תוניסיה

גלות תוניסיה הייתה המרכז הרוחני-תורני של יהדות צפון אפריקה בין המאה ה-8 למאה ה-11. חכמי העיר קירואן שבתוניסיה זכו להכרה מגאוני בבל, ובהמשך פעלו בעיר גדולי תורה כרבנו חננאל – פרשן התלמוד הנודע. הקהילות היהודיות בתוניסיה נחרבו עד היסוד עם עלייתה לשלטון של כת האל-מווחדון בתוניסיה במאה ה-12. לאחר גירוש ספרד התיישבו בתוניסיה אנשי הלכה ותלמוד רבים כרבנים אברהם זכות, אברהם בן בקראט הלוי ומשה אלאשקר.
תרומה משמעותית להתפתחות התורנית יש לזקוף לזכות הרבנים מסעוד אלפאסי ושלמה פרץ שהגיעו ממרוקו לתוניסיה במאה ה-18 והחלו ללמד בה תורה. בתוך זמן קצר הצליחו להביא להתעוררות דתית.
בתוניסיה נוצרה ספרות תורנית ענפה בתחומי העיון בתלמוד, ההלכה, הקבלה והדרוש, אך לא נכתבו בה כלל ספרי הגות ופילוסופיה. מהמחצית השנייה של המאה ה-18 פנו רבים ללימוד הקבלה (כנראה בהשפעת הרב אברהם אִבּן מוסה ובנו הרב משה), ויש מהם שנודעו כגדולי המקובלים כרב יצחק טייב (מחבר "ערך השולחן") בתוניס, והרב משה עידן בג'רבה.
החיד"א, שביקר בתוניסיה ב-1774, תיאר בהתלהבות את התרשמותו מגדולת רבניה ולימודם המעמיק, וכן את תמיכתם הנדיבה ביהודי ארץ ישראל. על פי עדותו, מאה שנים קודם לכן, באמצע המאה ה-17 התחוללה מהפכה חינוכית בהנהגת הרבנים צמח צרפתי, אברהם הכהן ואברהם טייב, שעיקרה מעבר מלימוד גמרא עם רש"י ללימוד מעמיק של התלמוד עם בעלי התוספות. בשיטה החדשה, הניתוח של הסוגיה התלמודית לא נועד לשם הסקת מסקנות הלכתיות הלכה למעשה. שיטה זו, שכונתה "העיון התוניסאי", כללה למשל לימוד של סדר קודשים הדן בהלכות בית המקדש, אף שאינו נוהג הלכה למעשה. שינוי שיטת הלימוד הביא לפריחה אינטלקטואלית, ולפי עדותו של החיד"א, היו נערים רבים בבחינת "מְעיינים" גדולים.
עם הכיבוש הצרפתי ב-1881 הפכה תוניסיה לארץ חסות, וההשפעה הצרפתית ניכרה בקהילה היהודית בכל תחומי החיים. בהדרגה פינתה את מקומה הערבית התוניסאית לטובת השפה הצרפתית. רבים מבני הקהילה, שהייתה ביסודה מסורתית, הגיעו לידי משבר דתי שהתבטא ברמות שונות של התרחקות מן המסורת. המשבר הרוחני בקהילה היהודית בעיר תוניס היה חריף כל כך עד שנאלצו למנות רבנים מג'רבה, האי הסמוך.
בשנת 1864 נוסד הוועד המחוזי של כי"ח בתוניס שנערך להקמת בית ספר של הרשת. ניסיון זה נתקל בהתנגדות עזה של הבֵּיי, השליט המוסלמי, ושל הקאיד, מנהיג הקהילה היהודית, והתוכנית נגנזה. עם זאת בשנת 1878 הוקם בית הספר הראשון של כי"ח, והוסכם שהוא יתנהל על פי המסורת, מתוך מטרה שבוגריו יהיו משכילים יראי ה'. הקמת בית הספר של כי"ח זכתה לתמיכת רבנים חשובים וביניהם הרב ישראל זיתון, רבה הראשי של תוניס. בשנים הבאות הוקמו בתי ספר של כי"ח לבנים ולבנות בערים נוספות, ומספר התלמידים גדל בהתמדה, אולם בניגוד לציפיות, הקמת בתי הספר של כי"ח הגבירה מאוד את המגמה של עזיבת המסורת בקרב צעירי תוניסיה.
לעומת חכמי תוניס, רבני ג'רבה שמרו באדיקות על החינוך התורני והתנגדו לניסיונות להקים בית ספר של כי"ח באי.
האי ג'רבה, הנמצא בים התיכון מצפון לתוניסיה, היה מרכז יהודי נוסף בתוניסיה, בעל מאפיינים ייחודיים. באי חיה קהילה יהודית עתיקת יומין המיוחסת לימי שלמה המלך. תושבי האי המבודד הצליחו לשמר את המסורת באדיקות. לאורך הדורות הייתה הקהילה היהודית בג'רבה כפופה לרבני תוניס, אולם במחצית השנייה של המאה ה-19 חלה פריחה תורנית באי, ולנוכח המשבר הרוחני העמוק בתוניס, נטלה ג'רבה את הבכורה והפכה לגורם רב השפעה. הלימוד המקובל בג'רבה היה ממוקד בהלכה ("אליבא דהלכתא"), כלומר, לימוד התלמוד מתוך כוונה לגזור ממנו השלכות הלכתיות. את המהפכה הלימודית הנהיג הרב כלפון משה הכהן שהיה הרב הראשי של ג'רבה. עד ימיו עסקו תלמידי החכמים בעיקר בלימוד בשיטת "העיון התוניסאי". הרב כלפון, לעומת זאת, לימד את כללי הפסיקה בצורה שיטתית ויסודית. הוא העמיד שדרה של פוסקים בהלכה ובראשם הרב רחמים חויתא הכהן, ממשיך דרכו. הגישה החינוכית הג'רבאית ראתה בכתיבת חידושי תורה חלק בלתי נפרד מלימוד התורה. עם הקמת בתי דפוס באי במאה ה-20, יצאו לאור ספרים תורניים רבים.
הציונות תפסה מקום חשוב בתוניסיה כולה, אך העלייה מתוניסיה לארץ לאחר הקמת המדינה הייתה דלילה יחסית ונפרסה על פני שנים רבות; חלק גדול מן היהודים היגרו לצרפת.

קראו עוד » קראו פחות «
סינון
איפוס סינון
אחרי רבים להתיר
Podcast icon
הרב מניני ביתאן מוצא דרך מחוכמת להתיר אכילת עוף שאחרים הטילו ספק בכשרותו
בזכות ממתק לשבת
הרב ישועה בסיס מוכן לסייע יותר לאדם המוציא הוצאת גדולות לכבוד שבת
גאון, נקודה!
סיפורנו עוסק בכוחה של נקודה קטנה לשנות את התמונה כולה, וחוגג את ניצחונה של הקריאה הפשוטה על הקריאה המפולפלת והמתחכמת
גבורתו של מנהיג
על אף סכנת הנפשות שבה היה שרוי, הרב כלפון משה הכהן מצליח להנהיג את קהילתו בג'רבה תחת השלטון הנאצי, ומגלה את סוד גבורתו של מנהיג
דברים חכמים בנחת נשמעים
הרב רחמים חויתא הכהן מסביר שדבריו של הדובר במתינות נשמעים לדורות רבים
הזמן מרפא הכול
חוש ההומור של הרב יהודה גץ עוזר לו להתגבר על חששות הקהילה מגילו הצעיר
הפתק
הרב יהודה גץ, רב הכותל, כתב לעצמו פתק ובו הוא מונה נקודות שבהן היה רוצה להשתפר כדי לחיות חיים שלמים יותר
הצנע לכת
הרב יוסף בוכריס דואג לא רק לרווחתם הפיזית של העניים בעירו, אלא גם לכבודם, ולשם כך הוא מוכן להוציא כסף רב מכיסו
זה הקטן גדול
כשראה הרב נסים חדאד שלאחד מתלמידיו פוטנציאל גדול, היה מוכן לעשות הכול כדי שילמד - אפילו לעשות קניות במקומו!
חתונה היום וגירושין מחר
הרב כדיר צבאן מבין ללבו של חתן החושש לעמוד מתחת לחופה. כיצד יסייע לו להתמודד עם פחדיו?
טיפה ועוד טיפה
Video icon
הרב שלום הכהן מוצא דרך יצירתית להוסיף כסף לקופת הצדקה
כוחה של מילה
Video icon Podcast icon
מה קורה לנו כשאנחנו מדברים? רבי כלפון הכהן מלמדנו שהמילים לא רק חושפות את רגשותינו ומחשבותינו, אלא פועלות גם הפוך: המילים שאדם אומר בקול רם חודרות אל ליבו
כיבוד הורים
אביו של הרב רחמים חויתא הכהן אינו מצליח להירדם כאשר בנו לומד בבית המדרש עד שעת לילה מאוחרת, ובנו מוצא לכך פתרון יצירתי
כתר דוד
הרב ישועה בסיס מצטרף להלווייתו של נגן מופלא שהתנתק מן הקהילה היהודית, ומלמד את תלמידיו שמראֶה עיניים אינו חזות הכול
לא לפחד מהפחד
הרב בוכריס מבקש לעלות עם משפחתו מג'רבה לארץ אך בנו חרד מן הדרך המסוכנת. כדי להרגיעו מצייד הרב בוכריס את בנו במשפט שילווה אותו כל החיים
להרוויח הרבה אבל ביושר
האם מפגש בין גנב לבעל הבית הופך להיות נקודת מפנה בחייו של הגנב? מה אמר הרב זאכי יצחק חדאד לגנב שביקש לגנוב ממנו?
לספר חידוש
הרב כדיר צבאן לומד שקשב ועניין אינם תלויים רק בתוכן הדברים אלא בעיקר בדרך שבה נאמרים הדברים
לפי דרכו
הרב רחמים חויתא הכהן תפס תלמיד צעיר ממרה את פיו ומעיין בספרי קבלה. כיצד ינהג בתלמיד זה?
לשיר את מגילת איכה בחתונה
הפייטן רבי אשר מזרחי נאלץ לשיר בחתונה מוסלמית בתוניסיה בליל תשעה באב, והחליט לשיר קינות וקטעים מתוך מגילת איכה. על מנגינת האהבה המסתתרת במגילת איכה
מג'רבה לירושלים
Podcast icon
הרב כלפון סבור שכדי להקל את העלייה לארץ ישראל יש להקל בהלכה, אפילו כאשר מדובר במנהגי הקהילה העתיקים
מה לובשת ירושלים?
מהם בגדי תפארתה של ירושלים? הרב דוד חדאד מגלה את הסוד
מחוץ לקופסה
הרב מצליח מאזוז מלמד את תלמידיו כיצד לקרוא בין השורות
מצות לכולם
Video icon
רבי כלפון הכהן, מנהיגה של ג'רבה, מחליט לוותר על אכילת מצה שמורה, חומרה שנהג בה במשך שנים, כאשר הוא מגלה שחומרה זו לא תהיה נגישה לכל החפץ בכך
מקובל וטוב ויפה
במענה לשאלתו של טייח רשלן קושר הרב גץ את תורת הסוד והקבלה ליופי ולאסתטיקה
משיבה כהוגן
Video icon
איפה נמצאת התורה, בבית או בבית המדרש? הרבנית מזאלה מטשטשת את הגבולות
סבי או מורי?
חתן צעיר מצטרף למשפחתו של הרב גץ והוא מתייחס אליו בגינוני כבוד, אך הרב מסביר לו שהוא בסך הכול, וקודם כול סבא
עוד קניות לשבת
הרב ציון כהן יהונתן טורח להאריך את ההכנות לשבת ומביע בכך את אהבתו אליה
עת ללמוד ועת ללמד
הרב רחמים חויתא הכוהן מפסיק את הלימוד של תלמידו הרב מצליח מאזוז, ושולח אותו הביתה ללמד את ילדיו
פירות סוג ב לשבת
הרב חדאד קונה לשבת סחורה פגומה, ומלמדנו שעשיית חסד חשובה יותר מכבוד השבת
פשוט להקשיב
Video icon
הרב כלפון הכהן מעדיף לשתוק לפני שהוא מתחיל לדבר
צדק תמים
הרב ישועה בסיס מלמדנו כי תפילתו השגויה אך התמימה של עני נבער רצויה יותר מתפילת הקהל המגחך על טעותו של העני
תורה עם עבודה
שני תלמידי חכמים עמדו בפתח הבית: בעל הבית העשיר, חכם נסים כהן מג'רבה שבתוניסיה, והאורח שהוא עני מרוד. העני מעדיף את לימוד התורה הטוטאלי ומגיע לפת לחם, בשעה שחכם נסים מלמדנו את החשיבות שבשילוב תורה עם חיי מעשה, עבודה ופרנסה