתי שאני מתרפא מן המחלה, ואכן למחרת טיפלו בי בתרופה ניסיונית והתחלתי להתאושש.
במהלך ההתאוששות מן המחלה נזקקתי למקל הליכה לתקופה מסוימת."
"אך אם כך, מדוע אתה מסתובב עם מקל הליכה עתה, שנים רבות לאחר שהבראת?" שאל העוזר.
השיב הרב משאש: "המקל מזכיר לי העובדה שניצלתי, ואת חבריי הרבים שלא זכו לכך. כשהבראתי מן המחלה קיבלתי על עצמי לקחת את המקל איתי לכל מקום, כדי שאוכל להכיר תודה לאל בכל זמן וזמן."

מקור הסיפור
מבוסס על: שמעון אביחצירא, סידנא בבא חאקי, תש"ע, עמ' 133-132. (C) כל הזכויות שמורות למו"ל הרב שמעון בהגר"י אביחצירא והוצאת המכון להוצאת ספרים שע"י מוסדות נר יצחק, ירושלים.
על הסיפור

הרב שלום משאש נהג להסתובב עם מקל הליכה מגיל 35 עד למותו בגיל 95. מקל הליכה מתקשר לזקנה ולקושי בהליכה, אולם הרב שלום משאש היה מלא חיוניות וקל תנועה. בזמן מחלתו, כשהיה צעיר לימים, שימש אותו המקל להליכה, אולם לאחר שהבריא ניתן למקל תפקיד סמלי: הוא תזכורת תמידית להכרת הטוב ליושב במרומים על כך שהציל אותו מן המגפה. באמצעות המקל מנכיח הרב שלום משאש את העובדה שחייו אינם מובנים מאליהם והוא חי בחסד. מערבולת הזמן מטשטשת לעיתים קרובות את מה שאנו מבקשים לזכור; הרב משאש בוחר במקל כדי להפוך את זיכרון ההצלה לממשי ותמידי.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
אמרו תודה רבה עם ד"ר טל שחר
חזרה לאתר
Play
אמרו תודה רבה עם ד"ר טל שחר
קראו עוד »
להתחיל את היום באמירת תודה

המילה "מודה" הפותחת את תפילת "מודה אני" היא המילה הראשונה שאומרים בכל בוקר. כך נפתח היום בהכרת הטוב.

קראו עוד » קראו פחות «