איור: לי זכאי
מדמיון למציאות

הנער שלום משאש התיישב לרגע על כיסאו של דודו, רבה של מקנס, וכתב במקומו תשובה הלכתית. לימים הפך לרבה של מרוקו, וזכר את המקרה כאירוע מכונן

ה

נער שלום משאש, שלימים יהיה רבה של מרוקו והרב הראשי של ירושלים, נכנס אל מקום הלימוד האהוב עליו, ספרייתו של דודו, הרב יהושע בירדוגו, רבה של מקנס. שלום בן הארבע עשרה אהב את השקט בספריית הדוד, את שולחן העבודה השחוק מרוב כתיבה, וכמובן את הספרים המרובים שעמדו על המדפים והמתינו לו שיעיין בהם.
כשהתיישב הנער שלום, ראה מכתב פתוח המונח על השולחן, ובו שאלה סבוכה שנשלחה לרב בירדוגו מאחד מכפרי הסביבה. סקרנותו גברה והוא החל לעיין במכתב, עד שלפתע נצנץ במוחו פתרון לשאלה הסבוכה. מיד עלה על הסולם ושלף את אחד מספרי הפוסקים והחל לעיין. מאותו הספר התגלגל לספר אחר, ואט אט נערמו ספרים רבים לפני הנער שלום, שישב על כיסאו של דודו הרב הגדול, ושקע בכתיבת תשובה הלכתית. לפתע הרים הנער שלום את עיניו, וראה שדודו שב מבית הדין והוא מתבונן במעשיו. נבוך הנער והתנצל: "התיישבתי רק לכמה רגעים לעיין בסוגיה, וכתבתי לעצמי כמה הערות."
חייך הרב יהושע בירדוגו וביקש לראות מה כתב הנער. לאחר שעיין בתשובה נדהם לנוכח רוחב ידיעותיו ועומק טענותיו של אחיינו הצעיר. פנה הרב הנדהם אל אחיינו: "כתבת את התשובה לשאלה. ידעתי שאתה למדן, בקי ומעמיק, אך לא ידעתי עד כמה."
לימים סיפר הרב שלום משאש שבאותו רגע של אושר גמלה בליבו ההחלטה להקדיש את חייו לתורה ולהיות רב.

על הסיפור

הנער שלום משאש שהפך לימים לרבה של מרוקו ואחר כך לרבה של ירושלים, מספר על רגע מכונן שבו החליט להפוך לרב. מן הסיפור עולה כוח הלימוד של הנער שלום, לצד סקרנות, התמדה וידע נרחב. אך מה מיוחד כל כך באותו הרגע? נראה שייחודו בכוחו של הדמיון: הוא התיישב על כיסאו של דודו ודמיין את עצמו באותה עמדה, יושב על כס הרבנות וכותב תשובה הלכתית. בדיעבד התברר שהדמיון סייע לא רק בכתיבת תשובה הלכתית, אלא גם יצר מציאות ארוכת טווח, והנער שלום היה לרב חשוב.
נראה שגם לתגובתו של הדוד, הרב יהושע בירדוגו, היה חלק חשוב באותה הכרעה משמעותית. הרב בירדוגו לא כעס על הנער שהתיישב על כיסאו וחיטט במכתביו, אלא דן עימו בסוגיה כשווה בין שווים, ואף אישר שזו אכן התשובה לשאלה.
אמונו של הרב המבוגר בתעוזתו של הנער הוא שזיכה אותנו ברב שלום משאש.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
שיעור בגיל שש ל… כיסאות ריקים

כשהיה הרב חיים דוד הלוי ילד כבן שש, נהג לסדר שורה של כיסאות, להציב בפניהם ארגז קטן שעליו עמד והעביר שיעור. על כנפי הדמיון הפליג הילד חיים, ודמיין עצמו לרב המוקף עדת תלמידים. לימים התגשם חלומו, ולשיעוריו נהרו מאות ואלפים.

קראו עוד » קראו פחות «
שדה חלומות

הסרט שדה החלומות מספר על חלום שמתגשם כאשר החולם אוזר אומץ ועושה את הצעד הראשון להגשמת החלום.

קראו עוד » קראו פחות «