בית פתוח
הבבא חאקי מותח את גבולות הנתינה עד הקצה, ומזמין אדם שביזה אותו להתארח בביתו

ד לת ביתו של ה"בבא חאקי", הרב יצחק אביחצירא, הייתה פתוחה לרווחה תמיד, ואנשים רבים התארחו בביתו לתקופות ממושכות.
באחד הימים החציף פנים אחד האורחים וקרא כנגד הבבא חאקי קריאות גנאי. הבבא חאקי שתק ולא השיב לו דבר. לאחר ימים מספר נפגשו השניים ברחובות העיר רמלה, והבבא חאקי שוב חייך אליו והזמינו בחום לשהות בביתו בעת הצורך.
תמהו מאוד מלוויו של הרב. "כבוד הרב, מדוע שוב מחלת על כבודך בפני אדם שביזה אותך?"
השיב להם הבבא חאקי: "בירושלים פעל הרב יוסף שלוש, אב בית הדין של העדה המערבית (מרוקאית), שהיה צדיק גדול. מעל פתח ביתו הפתוח לרווחה תמיד חקק את המשפט 'כל הבא – ברוך הבא – חוץ מכפוי טובה'. ביתי פתוח אפילו בפני כפויי טובה."

מקור הסיפור
מבוסס על: שמעון אביחצירא, סידנא בבא חאקי, תש"ע, עמ' 319. (C) כל הזכויות שמורות למו"ל הרב שמעון בהגר"י אביחצירא והוצאת המכון להוצאת ספרים שע"י מוסדות נר יצחק, ירושלים.
איור: רז בן ארי
על הסיפור

האם יש גבול לנתינה? האם יש לארח אדם כפוי טובה שאינו מכיר תודה?
הבבא חאקי מזכיר את מנהגו של הרב יוסף שלוש, שדלת ביתו הייתה פתוחה לכול, חוץ מכפויי הטובה. בעיני הרב שלוש, מי שאינו מודה על השפע שבו זכה, אינו ראוי לאותו חסד.
אך לא זו דרכו של הבבא חאקי. ביתו פתוח אף בפני כפויי טובה כמו אותו אורח שביזה אותו, משום שבעיניו הכנסת אורחים, סיוע לאדם השרוי במצוקה, חשובים יותר מכבודו. לעיתים האנשים האומללים ביותר הם אנשים קשים שאינם יודעים להכיר בטובה הנעשית עימם, ודווקא הם זקוקים יותר מכול לדלת פתוחה ולבית חם. לכן הבבא חאקי מוכן להבליג על עלבונות קשים ולמחול על כבודו ועל כבוד תורתו. עשיית חסד היא בעיניו ערך בסיסי שאין לו גבול.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
הכנסת אורחים מכל הלב

פעמים רבות אירח הבבא חאקי אנשים שנקלעו לרמלה ולא מצאו מקום לישון. בניו סיפרו: "בילדותנו לא היתה לנו מיטה קבועה, בכל לילה נדדנו לפינה אחרת, כי תמיד היה אורח שצריך לתת לו את המיטה."

מבוסס על: שמעון אביחצירא, סידנא בבא חאקי: קווים לדמותו של רבינו יצחק אביחצירא, תש"ע, עמ' 319. המכון להוצאת הספרים שעל יד ישיבת נר יצחק, ירושלים

 

קראו עוד » קראו פחות «
הטרגדיה של בבא חאקי

בבא חאקי נהרג בתאונת דרכים בשנת 1970 בדרום הארץ, בשובו מביקור אצל אחיו האהוב הבבא סאלי, שבו ניסה להשכין שלום בית בין בני זוג שנישואיהם עלו על שרטון.
מותו מסמל את חייו, שכן תמיד סייע לאנשים במצוקה וביקש להשכין שלום בין איש לאשתו ובין אדם לחברו.

קראו עוד » קראו פחות «
מדוע משה לא הכה את היאור במכת דם?

לפי המדרש, הכרת הטוב היא ערך יסודי כל כך עד שיש להכיר תודה אפילו לחפצים!
לפי חז"ל (שמות רבה, כ, א), את מכת הדם, שבה הפך היאור לנהר דם לאחר שהוכה במטה, ביצע דווקא אהרון. משה לא הכה את היאור מאחר שבילדותו ניצל כשהונח בתיבה ביאור.
"אָמַר לוֹ 'הֲפֹךְ אוֹתוֹ לְדָם',
אָמַר לוֹ 'אֵינִי יָכוֹל לְהָפְכוֹ, יֵשׁ אָדָם שׁוֹתֶה מִן הַבְּאֵר מַשְׁלִיךְ אֶבֶן לְתוֹכָהּ?!'
אָמַר לוֹ 'יֵלֵךְ אַהֲרֹן וְיַהַפְכֶנוּ', הָלַךְ אַהֲרֹן וְהִכָּהוּ וְנֶהְפַּךְ לְדָם.
לָמָּה לֹא הִכָּה אוֹתוֹ משֶׁה, אָמַר נִשְׁלַכְתִּי לְתוֹכוֹ וְלֹא הִזִּיקַנִי, וּבִשְׁבִיל כֵּן הִכָּהוּ אַהֲרֹן."

קראו עוד » קראו פחות «