רעש שאינו נשמע
כיצד הצליח הרב שבתי אטון להמשיך להתרכז בתוך רעש נוראי?

נ כדו של הרב שבתי אטון נכנס לחדרו של סבו, ומצא אותו לומד מתוך ריכוז עילאי. הנכד לא התפלא שסבו לא שמע אותו נכנס לחדר, משום שבאותה התקופה בנו בית כנסת בסמוך לביתו, ורעש הבנייה היה בלתי נסבל: טרקטורים חפרו ומנופים העבירו חומרי בנייה. גם כאשר פנה הנכד אלא סבו הוא לא שמע אותו, ורק כאשר צעק הצליח למשוך את תשומת ליבו.
"איך אתה מצליח ללמוד ולהתרכז בתנאים האלה?" שאל הנכד.
השיב לו הרב אטון במלוא הגרון:
"הרי בונים כאן בית כנסת לתפילה ולתורה. איני שומע שום רעש," ומייד שב ללימודו.

איור: מנחם הלברשטט
על הסיפור

מהו רעש?
לכאורה רעש הוא תופעה פיזית הניתנת למדידה: גלי הקול מכים באוויר, כך שכל אדם יכול לשמוע אותם באוזניו.
אך הרב אטון ממחיש שיש בשמיעה גם ממד סובייקטיבי. בביתו שורר רעש נורא של אתר בנייה, אך כיוון שבאתר הבנייה הולך ונבנה בית כנסת, הרעש נתפס כחיובי ואינו מטריד אותו כלל. הרעש המחייב אותו לדבר בקול ואף לצעוק את תשובותיו, אינו מפריע לו ללמוד, ואף הופך ל"רעש לבן" המגביר את כושר הריכוז שלו.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
רעש

מה זה בעצם רעש? כיצד עובדים משתיקי קול?
הסבר קצר באתר מרכז דוידסון

קראו עוד » קראו פחות «
קשה להתרכז

איך הטלפון הנייד משפיע על האינטליגנציה שלנו? לכולנו קשה להתרכז כשהטלפון הנייד שלנו פתוח, אבל מה קורה לריכוז שלנו כשהטלפון כבוי?
מחקר שנערך באוניברסיטת טקסס מגלה שגם כאשר הנייד סגור לידנו, היכולת הקוגניטיבית שלנו יורדת. במהלך המחקר, חילקו את הסטודנטים לשלוש קבוצות שונות, שכולן מילאו מבחן IQ. ההבדל היחיד בין הקבוצות היה מיקום הטלפון הנייד – בקבוצה הראשונה הניחו את הנייד על השולחן, בקבוצה השנייה הכניסו את הנייד לכיס ובקבוצה השלישית, הניחו את הנייד בתיק מחוץ לחדר. התוצאה הראתה כי ככל שהנייד קרוב אליך יותר, כך ציון ה-IQ שלך נמוך יותר.
מסקנתו של פרופ' אדריאן וורד, מנהל המחקר, היא כי "המוח המודע שלך לא חושב על הנייד, אבל התהליך של להכריח את עצמך לא לחשוב על משהו מסוים, שואב מהיכולת הקוגניטיבית המוגבלת שלך. זה סוחט את המוח." מה עושים כשרוצים להתרכז? מכבים את הנייד ומניחים אותו במקום הרחוק ביותר האפשרי מאיתנו.

קראו עוד » קראו פחות «
רעש הילדים הוא האור של בית כנסת

הרב מרדכי אליהו מתנגד לאיסור להביא ילדים לבית הכנסת כדי לשמור על השקט. ראו בסיפור, ילדים זה שמחה.

קראו עוד » קראו פחות «