איור: דיאנה פרוקופץ
טיפה ועוד טיפה

הרב שלום הכהן מוצא דרך יצירתית להוסיף כסף לקופת הצדקה

ה

רב שלום הכהן, רבה של זרזיס שבתוניסיה, ביקר בחנותו של אחד החנוונים. את מוחו הקודח הטרידה השאלה כיצד יוכל לסייע עוד לעניי הקהילה. לפתע נכנס קונה וביקש לקנות שמן.
באותם הימים לא היו מוכרים שמן בבקבוקים. הקונה היה מגיע עם צלוחית מהבית, והמוכר היה ממלא אותה לפי בקשתו.
נקב הקונה בכמות השמן שרצה, המוכר מילא את כלי המדידה ומזג, אולם הקונה שמיהר לדרכו ביקש ממנו לסיים, אף שהיה זכאי למעט טיפות שעוד נותרו בכלי. סיים המוכר את המזיגה, ואת הטיפות המעטות שנותרו בכלי המדידה מזג בחזרה לחבית.
לאחר כמה דקות חזר הסיפור על עצמו. שוב הגיע קונה שמיהר לדרכו, והטיפות שנותרו בכלי המדידה שבו גם הן לחבית.
לפתע צץ במוחו של חכם שלום הכהן רעיון.
"האם זו תופעה שכיחה?" שאל את המוכר, והוא השיב: "אכן. אנשים ממהרים לביתם, ומוותרים על הטיפות האחרונות שבכלי, שכן מדובר בדבר חסר ערך."
הציע חכם שלום: "אם כך, יש לי רעיון. אשים בחנותך כלי לצדקה, ואת הטיפות האחרונות שהקונה מוותר עליהן תמזוג לכלי, וכך אאסוף שמן לעניים." תהה המוכר: "והרי מדובר בטיפות בודדות," השיב לו הרב: "טיפה ועוד טיפה."
חכם שלום יצא לביתו והביא עימו כמה קנקנים, הוא הסתובב בין החנויות וביקש לשתף את כל החנוונים במצווה, ואלה הסכימו בשמחה. ובכל יום שישי היה הרב שלום עובר בין החנויות, אוסף את הקנקנים ומחלק את השמן לעניים.

מקור הסיפור

עובדיה חן, עמוד ההוראה, בני ברק תשס"ח, עמ' 66.

על הסיפור

הרב שלום הכהן מקדיש זמן ומחשבה כיצד לסייע לעניי הקהילה. לצד מפעלי החסד הרבים שהקים הוא מוצא דרך יצירתית שיש בה מן החוכמה.
הרב מצליח להגדיל את קופת הצדקה באופן שהתורמים אינם חשים כלל בהוצאה. הוא משתף במצווה את החנוונים, שנענים בשמחה לאיסוף טיפות השמן – וכך הופך המפעל לקהילתי.
הרב שלום מאמין בכוח המצטבר. אכן, איסוף טיפות ספורות אין בו כדי לשנות את המצב אך החזרה על הפעולה פעמים רבות לצד הרחבת מעגל האיסוף לשאר החנויות – מגדילות את הכמות והופכות אותה למשמעותית. טיפה ועוד טיפה אכן הופכות לכמות גדולה.
הסיפור מזכיר אירוע המופיע בספרות חז"ל (תוספתא יום טוב, פרק ג הלכה ח), שבו ליקטו חנוונים בירושלים טיפה לטיפה את מה שנשאר בדפנות של כדים שניתנו כתרומה למקדש – בהסכמת הבעלים שוויתרו על השאריות – וכך מילאו שש מאות כדים של שמן ויין. החנוונים מסרו את הכדים למקדש אף שיכלו לקחת זאת לעצמם. בסיפורנו היוזמה היא של הרב שלום שייתכן שהושפע מן הסיפור במדרש.

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
עיגול לטובה - לתרום בלי להרגיש, אגורה ועוד אגורה

בשנת 2008 הוקמה עמותת עיגול לטובה, הבנויה על עיקרון פשוט. בכל עסקה בכרטיס אשראי ניתן לעגל את הסכום, ואת הרווח לתרום לעמותות חברתיות. מדובר בכל פעם באגורות ספורות הנאספות מאלפי תורמים ומצטברות לכדי סכומים משמעותיים. המוטו של העמותה הוא: "כסף קטן משנה הרבה."

קראו עוד » קראו פחות «
טיפות מים מחליקות גם סלע קשה

המדרש מספר שרבי עקיבא היה רועה צאן עד גיל ארבעים. נקודת המפנה בחייו שלאחריה הקדיש עצמו ללימוד התורה הייתה כאשר שם לב שמים היורדים טיפה אחר טיפה יכולים להחליק גם סלע קשה (אבות דרבי נתן, ו, ד.).

קראו עוד » קראו פחות «