תם וישר בלי כיפה
כיצד השיב הרב עזרא ציון מלמד לתלונתה של אישה על כך שבעלה אינו חובש כיפה?

ב היסוס רב פנתה אחת מן המתפללות בבית הכנסת "שערי רחמים" שבנחלאות אל רב בית הכנסת, הרב עזרא ציון מלמד, וביקשה לשוחח איתו. ניכר שלא קל לה לדבר על הנושא, אך לבסוף פתחה וסיפרה: "בעלי אינו חובש כיפה, והדבר מפריע לי מאוד."
הרב מלמד, שהכיר היטב את בני הזוג, שהיו מן המתפללים הקבועים בבית הכנסת, ואת הבעל הכיר מן הימים שבהם הגיע כילד עם אביו אל התפילה, חשב מעט, ולאחר מחשבה קלה ענה לאישה:
"בתי, בעלך הוא איש תם וישר, מכבד את התורה ואת החכמים. חשוב אומנם לחבוש כיפה, אך שלום בית חשוב אף יותר."

מקור הסיפור
מבוסס על: יאיר כהן צמח, הרב פרופסור עזרא ציון מלמד, "בין תלמיד חכם פרסי לחוקר מקרא ותלמוד, בין מזרח למערב", עבודת מוסמך, עמ' 105.
איור: דיאנה פרוקופץ
על הסיפור

מן הסתם ציפתה האישה שפנתה אל הרב מלמד, שבעיניה הוא סמכות דתית ורוחנית, שיסייע לה לחזק את עולמו הדתי של בעלה, וישכנע אותו לחבוש כיפה. אך הרב מלמד מסביר לאישה שעל אף חשיבותה הרבה של הכיפה, השלום בינה לבין בעלה חשוב יותר, ולכן אל לה להתעקש על חבישת הכיפה.
בתשובתו אף עושה הרב מלמד את הצעד הראשון לטובת השלום ביניהם: הוא מספר לאשה בשבח בעלה, הקרוב בליבו ובמעשיו לאלוהיו, אף שהוא בוחר שלא לחבוש כיפה.

קראו עוד » קראו פחות «
בנימה אישית
קים מרים גל

חיוך רחב עלה על שפתיי כשפגשתי בסיפור המעשה הקצרצר הזה. הסיפור מוביל אותנו למסע עמוק שמקופל בתוך שיחה קצרה, מסע שיוצא ממקום מהוסס, ממקום צר שקשה לפתוח ולהיפתח בו, אל האור החם של כף הזכות ואל המרחב לנשימה של מעשה השלום.
המתח ששרויה בו האישה הוא מתח כואב ומוכר. האישה, המתפללת, רוצה את הבית שלה שלם. שלם בעיניה, שלם כרצונה. אבל רצון בעלה פורש כנפיים אל מקומות אחרים, וסדק נפער בין רצון לרצון, וכאב צומח מתוך הסדק, והדבר מפריע מאוד.
צער הסדק מביא אותה בצעדים מהוססים לבקש עזרה וסעד מרב בית הכנסת, הרב עזרא ציון מלמד, האישיות הגדולה ומרובת הזכויות. והרב הוא איש תורה, שיִראת שמים מכוסת ראש היא ודאי גם חלק מתפילותיו שלו. והנה, מלמד אותנו הרב שיעור חשוב. הוא עוצר, הוא רואה ללב. בהקשבה עדינה למתח שהאישה נמצאת בו, בהבנת המציאות בבית, בהתבוננות בדרכיו של הבעל, הרב עוצר לרגע, ואיתו אנחנו, למחשבה קלה. ואני חושבת על אחריותו של החכם שעומד אל מול השאלה שנפקחה לפניו. האחריות להלכה, האחריות למצוות והאחריות לנפשות. ומחשבותיי נודדות אל תורתנו.
במסכת ברכות, במימרה שנרקמה בתבונה על עטיפת סידור התפילה שלי, נאמר מפי רבי אלעזר בשם רבי חנינא: "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם". אולי מדובר כאן בתיאור: תלמיד חכם הוא מי שמצליח להרבות שלום בעולם, ואולי בעצם מדובר בציווי: תלמידי חכמים, הַרבּו שלום בעולם! במשנה במסכת פאה נאמר "אֵלּוּ דְבָרִים שֶׁאָדָם אוֹכֵל פֵּרוֹתֵיהֶם בָּעוֹלָם הַזֶּה, וְהַקֶּרֶן קַיֶּמֶת לוֹ לָעוֹלָם הַבָּא; וְאֵלּוּ הֵן: כִּבּוּד אָב וָאֵם, וּגְמִילוּת חֲסָדִים […] וַהֲבָאַת שָׁלוֹם בֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ;", ובחלק מסידורי התפילה מוסיפים "וּבֵין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ", ומסיימים "וְתַלְמוּד תּוֹרָה – כְּנֶגֶד כֻּלָּם".
יש כמה דרכים להבין את המילה "כנגד", ואחת מהן, היא – בעבור כולם. תלמוד תורה – כדי להכשיר עצמנו לקיים את המצוות הללו, שדורשות רוחב לב ונדיבות לב עמוקים. כך מתברר שסבלנות, נתינה ונדיבות הן מן המידות שהתורה נוטעת בנפשות לומדיה, לומדיה לשם שמיים. ויש לי תחושה, שאותו הציווי להרבות שלום בעולם, ואותה התביעה שעל תלמוד התורה שלנו להובילנו לעשות שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו – עמדו שניהם לנגד עיניו של הרב מלמד.

כשערכים ומצוות יוצאים מתוך דפי התורה אל אדמת המציאות של העולם הזה, מתגלה בדרך כלל שהחיים מורכבים. ולפעמים מצוות וערכים שהיינו רוצים להגשים בשלמותם, מתבררים כמתנגשים אלו באלו בתוך מציאות חיים מסוימת, בתוך רגע מסוים. התנגשות מפורסמת כמו מצוות השבת ומצוות "פיקוח נפש" זכתה לפתרון ברור. אך נראה לפעמים שכאשר שני ערכים או ציוויים נפגשים, יש מי שנוטים לראות את ההתנגשות הזאת כהתנגשות בין ערך או ציווי לבין חולשה של האדם או מרד בְּמה שמצֻוֶה עליו. והנה מלמד אותנו הרב מלמד לראות דווקא את שתי המצוות שדוחקות זו את זו, ומתוך כך לתור את הדרך הטובה. בדברים שענה למתפללת שפך אור חדש על האפשרויות שלפניה. גם שלום בית הוא ערך להלכה. בסבלנות שתנקוט כלפי רצון בעלה אין ויתור מתוך חולשה, אלא ישנה הבנה של קיום ערכים ומצוות בתוך מציאות מורכבת, בתוך החיים עצמם. כך אנו לומדים על הדרך הטובה להתמודד עם התנגשויות שכאלו – שיקול דעת קשוב ורואה ללב כבסיס לסדר עדיפויות נבון. וכן, שלום בית הוא ערך חשוב. חשוב באמת. עצתו של הרב היא בחירה בבית, במשפחה, במרחב שהשכינה שורה בו – ביחסים שבין איש לאשתו.

ועוד מחשבה – בתשובתו של הרב מלמד, הוא למעשה נותן מקום של שלום במציאות החיים של היהודי הזה, שיש לו לב תם, ויש בו כבוד לתורה ולמסורת, כפי שהוא, בלי הכיפה. ובשל מה? מטעמים של שלום בית. והלוואי שנשכיל כולנו, בשביל שלום בית בין איש לאשתו, ובשביל שלום בית בין אדם לחברו בארץ הזאת, בעולם הזה, למצוא את דרך השלום בינינו.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
שילוב מיוחד

הרב עזרא ציון מלמד שימש רבה של הקהילה הפרסית בירושלים, ועל כן היה מעורב במתרחש בשוק מחנה יהודה בירושלים. לצד זאת הוא גם שימש כפרופסור לתלמוד, והיה תלמידו המובהק של פרופסור י"נ אפשטיין, ולאחר מותו הוציא לאור כמה מחיבוריו. הרב מלמד לא ראה ניגוד בין מרחבי הפעילות השונים שלו, ואין זה מפתיע שבהלווייתו הספיד אותו פרופסור לתלמוד לצד יו"ר ועד בעלי הבסטות בשוק מחנה יהודה.
את דמותו המיוחדת של הרב עזרא ציון מלמד תיאר פרופ' דוד רוזנטל: "מי שבעוד מאה שנה יחקור ויכתוב על עזרא ציון מלמד יחשוב שהיו כמה אנשים בשם זהה: האחד – רב העדה הפרסית, השני – פרופסור למקרא, השלישי – פרופסור לתלמוד, הרביעי – מתרגם, והחמישי – בלשן".

מבוסס על: יאיר כהן צמח, הרב פרופסור עזרא ציון מלמד, "בין תלמיד חכם פרסי לחוקר מקרא ותלמוד, בין מזרח למערב", עבודת מוסמך, עמ' 137.
קראו עוד » קראו פחות «
תלמיד של אבא

הרב עזרא ציון מלמד ראה באביו הרב רחמים מלמד (מולא קוצ'יק) דמות שהשפיעה עליו עמוקות.

קראו עוד » קראו פחות «
מקור המנהג של חבישת הכיפה

בגמרא במסכת קידושין (דף לא ע"א) מסופר שאחד האמוראים, רב הונא בריה דרב יהושע, חבש תמיד כיפה, ונימק זאת בכך ש"שכינה למעלה מראשי". מכאן למדו רוב הפוסקים שזהו מנהג שאינו חובה. בימינו זוכה הכיפה למשקל סמלי רב, והיא הפכה לסימן היכר להשתייכות לקהילת שומרי התורה והמצוות.

קראו עוד » קראו פחות «