איור: מנחם הלברשטט
עת להתפלל ועת לעשות

הרב עזרא עטייה מלמד אותנו שיש זמן לתפילה ויש זמן לעשייה

ב

מלחמת העצמאות עמד הרובע היהודי בהתקפות קשות של הלגיון הירדני עד שנכבש לבסוף בידי הערבים. הלוחמים היהודים נפלו בשבי והאזרחים נשלחו למערב העיר. במהלך המלחמה ביקשו בני ישיבת פורת יוסף שהייתה ברובע היהודי לערוך תפילה בישיבה ולזעוק לישועה מהיושב במרומים. להפתעת התלמידים התנגד ראש הישיבה, הרב עזרא עטייה, לבקשתם.
ניגשו תלמידי הישיבה אל רבם ושאלו: "מדוע כבוד הרב מתנגד לתפילה כעת? והרי דרכו של עולם שאדם הנמצא בצרה – מתפלל?!"
השיב להם הרב עטייה: "כשעם ישראל היה מפוחד אל מול ים סוף לפניו והמצרים הרודפים כמעט והגיעו מאחור, התפלל העם בחרדה גדולה וצעק אל ה'. אמר הקב"ה למשה: 'מַה תִּצְעַק אֵלָי דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ' (שמות יד, טו). ולכאורה מה פשר המילים 'מה תצעק אלי' – אל מי יצעק משה רבנו עליו השלום אם לא לאלוהינו שבשמים?!"
התמיהה שהעלה ראש הישיבה סקרנה את התלמידים שהמתינו בדריכות לתשובתו, והרב המשיך: "אלא שהכוונה היא, מה מקומה של צעקה ותפילה לבדה? העיקר הוא 'דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ.' ופירוש הדברים שצריך לעשות גם איזו עשייה בפועל."

מקור הסיפור
מרשימות הרב יעקב זכריה. מופיע בספרו של אהרן סורסקי, וזאת ליהודה, מסכת חייו ופעליו של רבי יהודה יהושע חיים צדקה, ראש ישיבת פורת יוסף, תשנ"ו, עמ' 253.
על הסיפור

תפילה מבטאת תקווה שהמציאות יכולה להשתנות לטובה, ולכן קבעו חז"ל "אֲפִילּוּ חֶרֶב חַדָּה מוּנַּחַת עַל צַוָּארוֹ שֶׁל אָדָם, אַל יִמְנַע עַצְמוֹ מִן הָרַחֲמִים." (ברכות, י ע"א). תלמידי הישיבה ביקשו להתפלל בשעתו הקשה של הרובע היהודי אך ראש הישיבה דחק בהם להניח את סידורי התפילה ולצאת ולסייע בהגנה על הרובע היהודי. לשיטתו, אף שהתפילה היא אחת הדרכים המרכזיות להתמודד עם צרה, הרי שיש זמנים שאין להתפלל אלא להפנות את כל המשאבים לתיקון מעשי וממשי של המציאות.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
עצירת תפילה לטובת מעשה

הגישה שלפיה יש רגעים שבהם אין להתפלל, עולה בכמה מקומות במסורת היהודית. כך כתב הרב חיים בן עטר (אור החיים) בפירושו לתורה על דברי האל למשה בזמן שהמצרים רדפו אחריהם: “וַיֹּאמֶר ה’ אֶל־מֹשֶׁה מַה־תִּצְעַק אֵלָי דַּבֵּר אֶל־בְּנֵי־יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ” (שמות יד, טו). לדבריו, יש רגעים שאין להתפלל בהם אלא לעשות מעשה לתיקון המצב.

קראו עוד » קראו פחות «
עת להתפלל ועת לעבוד

מדוע שלח רבה הראשי של חאלב, חכם עזרא חמווי, אדם עשיר לעסקיו ומנע ממנו להצטרף לתפילה בזמן תענית גשמים? ראו בסיפור אל תתפלל לך לעבוד.

קראו עוד » קראו פחות «
אמונה ומעשה

משפט שהיה שגור בפי הבבא סאלי חידד את הצורך באמונה ועשייה גם יחד. ראו בסיפור באללה וביךּ.

קראו עוד » קראו פחות «