שער נעול
הרב אלפנדרי קובע שעות ביקור בסוכתו. מה יקרה כשהרב זוננפלד יגיע לסוכתו וימצא שער נעול? האם יפתח הרב את הדלת?

ה רב שלמה אליעזר אלפנדרי (סבא קדישא) היה מקבל אורחים רבים בסוכתו בירושלים בחג הסוכות. עקב עומס המבקרים קבע הרב שעות לקבלת קהל ולאחריהן נעל את השער.
פעם אחת, בחג הסוכות, החליט הרב יוסף חיים זוננפלד לבקר גם הוא את הרב אלפנדרי.
הוא הגיע לסוכתו לאחר שהסתיימה שעת קבלת הקהל, והשער היה נעול.
הרב זוננפלד דפק על הדלת וקרא בשמו של הרב אלפנדרי שוב ושוב, אך הרב לא פתח את הדלת. למחרת הגיע הרב זוננפלד בשעת קבלת הקהל. כשנכנס אל הסוכה קיבל אותו הרב אלפנדרי במאור פנים.
שאל אותו הרב זוננפלד: "מדוע לא ענה כבודו לדפיקותיי על דלת סוכתו?"
השיב לו הרב אלפנדרי: "הלוא גם אני לפעמים דופק ודופק בכותל למען חולֵי ישראל ולא עונים לי!"

איור: אלונה מילגרם
על הסיפור

בחג הסוכות נהוג "לארח" בסוכה בכל אחד מימי החג את שבעת האושפזין (אברהם, יצחק ויעקב, יוסף, משה, אהרן ודוד) ואף לבקר איש את רעהו.
גם תלמידים נהגו לעלות לסוכות רבותיהם לפי הכלל הידוע: "חייב אדם להקביל פני רבו ברגל".
ואכן, זכה הרב שלמה אליעזר אלפנדרי שיעלו לסוכתו אורחים רבים עד שהדבר הפריע לו ללימוד התורה, ועל כן קבע זמן לביקור אורחים שלאחריו ננעלה הדלת והוא יכול היה לשוב ללימודו.
אלא שפעם אחת אירעה תקלה ותלמיד חכם גדול נותר מאחורי דלת נעולה. בשיחתם למחרת ציפה הרב זוננפלד שהרב אלפנדרי יכיר בטעותו, אולם כאן מגיעה ההפתעה: הרב אלפנדרי אינו מתנצל או מרכך את הדברים. לתפיסתו, יש ערכים נוספים מלבד הכנסת אורחים או גילוי חסד, וכדי שהערכים והרצונות הנוספים יוכלו להתממש – יש לדעת להציב גבול. ואולי הדבר נכון במיוחד אצל איש ציבור שצריך לשמור על מרחב של פרטיות.
הרב אלפנדרי ממשיל את הצבת הגבול במרחב האנושי להצבת הגבול בין האדם לאל. הרי גם הרב אלפנדרי עצמו ניצב בפני דלת נעולה ואינו מתלונן על כך. לשיטתו, קבלת עול מלכות שמיים טומנת בחובה הכרה בגבולותיו של האדם, יהא מי שיהא, שלעיתים אין משנים בעבורו סדרי בראשית.
אין זה נעים לעמוד מול דחייה אך במקום להיות מתוסכל מכך שהאל אינו נענה לו, הרב אלפנדרי מפיק מעובדה כואבת זו את ההכרה שלעיתים השער נעול, ודווקא מתוך כך הוא מבין את מקומו בעולם ולומד לממש את יכולותיו בתוך כללי המציאות.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
האלך לי או אכה בסלע עד זוב דם?" רחל המשוררת על הגן הנעול
"גן נעול". מילים: רחל, לחן: שוקי שוקי. ביצוע: רונה קינן
חזרה לאתר
Play
האלך לי או אכה בסלע עד זוב דם?" רחל המשוררת על הגן הנעול
"גן נעול". מילים: רחל, לחן: שוקי שוקי. ביצוע: רונה קינן
קראו עוד »
איש עני-עשיר

הרב שלמה אליעזר אלפנדרי נודע כאיש תקיף. תמיד דיבר בביטחון ותלמידיו העידו שמעולם לא נקט בביטוי המקובל "לעניות דעתי".
פעם אמר הרב רפאל דוד הלוי, מרבני טורקיה, לאשתו של הרב אלפנדרי: "נראה כי בעלך עשיר". תמהה אשתו, שכן משפחת אלפנדרי היתה ענייה, והרב הלוי הסביר "בעלך עשיר בדעת, שכן לעולם אינו כותב 'לעניות דעתי'."

קראו עוד » קראו פחות «
להשאיר דלת פתוחה

בניגוד לסיפור על שער נעול בחג הסוכות הרי שבליל הפסח נהג הרב אלפנדרי באופן הפוך. הוא התחיל את ליל הסדר מוקדם וקרא את ההגדה במהירות, ולאחר שסיים, נהג לפתוח את דלתות ביתו כדי שיוכל לענות למי שמבקשים לשאול שאלות בהלכה. רק אחר כך חזר לעסוק בסיפור יציאת מצרים כל הלילה. פעם הסביר שליל הסדר וחג הפסח מעוררים שאלות הלכתיות רבות ואין את מי לשאול שכן הרבנים עסוקים בעריכת הסדר עם משפחתם, ולכן אמר: "דווקא בלילה הזה אני פותח את דלתות ביתי."

קראו עוד » קראו פחות «