מניין לשחקני כדורגל
כיצד הגיב הרב מודרנו מלוב כשראה קבוצת נערים משחקת כדורגל בזמן התפילה?

פ עם אחת יצא הרב שאול חדד, המכונה הרב מודרנו, מבית הכנסת שבטריפולי, לוב, בשעת קריאת התורה בבוקר יום השבת. הוא הופתע לפגוש מחוץ לבית הכנסת קבוצת נערים ששיחקה כדורגל. ניגש אליהם הרב מודרנו ושאל אותם מדוע הם משחקים בזמן התפילה, ואינם נכנסים לבית הכנסת לשמוע את קריאת התורה.
השיבו לו הנערים: "התפילה ארוכה ומלאת סלסולים ופיוטים, וליבנו קץ בה."
שמע זאת הרב מודרנו, והזמין את הנערים לשוב עימו לבית הכנסת, עלה לבמה והכריז: "החל משבת הבאה יתקיים במקביל למניין זה מניין מהיר יותר. אני מזמין את כל הנערים להתפלל עימי במנין זה."

איור: רז בן ארי
על הסיפור

הרב מודרנו רואה עצמו אחראי לכל חברי הקהילה, ועל כן שואף לקרב גם את הנערים המשחקים כדורגל אל בית הכנסת והתפילה. הוא אינו גוער בהם, אלא מבקש להבין מדוע התרחקו כל כך מן הציבור. מתוך שיחה כנה ופתוחה חושף הרב מודרנו את הבעיה המטרידה את הנערים, והוא מוצא דרך להתגבר על הנתק ולהשיב אותם לבית הכנסת.
הרב מודרנו מבין שכדי שהמניין שהקים יתבסס, חייב הוא עצמו להשתתף בו. כדי לקרב רחוקים הוא מוכן לוותר על תפילה בנחת ועל שירת הפיוטים. בכך הוא מלמד את הקהל על החשיבות של שיתוף הנערים שהתרחקו מבית הכנסת, ומעביר מסר שראוי להתפלל במניין המהיר שהוקם לטובתם.

קראו עוד » קראו פחות «
בנימה אישית
צילום: יאיר מיוחס
אופיר טובול

״תגיד שיש לנו בבית שעון שבת,״ אמר לי אבא לפני שהלכתי לראיון הקבלה לישיבה. אבל אין לנו, אבא. יש לדוד שמעון בבית, וגם אצלם רואים טלוויזיה עד שהשעון שבת מכבה אותה. אבל בסדר, אם זה מה שאתה מבקש.

בריאיון הצלחתי להעביר את השקר הזה בשלום. הרב שוורץ התחיל לבחון אותי, לוודא שהוא מכניס ילד דתי לישיבה ולא עוד מתחזה. ״מה אתה מברך לפני שאתה שותה מים? שאל. ״שהכול נהיה בדברו,״ עניתי. ״ואחרי?״ ״מה, לא מספיק ברכה אחת?״

שנה אחרי. ראש הישיבה הרב שוורץ קורא בדחיפות לכל תלמידי כיתה ז לבית המדרש. מה קרה? תכף נגלה. הרב נכנס כעוס. אנחנו נעמדים, מתוחים מאוד. למעמד הזה הורגלנו כבר במקרים חשובים במיוחד – כשדנה אינטרנשיונל זכתה באירוויזיון, כשאהוד ברק ניצח בבחירות, או כשרב חשוב חלה והיה צורך לקרוא ״שיר למעלות״ להחלמתו. בתוך כמה דקות מתברר שהתכנסנו בגלל אליאור דדון.

״גזל הוא אחת העבֵרות החמורות בתורה,״ פתח הרב שוורץ בקול רועם, כולו אדום. ״יש פה תלמיד אחד שיכול היה לבוא לבקש ממני שניים וחצי שקלים והייתי נותן לו, אבל הוא בחר לגנוב ממכונת השתייה. אליאור דדון, תעמוד!״ באותו רגע ציפור לא צייצה והעולם עמד מלכת. דדון המושפל, שכבר היה מושפל עוד קודם כי היה ילד מוחרם בבית הספר, נעמד באמצע מאה ילדים המומים. ״אתה גנב!״ צרח עליו הרב שוורץ.

דדון עזב את הישיבה כמה שבועות אחר כך. אלוהים יודע מה עלה בגורלו. הרב שוורץ גם הוא עזב אחרי כמה שנים. אני שרדתי עד י״ב ואז עזבתי במלוא מובן המילה. לנצח אחיה עם השאלה מה היה קורה אילו במקום רבנים כמו הרב שוורץ, הייתי זוכה להתחנך על ידי רבנים כדוגמת הרב עובדיה או הרב מודרנו, שיד ימין שלהם מקרבת, ויד שמאל אף היא מקרבת.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
איך הפך הרב שאול חדד ל"מודרנו"?

הרב שאול חדד זכה לכינוי "הרב מודרנו", הנגזר מהמונח "מודרנה", משום שהבין את נפש הדור בעידן המודרני, והתחשב בכך בפסקיו. הרב חדד נודע כפוסק מקל המעורב בדעת עם הבריות.

קראו עוד » קראו פחות «
מנין מיוחד למחללי שבת

הרב יוסף גנאסיא מאלג'יריה הקים מניין מוקדם למחללי שבת כדי שגם הם יזכו לתפילה ולקריאת התורה. ראו בסיפור זוכרי שבת.

קראו עוד » קראו פחות «