איור: מנחם הלברשטט
לפרוש את הגלימה

קייס ברהן ברוך (אורי בן ברוך) מסייע למשפחה אבלה, ומעשהו מכה גלים בכל רחבי יהדות אתיופיה

כ

נהוג אצל יהודי ביתא ישראל, רבים מבני המשפחה המורחבת באו ללוות את הנפטר בדרכו האחרונה. חלק מן הקרובים התגוררו בקרבת מקום, וחלק מהם הגיעו מרחוק, והתכוונו להישאר לניחום אבלים במהלך ימי השבעה.
בזמן שניהל את מסע הלוויה, טרדה מחשבה אחת את מנוחתו של קייס ברהן ברוך (אורי בן ברוך), המנהיג הרוחני של ביתא ישראל: כיצד תצליח אלמנת הנפטר, המטופלת בארבעה יתומים רכים, לדאוג לצורכי המנחמים? כיצד תעמוד המשפחה בהוצאות השבעה המרובות?
לאחר הקבורה עמד קייס ברוך והספיד את הנפטר. לאחר שמנה את מעלותיו הרבות, הדגיש בפני המלווים את חובתם לדאוג לאלמנה וליתומים. בסיום דבריו פשט הקייס את גלימתו הלבנה והצחורה, הניחה על הקרקע והכריז: "אני מבקש מכל המשתתפים לתרום כמידת יכולתם לרווחת המשפחה, ולהניח את הכסף על הגלימה." כל המלווים נפעמו מדברי קייס ברוך, ובמהרה הצטבר על הגלימה סכום מכובד. קייס ברוך צרר אותו ומסר אותו לידי האלמנה.
מעשהו של קייס ברוך הִכּה גלים, ובמהרה התפשט המנהג לקהילות רבות.

מקור הסיפור

עדות נכדו, הרב רפאל אלמו. וראו גם בוויקפידיה.

על הסיפור

הלוויה היא טקס פרידה מאדם שהלך לעולמו, אך קייס ברהן ברוך (אורי בן ברוך) מוטרד לא רק מהפרידה מן המת, אלא גם מרווחתם של בני משפחתו החיים, שנותרו בחוסר כול. מחויבותו לבני המשפחה מביאה אותו לפשוט את גלימתו הלבנה, שהיא הסימן למנהיגותו ומקרינה הדר וטוהרה, וללכלך אותה בעפר, כדי לסייע לאלמנה וליתומים.
גלימתו ההופכת לצרור כסף מבטאת את הערבות ההדדית של המנהיג ושל הקהילה כולה לבני הקהילה הנזקקים לעזרה.

קראו עוד » קראו פחות «