איור: לי זכאי
ללמוד מתוך שאלה

מתי מבשילים התנאים ללמידה משמעותית? לפי הרב יעקב אבוחצירא ('"אביר יעקב") הדבר יכול לקרות רק כשהתלמיד מתחיל לשאול

מ

גיל צעיר עסק רבי מסעוד אבוחצירא בלימוד תורה, ועתה כשהתבגר, רצה מאוד ללמוד גם את תורת הסוד. ניגש רבי מסעוד אל אביו, הרב יעקב אבוחצירא ("אביר יעקב") וביקש ממנו שילמד אותו. אך האב סירב, ולא נענה להפצרות בנו.
"אתה מגדולי המקובלים," אמר לו בנו, "אצל מי אלמד אם לא אצלך?"
השיב לו אביו: "עליך להתחיל ללמוד לבד, וכאשר תהיה מוכן, אני אלמד אותך." שאל רבי מסעוד באכזבה: "איך תדע שאני בשל ללמוד את תורת הסוד?"
השיב לו רבי יעקב: "אני אדע."
החל רבי מסעוד ללמוד לבדו את תורת הקבלה עקב בצד אגודל; אט אט למד את המושגים, סיגל את השפה, וכעבור זמן הצליח להבין גם דברים לעומקם.
והנה, פעם אחת תוך כדי לימוד עלתה שאלה שלא מצא לה מענה. לאחר שהפך בסוגיה וחיפש בספרים ובמפרשים ולא הצליח למצוא תשובה, אזר אומץ וניגש אל אביו, שמא ממנו תבוא הישועה. שמע רבי יעקב אבוחצירא את השאלה ושמח שמחה גדולה: "עכשיו כשלמדת לשאול, אתה ראוי ללמוד איתי. מעתה נוכל ללמוד יחד את תורת הסוד."

על הסיפור

רבי מסעוד אבוחצירא מבקש ללמוד קבלה ובאופן טבעי הוא פונה לאביו הבקיא מאין כמותו בקבלה. פנייתו לאביו מבטאת את ההנחה שכדי ללמוד את סודות התורה יש צורך בהדרכה מלאה כבר מן הצעד הראשון, שכן זהו מעין כתב חידה סתום הדורש עמקות מחשבה וטוהר הלב.
ואכן גישה זו, שאת סודות התורה מעביר מורה לתלמידו, מושרשת היטב במסורת הקבלית. לאור זאת, תגובת הרב יעקב אבוחצירא ("אביר יעקב") מפתיעה – הוא מחזיר את האחריות ללימוד לבנו רבי מסעוד: עליו להתחיל ללמוד לבד ורק בשלב מאוחר יותר הם ילמדו יחד. נראה שהרב יעקב אבוחצירא מאמין בכוחותיו הגדולים של בנו-תלמידו ויודע כי הוא מסוגל להתחיל להבין את היסודות מעצמו, ולפיכך מַתְנה את הלימוד המשותף בלימוד מקדים שהוא אישי ועצמאי. את הלימוד המשותף הוא דוחה לשלב השני.
ומהי נקודת המפנה? ברגע שרבי מסעוד מוטרד ממה שלמד ושואל שאלה ראויה – ניתנה לו הרשות להתקדם ולהתחיל בלימוד משותף עם אביו-מורו.
הסיפור מחדד את חשיבות השאלה. שאלה עמוקה היא פרדוקס: מחד, ככל שאלה היא מביעה חוסר הבנה, ומאידך, היא דווקא מעידה על הבנה של נבכי הסוגיה, המעלה לעיתים תהיות וקושיות. השאלה מבליטה את החסר אך בו בזמן מעידה על ה"יש" שהביא את הלומד לשאול. השאלה מבטאת בעלות של הלומד על החומר הנלמד; כאשר החומר הנלמד איננו תורה חיצונית לאדם, אלא לימוד המופנם בתוכו- אז יכולה להיוולד גם שאלה עמוקה. זהו, אם כן, הרגע להתקדם לשלב השני בלימוד ולהעמיק, אך הפעם בליווי מורה ראוי. ניתן אולי לומר שהרב מבקש שבנו לא יהיה "בעל תשובה" אלא "בעל שאלה".

קראו עוד » קראו פחות «
מרחיב דעת
פרס נובל בזכות שאלה

איזידור רבי, פיזיקאי יהודי אמריקאי, זוכה פרס נובל, סיפר שאמו הפכה אותו למדען בזכות שאלות.
"אימא שלי הפכה אותי למדען בלי שהתכוונה לכך בכלל. כל האימהות היהודיות בברוקלין נהגו לשאול את הבן שלהן: "נו, למדת משהו בבית ספר היום?" אבל לא אימא שלי, היא תמיד שאלה אותי שאלה אחרת: "איזי, שאלת שאלה טובה היום?" ההבדל הזה – שאילת שאלות טובות – הוא שהפך אותי למדען."

מתוך "הלילה הזה – הגדה ישראלית". מישאל ונועם ציון, עמ' 29,
הוצאת כתר, 2004.
קראו עוד » קראו פחות «
סליחה, אני רק שאלה

שאלה או קושיה יכולה להיחשב מטרד אולם במסורת היהודית העניקו חשיבות גדולה לשאילת שאלות ולהעלאת קושיות שכן בעזרתן יכולה האמת להתברר. בליל הסדר נזכר הבן שאינו יודע לשאול, כילד הזקוק לסיוע בהיכרות עם המסורת.
בתלמוד (בבא מציעא דף פד עמוד א-ב) מסופר שר' יוחנן התגעגע לתלמידו ריש לקיש והסתייג מתלמידו החדש ר' אלעזר בן פדת, שכן הראשון נהג להקשות עליו קושיות רבות ואילו תלמידו החדש בעיקר חיזק את דבריו. בכמה מקומות מדגיש הרב יוסף חיים עצמו את חשיבות הקושיה כדרך מרכזית בלימוד התורה "שדברי תורה פרים ורבים בחדושי הלכות על ידי הקושיות שיתקשה בהם החכם המשכיל…" (משל ונמשל, משל סה, עמ' צא)

קראו עוד » קראו פחות «