איור: אלונה מילגרם
בלי קיצורי דרך

תלמידיו של חכם יוסף חיים מבקשים לרוץ במהירות כדי לזכות לראות את מפגשו עם אליהו הנביא, אך הוא מסביר להם שהדרך להתעלות רוחנית כרוכה בעלייה איטית ועקבית

ב

כל מוצאי שבת היה חכם יוסף חיים (ה"בן איש חי") מסתגר בעליית הגג ולומד תורה. באופן מפתיע, לעיתים נשמעו שני קולות מן החדר, אף שלא היה שם איש מלבדו, ובציבור נפוצו שמועות שחכם יוסף חיים זוכה למפגש עם אליהו הנביא במוצאי שבת. לעיתים היו התלמידים ממתינים לחכם יוסף למרגלות המדרגות, אך איש לא העז לעלות אל חדרו בשעה מיוחדת זו.
פעם אחת דחקו התלמידים באחד מן החבורה שהיה ידוע בצעדיו המהירים, יהושע שהרבני, להתפרץ לחדרו של הרב יוסף חיים כדי לחזות באליהו הנביא. "רק אתה מסוגל לטפס במהירות במעלה המדרגות ולספר לנו איך נראה אליהו הנביא."
שהרבני סירב בתחילה, אך סקרנותו גברה ולבסוף הסכים לעשות זאת.
כשהגיעה השעה התאספו התלמידים ליד המדרגות וההתרגשות הייתה גדולה. יהושע שהרבני נשם נשימה עמוקה והחל לרוץ במעלה המדרגות במהירות מסחררת. לפתע נפתחה הדלת, וחכם יוסף חיים יצא מן החדר וחסם את הפתח. את תלמידו הוא שאל: "שהרבני! מה אתה עושה?" והבחור השיב "באתי לפגוש את אליהו הנביא." הרב יוסף חיים השיב לו: "את אליהו הנביא לא פוגשים בריצה מהירה, אלא בהליכה עקבית ועבודה קשה. צעד אחר צעד, מדרגה אחר מדרגה."

מקור הסיפור
מבוסס על: יעקב משה הלל (עורך), בן איש חי, עמ' 259. הוצאת מרכז שלום לעם.
על הסיפור

בסיפור נשזרים יחד שני גרמי מדרגות: גרם המדרגות הראשון הוא ממשי, ובו מטפסים אל עליית הגג שבה לומד הרב יוסף חיים. השני הוא רוחני, ובו מטפסים בדרך אל ההתעלות הרוחנית, אל גילוי אליהו. שני גרמי המדרגות כרוכים זה בזה: התלמיד מבקש לזכות לגילוי אליהו, אך את מבוקשו הוא רוצה להשיג במהירות, ולכך מתנגד הרב יוסף חיים. לדבריו, אין קיצורי דרך בעבודה רוחנית. אי אפשר לדלג במדרגות הרוח, אלא יש להתקדם שלב אחר שלב, עקב בצד אגודל, וכך להגיע למדרגה רוחנית גבוהה ועמוקה יותר.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
מתון מתון

באחד מסיפוריו תיאר הרב יוסף חיים אדם המאיץ בחברו לעשות שינוי מהיר בחייו בעקבות דרשה ששמעו יחד, אך החבר מסרב ומלמד אותו את סוד המתינות: "וצריך להיות מתון מתון, כי תועלת דבר הטוב תבוא בהדרגות ותתגלה לאט לאט." (עוד יוסף חי, פתיחה שלישית).

קראו עוד » קראו פחות «
האדם הוא יצור מְהַלֵךְ

הרב יוסף חיים אומנם מגנה דילוג על שלבים, אך הוא אינו מבקש מאיתנו לעמוד במקום. הבן איש חי רואה בקריאתו הראשונה של ה' אל אברהם – "לֶךְ לְךָ" – ציווי לכל יהודי באשר הוא. האדם נקרא "מְהַלֵך" בניגוד למלאכים הנקראים "עומדים". ההליכה, התנועה העקבית האינסופית קדימה היא המייחדת את האדם.

קראו עוד » קראו פחות «
מה הקשר בין ספירת העומר לריצה במדרגות?

חכם יוסף חיים הולך בעקבות המקובלים, ומסביר שימי ספירת העומר הם הימים שבהם מתחדש המגע האינטימי בין האדם לאלוקיו. זהו תהליך הדרגתי האורך ארבעים ותשעה יום, שבו בכל יום מטפסים מדרגה נוספת. בלשון חכם יוסף חיים: "ומעתה חוזרים ליכנס כפי סדר המדרגות, כל מדרגה ביום שלה על ידי מצוות ספירת העומר…" צעד אחר צעד אנו מתקרבים אל האל.

קראו עוד » קראו פחות «