דרשה בלי דרישה
כשאנו נתקלים בבעיה שאין רואים לה פתרון, לעתים ניתן לעקוף אותה ואין צורך להתמודד איתה ישירות. אל הרב יוסף קאפח הגיע נער בר מצווה המתקשה בדיבור, ואף על פי כן לתדהמת כולם, דרשת בר המצווה שלו רהוטה ושוטפת

נ ער בר המצווה היה מתוח מאוד. הוא עמד לשאת את דרשתו בפני הקהל אך התקשה להגות את האות רי"ש והחליף אותה באות למ"ד. כשהיה צריך לומר למשל "כדור" הוא אמר "כדול" ובמקום לומר "רוצה" הוא אמר "לוצה", דבר שגרם לכך שילדים רבים לעגו לו.
הקהל המתין בסבלנות לדרשת הנער ולצדו עמד הרב יוסף קאפח שהכין אותו לדרשה.
ואז, פתח הנער את פיו והפליא לדרוש. דיבורו היה רהוט ושוטף והדרשה הייתה עמוקה ויפה כאחת. עם סיום הדרשה מחאו לו כפיים בני המשפחה וכל המשתתפים, והשמחה הרקיעה שחקים.
בסיום הדרשה ניגש אביו של הנער אל הרב קאפח להודות לו ושאל אותו כיצד הצליח לסייע לו לשאת דרשה יפה כל כך ללא שגיאות.
השיב לו הרב קאפח: "אם תבדוק את הדרשה, תגלה שכתבתי לו דרשה שלמה בלי האות רי"ש."

איור: דיאנה פרוקופץ
על הסיפור

אף שהרב יוסף קאפח היה דיין בבית הדין הגדול, ואחד מגדולי הפוסקים וההוגים בישראל, הוא הקדיש מזמנו להכין ילדים צעירים לקריאה בתורה ולדרשה לקראת בר המצווה.
מסורת תימן היא ייחודית והוא ראה לעצמו תפקיד בעידוד בני העדה להתקרב אל המסורת.
הרב קאפח עמד על הקושי של התלמיד וסייע לו לצלוח את הדרשה בשלום על ידי כך שעקף את נקודת החולשה שלו, וכתב עבורו נאום רהוט ושוטף בלי האות רי"ש.
בדרך זו חווה הנער הצלחה והשמחה הייתה רבה.
נדמה כי הרב קאפח מלמדנו שלעיתים על המחנך לחשוב כיצד למנוע חוויית כישלון של תלמידו גם אם הבעיה עצמה לא נפתרה.
לעיתים חוויה שכזו תרומם את רוחו של התלמיד ותַקנה לו ביטחון עצמי. במעשה זה ניתנת משמעות חדשה להדרכת תלמידים הנשענת על הפסוק "חֲנֹךְ לַנַּעַר עַל־פִּי דַרְכּוֹ" (משלי כב, ו).

קראו עוד » קראו פחות «
בנימה אישית
מיכל דליות

הסיפור המרגש הזה על בן אדם מבוגר שמבין את הדרך להעצים ילד ומה עליו, על המבוגר, לעשות למען זה, גרם לי לחשוב על משימות החיים ועל כך שאנחנו, המבוגרים המשמעותיים בחיי הילדים – מקנים, או חס וחלילה לא מקנים לילדינו את הכלים המתאימים להתמודד עם משימות אלה.
ומהן משימות החיים? לקשור יחסים עם אחרים, להתמודד עם כישלונות, להתגבר על פחדים, לרצות להצליח, לדעת לאהוב, להצליח להתגבר על תסכולים ועוד. וכיצד ניתן להתמודד הכי טוב עם צער, עצב, הצלחה או כישלון? על-ידי כך שנקנה לילדים תחושה פנימית של ביטחון עצמי. מתברר שלנו יש חלק משמעותי בבניית התחושה הזו.
דימוי עצמי מורכב משני גורמים: מה אני חושב על עצמי ומה אני חושב שאחרים חושבים עליי. מה חושבים עליו, בר המצווה כבר הבין, אך מה הוא חושב על עצמו? איך יגיע לחשיבה חיובית על עצמו? זה יקרה על ידי כך שניצור לו, כפי שעשה הרב קאפח, חוויות טובות.
ילד החווה רצף של חוויות מעודדות יפַתח תדמית שהוא טוב, שהוא יכול וראוי. ילד המאמין שהוא טוב, מצפה להצלחה והחברה שלנו מגיבה להצלחה בכבוד. ילד שמתנסה בהצלחה ובכבוד מפתח תחושת הנאה ונעשה פתוח לסביבה ואזי הוא מתקדם, נעשה מעורה, חש שייך, אהוב, רצוי, בעל ערך ועם סיכויים טובים להמשך דרכו כבוגר.
מה עשה הרב קאפח? יצר לילד הזדמנות להצלחה, להערכה עצמית טובה ולהערכת האנשים הסובבים אותו. זאת גם עלינו, ההורים והמורים, לעשות – לפתח בילדים את האומץ לפעול, להקל עליהם כשניתן (לא כל הזמן…), להוכיח להם שסומכים עליהם ולכן הם יכולים לסמוך על עצמם. עלינו לתת לילדים את ההרגשה שאנחנו מאמינים בהם ולכן הם יכולים להאמין בעצמם, ואז הם יפַתחו אומץ, אופטימיות ואמונה בעצמם וביכולות שלהם.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
Play
סיפורים לילדים - לעקוף את הבעיה
מורי יוסף קאפח עוזר לילד להכין דרשת בר-מצווה באופן יצירתי
קראו עוד »
נאום המלך המגמגם

בסרט נאום המלך משנת 2010, המבוסס על סיפור אמיתי, מוצגת דמותו של מלך בריטניה ג'ורג' השישי שסבל מגמגום. הסרט מתאר את הדרך שעבר כדי להתגבר עליו לקראת נאום חייו. מטרת הנאום הייתה לאחד את האומה הבריטית שעמדה בפתחה של מלחמת העולם השנייה.

חזרה לאתר
Play
נאום המלך המגמגם

בסרט נאום המלך משנת 2010, המבוסס על סיפור אמיתי, מוצגת דמותו של מלך בריטניה ג'ורג' השישי שסבל מגמגום. הסרט מתאר את הדרך שעבר כדי להתגבר עליו לקראת נאום חייו. מטרת הנאום הייתה לאחד את האומה הבריטית שעמדה בפתחה של מלחמת העולם השנייה.

קראו עוד »
דרשת בר\בת מצוה

מנהג ידוע הוא שבני ובנות המצוה דורשים בפני המשפחה והחברים. לעתים הדרשה נסובה על פרשת השבוע שבה חל האירוע או מצוות התפילין או ולעתים עוסקת בתהליך ההתבגרות שנכון להם.

קראו עוד » קראו פחות «