הרב חיים אבולעפיה (השני)
רב, פוסק ומחדש היישוב היהודי בטבריה 1744-1660

הרב חיים אבולעפיה השני (1744-1660) היה בן למשפחה של מגורשי ספרד. הוא נולד בחברון לרבי משה אבולעפיה והיה נכדו של הרב חיים אבולעפיה הזקן – רבהּ של טבריה קודם חורבנה.
הוא עבר לירושלים ולמד אצל הרב משה גלנטי השני ובחברותא עם הרב חזקיהו דה סילווה. אחר כך שימש ברבנות בסלוניקי ובאיזמיר, ואז הוזמן על ידי שליט הגליל דאהר אל עומר לחדש את היישוב היהודי בטבריה.
הרב אבולעפיה התגלה כמדינאי מתוחכם ומסור. הוא הקים מערך גיוס תרומות בחו"ל למען יהודי טבריה, ייסד בטבריה בית כנסת (בשם "עץ החיים"), ובנה בית מרחץ, חנויות ובית בד. הוא תמך בהתנגדותו של דאהר לפאשה מדמשק, וכשדאהר ניצח בקרב זכו היהודים ליחס חיובי מצידו.
הרב אבולעפיה ראה בחידוש החיים היהודיים בטבריה מעשה הפותח את תהליך הגאולה, והרושם העז שעשה המהלך על יהודים בתפוצות עורר גל עלייה לארץ.

קראו עוד » קראו פחות «
סינון
איפוס סינון
חוסך שבטו
הרב חיים אבולעפיה הגיב בחוכמה להתנכלות בנו של השיח' של טבריה, וכשהתמנה הבן למושל הגליל, הפך לתומך נלהב של הרב. על הסיפור שמאחורי הקלעים של חידוש היישוב היהודי בטבריה ועל חינוך ללא אלימות
חיפש כלבים ומצא רבנות
לפעמים דווקא בהיסח הדעת, כשאדם מכוון להישג שולי, הוא יכול למצוא הזדמנות לשינוי גדול ומשמעותי בחייו. על הנער חיים אבולעפיה שרדף אחר כלב ומצא את דרכו אל התורה