ב
משך דורות רבים חלמו יהודי אתיופיה על ארץ ישראל, ירושלים והמקדש. את ירושלים, שקראו לה ירוסלם, דמיינו לעצמם כעיר קסומה, שמימית ואפופת קדוּשה.
בשנת תשמ"ה (1985) ערכה מדינת ישראל מבצע של העלאת יהודים מאתיופיה – "מבצע משה". העליה לארץ היתה מהירה אך הקליטה בארץ היתה מורכבת, שכן המפגש עם החיים בארץ לא היה קל.
לאחר זמן התקבצו קייסים רבים לביקור בירוסלם, מושא חלומותיהם. התהלכו הקייסים בסמטאות העיר העתיקה, ושמעו את הסבריו של המדריך, עד שהגיעו אל הכותל המערבי. אז שאל הקייס אבא אלמנך פלקה: "אבל היכן היא ירוסלם?"
הסיפור מתאר את הפער שבין חלומם של יהודי אתיופיה על ירושלים של זהב לבין המציאות. מן היום שבו גלה עַם ישראל מארצו נכספו יהודים אל ירושלים, וכמו אחיהם משאר התפוצות גם יהודי אתיופיה חלמו על ירושלים וציירו אותה בדמיונם.
אך כדרכו של עולם, החלום נותר חלום, והמציאות רחוקה ממנו. הקייסים חלמו על ירושלים של מעלה, על עיר אידיאלית, אך רגליהם טיילו ברחובות העיר הארצית והממשית.
הסיפור מבטא באופן נוקב את הפער בין חלום למציאות ובין אידיאה למימושה, המצוי בכל תחומי החיים. ההכרה בפער הזה מאפשר להבין את הקשיים שעברו על עולים רבים והיא יכולה לשמש נקודת הפתיחה בתהליך השתלבותם בחברה הישראלית. כאנשים פרטיים וכחברה עלינו להכיר בפער הזה וללמוד לפעול מתוכו: לקבל אותו מחד, ולנסות לצמצמו מאידך.