איור: רז בן ארי
דע מאין באת

קס אבא אלמנך פלקה מלמד פרח הוראה את סוד החינוך.

כ

שעלה קס אבא אלמנך פלקה לארץ הוא הותיר אחריו באתיופיה את בנו ואיתו את האוּרִית – ספר תורה הכתוב בשפת הגעז (שפת הקודש של קהילת יהודי אתיופיה). לאחר שנים עלה בנו ארצה עם האורית, ונערכה חגיגה גדולה בהשתתפות רבים מבני העדה האתיופית. לחגיגה הצטרף גם בחור צעיר מתושבי העיר בת ים, ולאחר שהתרשם עמוקות מן הקס והליכותיו, ביקש ללמוד איתו. כך נפגשו השניים בשבתות ללימוד משותף; הם קראו יחד בספר האורית והקס אלמנך הסביר את הפסוקים וסיפר לו על מסורת ביתא ישראל.
עברו השנים והבחור החל ללמוד הוראה, ובאחד מביקוריו סיפר זאת לקס אלמנך. הקס שמח מאוד ולפתע שאל: "מהם השמות של עשרת הדורות מאדם עד נח ועשרת הדורות מנח ועד אברהם?"
הבחור לא ידע את התשובה בעל פה והשיב: "עליי לעיין בתורה כדי להשיב לך על שאלתך." הביט בו הקס אלמנך ונאנח עמוקות: "האיי. דע לך, שמי שרוצה לחנך דור חדש וצעיר חייב לדעת את שמות אבותיו ואבות אבותיו. מחנך שאינו זוכר את אבותיו לא יוכל להשפיע על תלמידיו."

מקור הסיפור

על פי עדותו של איש החינוך דותן לוי כפי שהושמעה לחזי כהן.

על הסיפור

קס אבא אלמנך מכיר היטב את פרח ההוראה המבקר אותו, אך כאשר הוא שומע שבחר להיות מחנך, הוא בוחר ללמד אותו את מה שבעיניו הוא יסוד החינוך – החיבור לשרשרת הדורות. לפי דרכו של קס אלמנך, עיניו של המחנך אינן נשואות קדימה אל העתיד, אלא לאחור, אל העבר ואל האבות. כל אדם, ובוודאי כל מחנך, נדרש להכיר את אבותיו ואִמותיו בשמותיהם, שכן ההיכרות עימם יוצרת תחושת שייכות אל העם והעדה, והופכת את הדור הבא לשורשי יותר.
קס אלמנך מלמד את פרח ההוראה הישראלי בספר האוּרִית ומשתף אותו במסורות של יהודי ביתא ישראל. כך, המסורת של יהודי אתיופיה נחווית כמסורת חיה שאינה נעצרת עם העלייה לארץ אלא הופכת לחלק בלתי נפרד ממעגל הזהות של החברה הישראלית.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
יהדות אתיופיה - תריץ את זה אחורה

סרטון של כאן חינוכית המתאר את עליית יהודי אתיופיה לארץ.

תריץ אחורה – יהודי אתיופיה | כאן – חינוכית
חזרה לאתר
Play
יהדות אתיופיה - תריץ את זה אחורה

סרטון של כאן חינוכית המתאר את עליית יהודי אתיופיה לארץ.

תריץ אחורה – יהודי אתיופיה | כאן – חינוכית
קראו עוד »
באיזה קול דיבר האל עם משה בסנה?

כשהתגלה האל למשה בסנה הוא הציג עצמו כאלוהי אבותיו "אָנֹכִי אֱלֹהֵי אָבִיךָ אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב" (שמות ג, ו).
לפי מדרש תנחומא (שמות, ג, יט) האל התגלה למשה בקולו של עמרם אביו. הרעיון שהאל מתגלה לאדם בקולם של הוריו, מלמד עד כמה חשוב תפקידם של ההורים בחינוך ילדיהם.

קראו עוד » קראו פחות «
בלי שורשים זה לא יעבוד

כשביקר צ'רצ'יל, שר המושבות של בריטניה, בתל אביב הקטנה, היא לבשה חג. ראש העיר דיזנגוף הורה להציב במסלול הנסיעה של השר המכובד עצים רבים, כדי ליצור אשליה של עיר מפותחת וירוקה.
עובדי העירייה עקרו עצים ממקומות שונים ו"שתלו" אותם ברחוב הראשי, שבן לילה הפך לשדרה מרשימה.
אולם כשעברה השיירה ברחובות העיר החלה סערה וכל העצים נפלו ארצה. צ'רצ'יל שהבין מה אירע, לחש בחיוך באוזני מארחו "בלי שורשים זה לא יעבוד."

קראו עוד » קראו פחות «