איור: רז בן ארי
אדם גדול ונער קטן

מי היה המורי התימני שהסכים ללמד נער בר מצווה לקרוא בתורה? סיפור על אדם גדול הקשוב לצרכיו של נער קטן, ועל ההבנה שהמסורת עוברת מדור לדור באמצעות מעשים

מ

חנך כיתה ז בבית ספר בירושלים הכין את תלמידיו לבר המצווה שלהם, וליווה אותם בתהליך הכניסה למצוות. במהלך השיעורים הוא שם לב שאחד התלמידים נראה נבוך ועצוב. כאשר שאל אותו לפשר העניין, הסביר לו התלמיד שבר המצווה שלו מתקרב, ואין מי שילמד אותו את הקריאה בתורה ויכין איתו דרשה. הנער התגורר בשכונה ירושלמית מרוחקת שבה לא היה איש שיכין אותו לקרוא בתורה במנגינת אבותיו בני העדה התימנית. חשב המורה והציע: "אני מכיר רב תימני שגר לא רחוק מבית הספר. אני חושב שהוא יסכים ללמד אותך." המחנך פנה אל הרב, והלה נענה מייד לבקשה. במשך חודשים רבים הוא נפגש עם הנער, ובסבלנות אין קץ הכין אותו לבר המצווה שלו.
כשהגיע המועד הזמין התלמיד את הרב לחגוג עימו. בני המשפחה, שלא הכירו את המורה המסתורי של בנם ציפו בקוצר רוח לראות מיהו ה"מורי" (רב, מורה) המסור שהקדיש לבנם זמן כה רב, אך כשנכנס הרב היו כל הנוכחים מופתעים: "האין זה מורי יוסף קאפח? הלוא הוא דיין בבית הדין הרבני הגדול בירושלים ופוסק חשוב, וכיצד הסכים להשקיע מזמנו כדי ללמד נער צעיר לבר המצווה שלו?"
כשנשאל הרב קפאח על כך, הוא הניד ראשו בתימהון, כמי שאינו מבין את השאלה…

על הסיפור

הרב יוסף קאפח, מגדולי הרבנים במדינת ישראל במאה העשרים, הקדיש את חייו לכתיבת פסקי דין, ספרים ומאמרים, לההדרת כתבי יד עתיקים של גדולי ישראל, ואף שימש כדיין בבית הדין הרבני הגדול בירושלים.
אך עיסוקיו המרובים של הרב קאפח אינם מונעים ממנו להקדיש זמן רב לנער צעיר הזקוק להדרכה לקראת בר המצווה. מה שבעיני משפחת בר המצווה וקרוביו נראה כבלתי נתפס הוא מובן מאליו בעבור הרב: אם ישנו נער בודד הזקוק לעזרתו, הוא נענה לבקשת העזרה.
במהלך חייו הקדיש הרב קאפח חלק ניכר מזמנו ומרצו לשימור המסורת העשירה של יהודי תימן. אך הסיפור מלמד אותנו שהמסורת אינה מועברת באמצעות ספרי מחקר המתעדים אותה, אלא מאב לבן ומרב לתלמיד; אף שכתב ספרים ומאמרים על מסורת יהודי תימן, הרב קאפח סבור שהוראת הקריאה בתורה לנער בר מצווה בהגייה תימנית חשובה יותר.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
"קאפח מדבר"

הרב יוסף קאפח לא העסיק מזכיר, והיה משיב בעצמו לכל פונה בסבלנות רבה.
הוא נהג לענות על המכתבים שנשלחו אליו, אך נהג להשמיט מן המכתבים את כל כינויי הכבוד שהעניקו לו, לרבות התואר "רב".
כאשר שוחח בטלפון תמיד פתח ואמר: "מדבר קאפח מירושלים."

קראו עוד » קראו פחות «
עידוד נער בר מצווה

על סיוע יוצא דופן של הרב יוסף קאפח לנער בר מצווה מגמגם ראו בסיפור דרשה בלי דרישה.

קראו עוד » קראו פחות «