חיפש כלבים ומצא רבנות
לפעמים דווקא בהיסח הדעת, כשאדם מכוון להישג שולי, הוא יכול למצוא הזדמנות לשינוי גדול ומשמעותי בחייו. על הנער חיים אבולעפיה שרדף אחר כלב ומצא את דרכו אל התורה

ח יים אבולעפיה היה נער פרחח שהשתובב ברחובות איזמיר שבתורכיה של המאה ה-17,
וכך סיפר עליו הרב כלפון הכהן מחכמי לוב: "באחד מתעלוליו רדף הנער חיים אחרי כלב, הכלב רץ מהר ונכנס אל בית המדרש. חיים לא היסס לרגע ונכנס אחריו בסערה בניסיון לתפוס אותו, אלא שעד שהצליח לעבור בין השולחנות והכיסאות, כבר יצא הכלב בדלת אחרת.
כניסתם לבית המדרש של חיים והכלב הפריעה מאוד ללומדים, ואף על פי כן הצליח איש זקן לעצור לרגע את הנער ולומר לו דבר מה.
ברגע הזה למד הנער מה שאין אדם יכול ללמוד בכמה שנים.
מאז רדף הנער חיים אחר תלמידי חכמים וביקש ללמוד מהם תורה עד שהפך לגדול בתורה בעצמו."

מקור הסיפור
הרב אברהם כלפון (אבר"ך), מעשה צדיקים, סיפור שלד.
על הסיפור

התרוצצות של כלב בבית מדרש אינה דבר מקובל, ובהלכה הדבר נתפס כבעייתי, והנה דווקא מעז יצא מתוק. כניסת הכלב ובעקבותיו הנער הפרחח אומנם מאיימת ומפירה את הסדר וקדושת המקום אך היא מאפשרת מפגש שלא היה יכול להתרחש בנסיבות אחרות בין נער הרחוב לעולם התורה.
יותר מכך, היא מאפשרת כניסה של כוחות החיים הפראיים אל תוככי עולם התורה. הכלב, המסמל עזות ושובבות גרר את הנער השובב והפראי אל בית המדרש ושם הוא פגש איש זקן ששינה את חייו.
זהו סיפור שמספר לכאורה על מהפך אך אופיו של הילד אינו משתנה; בתחילה רדף אחרי כלבים וכעת הוא רודף אחרי תלמידי חכמים. נדמה כי השינוי אינו מחיקה של קווי האופי הבסיסיים של האדם אלא הכוונתם לעשיה משמעותית.
ומה אמר לו אותו הזקן? אולי אין זה חשוב מה אמר, שכן לכל אחד יש כלב וזקן משלו.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
הערה על הנוסח המקורי

בנוסח המקורי המופיע אצל הרב אברהם כלפון (לוב, המאות ה-19-18) בספרו מעשה צדיקים (סיפור שלד), מתואר התהליך כך: "ונהפך לבו לאיש אחר". הביטוי מזכיר את הנאמר על שאול "וַיַּהֲפָךְ לוֹ אֱלֹהִים לֵב אַחֵר" (שמואל א י, ט), וייתכן שיש כאן הקבלה בין הרב חיים אבולעפיה לשאול המלך שכן שניהם חיפשו בעלי חיים (אתונות או כלב) ומצאו מלוכה. אך בניגוד לסיפור המקראי הרי הילד לא השתנה מהקצה אל הקצה; בתחילה רדף אחרי כלבים ולאחר מכן אחרי תלמידי חכמים. אותה התכונה ממשיכה להיות בולטת באישיותו אך הפעם היא מתממשת בעולמו הרוחני.

קראו עוד » קראו פחות «
אברי גלעד מספר על היתרונות וגם על החסרונות של הפרעת הקשב והריכוז שיש לו

יש לי הפרעת קשב. יש לה המון השלכות על כמעט כל תחום בחיי. בזבזתי 12 שנים שלמות בישיבה בכיתות לימוד שבהן לא למדתי דבר, רק בניתי תחושת אי מסוגלות עצומה… אחר כך הסתבר שיש להפרעה גם צדדים חיוביים, שיש לי מוח מהיר וחד, וגם אם אינו יכול להתמקד לאורך זמן במשימות רציפות, הוא יודע לתת ספרינטים מאוד מהירים לטווחים קצרים."

מתוך עמוד הפייסבוק של אברי גלעד.

קראו עוד » קראו פחות «
מזמר לחזן

סיפור מעט דומה על מימוש הכישרון בעולם הרוח מצאנו אצל החכם יעקב דוברשווילי – ממוזיקת רקע לכוח החיים

קראו עוד » קראו פחות «