איור: לי זכאי
מי נותן את הציון?

חכם משה טוויל בוחן את תלמידיו בצורה לא מקובלת, ונותן להם לקבוע לעצמם את הציון

כ

מה מתלמידי ישיבת "פורת יוסף" שבירושלים נשלחו בתום תקופת לימודים בישיבה אל חכם משה טוויל, אחד מגדולי התורה בירושלים, לשוחח איתו על מה שלמדו.
התלמידים הגיעו לביתו של הרב והתיישבו לפניו מתוחים ונבוכים. הם סיפרו לרב טוויל מה למדו וציפו שיבחן אותם על החומר הנלמד. חכך חכם משה טוויל בדעתו ואמר: "הרבה תורה למדתם. הבה ונלמד נושא שטרם למדתם." הרב הוציא מן הארון את מסכת פסחים והחל ללמוד עם התלמידים. תוך כדי הלימוד שאל הרב את התלמידים שאלות וביקש שיסבירו את דבריהם, ואף שאל אותם לדעתם על ההסברים שהוא עצמו הציע. כך ישבו התלמידים עם הרב טוויל במשך שלושה ימים עד שביררו יחדיו את הסוגיה לעומקה. הלימוד המשותף אִפשר לתלמידים להביא לידי ביטוי את הידע הרב שצברו במהלך לימודיהם.
כשהכריז הרב על סיום הלימוד המשותף, שאלו אותו התלמידים בחשש: "כבוד הרב, מה הציון שקיבלנו? האם עברנו את הבחינה?"
טפח חכם טוויל על כתפיהם ואמר בחיוך: "הייתם נפלאים. הבוחן – עיתים יודע ועיתים אינו יודע. חושבני שאחרי הלימוד המשותף שלנו, אתם יכולים לדעת אם עברתם את הבחינה בהצלחה."

מקור הסיפור

מבוסס על: משה טוויל מעלי הכהן, דגלי תורה, הוצ' כולל מטה משה, עמ' 79.

על הסיפור

תלמידים נשלחים אל הרב משה טוויל כדי שיבחן אותם, אך הוא מציע סוג שונה וחדש של בחינה. את המבחן הבוחן את ידיעותיהם באמצעות שאלות על החומר הנלמד, מחליף חכם טוויל בתהליך ממושך הנעשה במפגש פנים אל פנים עם דמות משמעותית, וכולל לימוד משותף של חומר לימודי חדש. הרב טוויל מנהל עם התלמידים שיחה ערה, וכך מברר לא רק את היקף ידיעותיהם אלא גם את עומק ההבנה שלהם.
סיומו המפתיע של הסיפור חושף חידוש נוסף – התלמידים הם הקובעים את הציון שלהם. לפי דרכו של חכם טוויל, הבחינה לא נועדה רק ללמד את המורה מה מצבו של התלמיד, אלא להמחיש לתלמיד עצמו את מצבו, וכך הוא יכול לתת לעצמו ציון.

קראו עוד » קראו פחות «
בנימה אישית
שי פירון

סיפורו של חכם טוויל מפעים. בימים שבהם יש הסבורים שהם אלה שהמציאו "הַעֲרָכָה חלופית" ודרכי מדידה מגוונות, מתברר שישיבת פורת יוסף הייתה כר נרחב ליזמות חינוכית חדשנית.
אז איך באמת בוחנים?
בחינה צריכה להיעשות בחן, בחינניות – סיפורו של הרב מפעים מפני שהוא זיהה תלמידים העסוקים רק בבחינה, מתמלאים בלחץ וחרדה, מתמכרים לציון ולא לתהליך הלמידה.
בחינה – לא על חשבון הנאה מהלימוד – מַעֲֹרך הלמידה של הרב עם התלמידים נעשה מתוך ערבות הדדית, שמחה, שיתוף ודיאלוג. הנה יסודות החינוך הדיאלוגי, הרבה לפני שהוגדר כזרם חינוכי פורץ דרך.
מכל מלמדַי השכלתי ומתלמידַי יותר מכולם – חכם טוויל חי את הנאמר בפרקי אבות. בחינה היא לא רק בחינה של התלמיד אלא גם של המורה!
בחינה היא בדיקת הלומד מול עצמו – בחינה לא נועדה ליצור תחרות. היא סוג של מראה המגלה בפני הלומד את יכולותיו, חוזקותיו וחולשותיו. למגינת ליבי, רוב הנבחנים מתעניינים יותר בציון של חבריהם מאשר במבחן שלהם – עצמם.
המקרה של חכם טוויל הזכיר לי בחינה שבחנתי את תלמידיי.
לפני כשלושים שנה הייתי מחנך צעיר בתיכון הימלפרב בירושלים. תלמידיי לא למדו כמעט כל השנה. שוחחנו שיחות עומק, אבל תלמוד – לא כל כך למדנו. לפני בחינת המתכונת, הם למדו באופן מרשים. אני לא הצלחתי להבין איך יכול להיות שרק לפני הבחינה הם התמידו, ערב ובוקר, יום ולילה. בבוקר הבחינה הם הגיעו לכיתה. "הכנתי לכם מבחן קצר. אנא סמנו את התשובה הנכונה, וצאו לשעה חופשית" אמרתי להם.
על טופס הבחינה נכתב כך:
אנא הקף את התשובה הנכונה.
למדתי כל השנה ואני יודע את החומר – 100
למדתי כל השנה ואני לא יודע את החומר – 80
לא למדתי כל השנה ואני יודע את החומר – 60
לא למדתי, אני לא יודע את החומר – 40.

ככה, הם עמדו מול עצמם, נבוכים. רק תלמיד אחד קיבל…100. חכם טוויל מלמד אותנו שבחינה אינה סוף תהליך אלא בה עצמה יש כדי ללמד, לפעמים הרבה יותר מהחומר הנלמד – על עצמנו, על ערכינו, על עיקר ועל טפל.

קראו עוד » קראו פחות «