איור: רז בן ארי
צופה בעיות

כשהתמנה הרב חזן לרב המשטרה ושירות בתי הסוהר, הכריז שאינו מוכן לצמצם את תפקידו לאחראי על הכשרות בלבד. בעיניו, לתפקיד הרבנות יש ממד רוחני

ש

מו של הרב אברהם חזן הלך לפניו, וכאשר עלה לארץ מצרפת, ביקשוּ שר המשטרה והמפכ"ל לגייסו לתפקיד רב המשטרה ושירות בתי הסוהר. בפגישה ביניהם לבין הרב נוצרה כימיה מיידית, ושני הצדדים חשו שהם בדרך הנכונה.
לקראת סיומה של הפגישה אמר שר המשטרה לרב חזן: "כבוד הרב יודע שהסתדרנו היטב עם הרב הקודם, ואנו מקווים שגם איתך לא יהיו בעיות."
הרב חזן לא התבלבל, והשיב לשר תשובה ישירה וכנה:
"כבוד השר, תפקידי כרב אינו להתמקם בין תנור לכיריים ולדאוג לענייני כשרות. אם אדם כזה מחפשים אתם – איני האדם המתאים; אני בא כדי לתקן.
תפקידי הוא להכניס ממד יהודי ורוחני למשטרה ולשירות בתי הסוהר, ואני רואה מקום רב לשינוי. לכן אני צופה בעיות."

מקור הסיפור

מבוסס על: מרים סטיווי חזן, לנטוע שמים, תשס"ז, עמ' 126.(C)  כל הזכויות שמורות למחברת ולהוצאת ספרית בית אל, ירושלים

על הסיפור

הרב אברהם חזן חפֵץ בתפקיד הרב הראשי של המשטרה ושירות בתי הסוהר אך אינו מסתיר את האופן שבו הוא רואה את התפקיד. הוא מכריז שאינו רואה במשרת הרב תפקיד טכני ומצומצם: תפקידו אינו רק להיות משגיח כשרות, אלא הוא בעל משמעות גדולה ורחבת היקף: הרב חזן רואה את עצמו אחראי לרוחם של השוטרים והאסירים, ותפקידו לחזק את זהותם היהודית כך שתהיה מקור כוח להתמודדות עם אתגרי המשטרה ושירות בתי הסוהר.
בדבריו הכנים והישירים הרב חזן מסתכן בכך שלא יקבל את התפקיד, אך בעיניו אין טעם למינוי ריק מתוכן. יתכן שדווקא הכּנות היא שזיכתה אותו בתפקיד.
בשנות כהונתו כרב המשטרה פעל הרב חזן נמרצות לשידוד מערכות במשטרה ובשירות בתי הסוהר, והקים מערך פעילות מקיף שהתבסס על חזונו.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
ההספד הכי יפה בעולם

סיפר הרב אביה הכהן:
"על הרב חזן שמעתי בחייו מילים חמות מכמה אנשים, ובמיוחד מפרופסור אנדרה נהר הגדול, רבו של החזן, על תפקידו כרב המשטרה וכרב בתי הסוהר. אבל אני רוצה לספר דווקא על החוויה שחוויתי בהלווייתו של הרב חזן.
ככוהן אני עומד בלוויות הרחק, מחוץ לבית ההספדים. בדרך כלל עומדים לידי עוד כוהנים, ולעיתים עומדים גם כאלה שלא לגמרי מרגישים שייכות – למשל: חברים חילונים של הנפטר שלרגע נקלעו למקום זר להם.
כך היה גם בלווייתו של הרב חזן. עמדתי מחוץ לבית הקברות ולידי עמדו קבוצה של אנשים שניכר שהכיפה הונחה על ראשם כשהגיעו ללוויה. חשבתי שאם אקשיב לשיחתם, שוב אשמע שיחה של מילואימניקים – 'מתי נפגשנו?' 'הוא היה בתרגיל האחרון?' 'אתה זוכר איך הוא התנהג בקרב אי שם?' הקשבתי רוב קשב, אך זו הייתה שיחה אחרת לגמרי. האחד שאל את השני: 'נכנסת עוד פעם?' ואני הבנתי מיד. מדובר באסירים משוחררים והם דיברו על כניסה ויציאה מבית הכלא.
הם דיברו מעט על חייהם, ואז עברו לשוחח על הרב חזן. אחד סיפר שהרב אברהם חזן דאג למשפחה שלו כשהוא היה 'בפנים', אחר סיפר שהרב עזר לו 'לצאת', ושלישי אמר שהוא לא היה יכול להישאר בבית כשקוברים צדיק כזה. חבל שלא רשמתי לעצמי את כל מה ששמעתי. שמעתי את ההספדים שהושמעו ברמקול, וחשבתי לעצמי שאני שמעתי את ההספד הגדול מכולם."

קראו עוד » קראו פחות «
להיות איתם בשעת הצרה

את תפקידו כרבם של האסירים בישראל תיאר הרב חזן כך: "רוב עבודתי היא בטיפול בענייניהם אישיים, ואני הולך בדרכו של הפסוק: 'יִקְרָאֵנִי וְאֶעֱנֵהוּ עִמּוֹ־אָנֹכִי בְצָרָה אֲחַלְּצֵהוּ וַאֲכַבְּדֵהוּ'" (תהלים צא, טו).

קראו עוד » קראו פחות «