איור: מנחם הלברשטט
עין טובה

עבריין החוזר בתשובה מלמד את הרב בקשי דורון להסתכל על האחר בעין טובה

ל

קראת צאת השבת חשה אשתו של הרב אליהו בקשי דורון צירי לידה. היא מיהרה לנסוע לבית החולים, וביקשה משכנים להודיע על כך לבעלה שערך באותה עת סעודה שלישית עם בני קהילתו בבת ים. מייד כשקיבל את ההודעה הזדרז הרב לבית החולים, והמתין שעות רבות לצד אשתו להתקדמות הלידה. שעת חצות כבר התקרבה, והרב ביקש לעשן סיגריה, אך כיוון שיצא בבהילות מביתו עם צאת השבת, לא לקח עימו את הסיגריות.
יצא הרב מבית החולים, וחיפש חנות פתוחה. סביבת בית החולים הייתה מפוקפקת, אך בסופו של דבר הצליח למצוא קיוסק ולקנות בו סיגריות, ולאחר מכן מיהר בחזרה אל בית החולים.
בדרכו חזרה זיהה אדם שביקר לאחרונה כמה פעמים בבית הכנסת. אותו האיש היה ידוע כעבריין, אך בשבועות הקודמים ביקר כמה פעמים בבית הכנסת, שׂם כיפה והחל לגדל זקן. כשראה אותו הרב בקשי משוטט ברחובות בין מועדוני הלילה חשב: "אדם זה ממשיך במעשיו הרגילים. מן הסתם סממני התשובה של אותו אדם הם מן השפה ולחוץ. אולי הוא עומד לדין וכדי לעשות רושם טוב על השופטים הוא בא לבית הכנסת ומגדל זקן." גמלה בליבו של הרב בקשי דורון ההחלטה לתפוס את העבריין לשיחה ולנזוף בו על התנהגותו הצבועה.
ישב הרב בקשי דורון בחדר ההמתנה בבית החולים, והינה הופיע אותו עבריין שראה ברחוב. פנה אותו אדם ושאלו: "כבוד הרב. אני כאן ממתין לאשתי שנמצאת בחדר לידה. מיהרתי בצאת השבת לבית החולים, ולא לקחתי איתי את הסיגריות, ועתה קפצתי לקנות חבילה. האם הרב רוצה לעשן סיגריה?"
כשסיפר הרב בקשי דורון את הסיפור, הוסיף ואמר: "במסכת אבות נאמר (א, ו): 'והווי דן את כל האדם לכף זכות'." ממעשה זה הבנתי שלא צריך לחפש זכויות מתחת לאדמה. כל מה שצריך הוא להעמיד את עצמי במקומו של האדם האחר, ולחשוב שמה שקרה לו, הוא בדיוק מה שקרה לי."

על הסיפור

לעיתים קרובות בני אדם נוהגים בשיפוטיות כלפי הסובבים אותם. אנחנו נוהגים להניח הנחות שליליות בנוגע להתנהגותם של אחרים, ולאור הנחות אלו לשפוט אותם בחומרה. כך נהג הרב בקשי דורון, ולמד על בשרו עד כמה נקודת מבטו על המתפלל ה"עבריין" הייתה שלילית. כאשר ראה אותו משוטט באזור מפוקפק של מועדוני לילה הניח שלשם הוא שייך, וחזות "בעל התשובה" שלו מזויפת. אך כאשר הרב בקשי דורון שפט את אותו אדם, הוא לא שם ליבו לכך שלגבי עצמו, לעולם לא היה מניח הנחות כאלו.
על רקע זה למד הרב בקשי דורון שההדרכה בפרקי אבות "והווי דן את כל האדם לכף זכות" אינה דורשת מאמץ עילאי. כל שעלינו לעשות הוא להתבונן באחר כשם שאנחנו מביטים בעצמנו.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
לראות טוב

הרב יוסף חיים (ה"בן איש חי") מזהיר אורח שבא לבקרו שלא להתנהג כמו זבוב המוצא דווקא פצעים ופגמים. בכך הוא מלמדנו לראות את החוזקות של הזולת ולא את חסרונותיו. ראו בסיפור היזהרו מזבובים

קראו עוד » קראו פחות «
מהפך

הרב שלום משאש מסביר את הביטוי "עין הרע" באופן מפתיע. ראו בסיפור מעין רעה לעין טובה.

קראו עוד » קראו פחות «