סינון
איפוס סינון
אדון הארץ ואדון השמיים
הקייסים הגדולים הוזמנו על ידי מלך אתיופיה לפולמוס דתי שבסופו הוא דורש מהם להתנצר. האם ייכנעו כוהני ביתא ישראל? מה ישיבו למלך?
אדם ניכר בכוסו ובצלחתו
במה נבחן צדיק? הרב יוסף קובו מסלוניקי אומר שצדיק נבחן קודם כול בכך שהוא יודע לאכול כראוי, ולאו דווקא בלימוד תורה
אי אפשר לעצור את הרוח
הרב מרדכי אליהו מנסה למנוע מרבו הזקן טרחה, אך לומד שאי אפשר למנוע מאדם לקיים את המצווה שלו
אל מול הקג"ב
ביום העצמאות אנו מציינים את הקמת המדינה על ידי העולים מכל קצוות תבל
מדוע קבעה ראש ממשלת ישראל גולדה מאיר כי מדינת ישראל מורידה את הכובע בפני חכם עמנואל דודאשוילי. סיפור על מסירות נפש.
אל תתפלל, לך לעבוד!
מדוע מנע הרב מאחד מעשירי עירו להצטרף אל הקהל לאמירת תהלים בבית הכנסת בזמן בצורת? חכם עזרא חמווי סבור שכל אחד צריך לדעת את תפקידו במסגרת הקהילה, ובעיקר שכוחה העצום של הקהילה בא לידי ביטוי כאשר כל חבריה ערבים זה לזה.
אם לא תשאל איך נדע
חכם יוסף חיים מלמד אותנו שקושיה טובה היא היסוד לכל לימוד, והתשובה יכולה להגיע ממקומות מפתיעים
אמת או שלום?
מחלוקת גדולה התגלעה בין המוסתערבים לספרדים במצרים. כיצד יפסוק הרדב"ז? מה מקומו של הדין, והאם יש לפעול לפנים משורת הדין?
אנשים טובים באמצע הדרך
הרב שלום שרעבי (רש"ש), מגדולי המקובלים, עסק ימים ולילות בתורה ובתפילה, ואף העמיק בסודות התורה. אך רק כשפגש אישה ענייה בדרכו לישיבה הבין שהסוד מתגלה דווקא בדרך
אעופה אשכונה
כיצד נולד פיוטו האהוב של הרב יצחק אבי-חצירא "אעופה אשכונה"? וכיצד הגיב אביו ה"אביר יעקב" כששמע אותו לראשונה?
ארבעת המינים וארגז אתרוגים
בקשה מוזרה של הרב יוסף חיים לקנות כמה אתרוגים לצורך ארבעת המינים מתבררת כמהלך מנהיגותי שנועד לסייע לרבים לקיים את מצוות החג. בכך הוא מעדיף לְזַכּוֹת את הרבים ולא להדר לעצמו
באללה וביך - באלוהים ובך
האם גורלנו נקבע על ידינו או שהוא בידי האל? הבבא סאלי סבור ששתי התשובות נכונות
בישיבה של מעלה ובישיבה של מטה
מניטו מספר על סבו ואביו שלמדו יחד וביקשו למצוא את אמונתם בין הספק לוודאות
בכוונה תחילה
הרב מרדכי אליהו מבקש מתלמיד שהדגים הנחת תפילין לחזור שוב ושוב על הפעולה, ומגלה לו שלא די בהקפדה על דקדוקי המצווה, אלא יש לקיים אותה מתוך חיבה ושמחה
בכי פותח שערי לימוד
הרב ראובן נאווי, מגדולי חכמי עיראק במאות ה-19-18, מלמדנו שלעיתים הכול מתחיל להסתדר כשהדמעות זולגות
בלי קיצורי דרך
תלמידיו של חכם יוסף חיים מבקשים לרוץ במהירות כדי לזכות לראות את מפגשו עם אליהו הנביא, אך הוא מסביר להם שהדרך להתעלות רוחנית כרוכה בעלייה איטית ועקבית
דרוש כפר שלם כדי ללמוד תורה
הרב רחמים מלמד (מוּלָא קוצ'יק) מלמד אותנו שרק בזכותם של אוהבי התורה, אף אלו שאינם זוכים להתמיד ולהעמיק בה, זכה להיות רב ותלמיד חכם המעמיק בתורה
דרך ארץ
הרב קלזאן מבקש מבאי בית הכנסת לנהוג בדרכו של הרמב"ם שהקדים את הדרכותיו בענייני דרך ארץ לדינים והלכות
הבדלה לכל החושים
שני אחים רבים מי יחזיק את נר ההבדלה, ועקב כך מתגלה הסוד של סדר הברכות בברכת ההבדלה. על רוחניות העוברת דרך חמשת החושים, על גוף ונפש בטקס ההבדלה
הברכה המיוחדת
הרב מרדכי אליהו מסרב לקלל, אפילו את אויבי ישראל, ובכל זאת מוצא דרך לבקש ניצחון ולגבור עליהם
ההר הוליד עכבר
לעיתים אנו נתקלים בחיינו במחסומים שנראה לנו שלא נוכל להתגבר עליהם, והם מביאים אותנו לידי ייאוש. הרב צדקה חוצין מלמדנו כי לעיתים מחסומים אלו מדומים בלבד
המענה הכפול
לאחר שפסק בשאלה הלכתית ברורה, שלח הרב בן ציון אבא שאול את תלמידיו למצוא את השואלת, ובכך לימד אותם שיעור באהבת תורה ובאהבת ישראל
הפתק
הרב יהודה גץ, רב הכותל, כתב לעצמו פתק ובו הוא מונה נקודות שבהן היה רוצה להשתפר כדי לחיות חיים שלמים יותר
הקמע הריק
קמע שעשה פלאים התגלה כקלף ריק ממילים. האם לפנינו נס או ביטוי לכוחה של המחשבה האנושית לרפא?
הרב והמופתי לומדים בחברותא
הרב הראשי של עזה והמופתי של העיר משתפים פעולה במאבקו של האסלאם במיסיון הנוצרי
התחפושת שהשתלטה
לעיתים אדם לובש בגד זר לו, והוא נשאר בגדר תחפושת, ולעיתים הבגד משנה את עצמיותו. הרב נסים עיני אורפלי-הלוי התחפש לתלמיד חכם כדי להתחמק מגזרת הגיוס לצבא העות'מאני, אך הבגדים שלבש שינו את מסלול חייו
התרועה שאבדה
תוקע מיומן בשופר מאבד את היכולת להפיק את צליל ה"תרועה" לאחר שהמיר את דתו. הרב אברהם היכיני מגלה לו מדוע קרה הדבר.
ולו לרגע
הרב לבטון מבקש לקנות אתרוג מהודר ביום האחרון של חג הסוכות, שכן מבחינתו אם יצליח ליטול אתרוג מהודר ולו ליום אחד, הרי זה משובח
חייב לכתוב
הרב יוסף בן נאים נהג לכתוב כל דבר שהתחדש לו, והסביר זאת בכך שלכל אדם יש חלק בתורה, שאותו הוא צריך להעלות על הכתב.
ילדים זה שמחה
הרב אליהו מגיע לקהילה שאינה מאירה את פניה לילדים, ומלמד שהילדים הם אלה שמפיצים אור בבית הכנסת
כוחה המרפא של האשמה
הרב יוסף חיים סבור שנטילת האחריות ותחושת האשמה על טעויות וחטאים הן לב ליבו של יום הכיפורים, ולכן מתנגד להשמטת פיוט העוסק בכך ממחזור התפילה
כיצד אפשר להיגאל?
נער צעיר, שבימי השואה התחבא במנזר, חש לאחר המלחמה בלבול ביחס לזהותו היהודית, והוא שרוי בדיכאון; הפסח והפסחא מתערבבים אצלו זה בזה. כיצד יצליח מניטו (הרב יהודה ליאון אשכנזי) לעזור לנער להשתחר מהכבלים של עברו המדכא?
כתר דוד
הרב ישועה בסיס מצטרף להלווייתו של נגן מופלא שהתנתק מן הקהילה היהודית, ומלמד את תלמידיו שמראֶה עיניים אינו חזות הכול
לא לפחד מהפחד
הרב בוכריס מבקש לעלות עם משפחתו מג'רבה לארץ אך בנו חרד מן הדרך המסוכנת. כדי להרגיעו מצייד הרב בוכריס את בנו במשפט שילווה אותו כל החיים
לא לשיימינג
הרדב"ז קובע שיש להיזהר מאוד מהפצת שמועות על אנשים, ומשווה זאת לשפיכות דמים. כדי להימנע ממצבים שעלולים לגרום לשמועות כאלו, הוא מציע מודל גמיש של שמירה על הלכה ועל חומרה.
לאחוז בחלום
האם ניתן לצייר דמות מחלום? הרב פתיה חולם על משה רבנו, אך ניסיונותיו לשחזר את דמות דיוקנו כושלים
לדעת שאינך יודע
הרב עוזיאל מלמד את הרב הצעיר שאי-ידיעה היא חלק מהחיים, ושחשוב להודות שאיננו יודעים תמיד את התשובות
להוריד חידוש לעולם
על דרכן של המצאות בעולם. הרב יוסף קארו עמֵל על חידוש ומגלה שאחד ממתפללי בית הכנסת אומר דבר דומה. איך שחידוש מתגלגל לו
להיות או לא להיות?
כשנשאל הרב גנאסיא שאלה שנובעת מעולמה של הפילוסופיה המערבית, השיב עליה בלשונם של חכמינו
לחיות את האמונה
על מה התפלל הרב אבוחצירא לאחר שכתבי היד שעליהם עמל שנים רבות נגנבו? האם התפלל שהשודדים ייתפסו, או שהספרים ישובו לידיו? תפילתו המפתיעה של הרב אבוחצירא מלמדת אמונה מהי, וכיצד צריך האדם לנהוג במצב של חוסר אונים
לחם וגאולה
מדוע המשיח אינו מגיע? הרב יעקב מוצפי טוען שכדי שהוא יבוא, עלינו להרים את ראשנו מטרדות היום יום ולצפות לו
לחפש את אלוהים במכולת
גם כאשר הוא מחליף את המאזניים הישנים בחדשים, ממשיך הרב שלום חבשוש לחפש את שם האל שיזכיר לו את הדרישה לאמת וצדק
ללא חשש
הקמת בית חולים על ידי המיסיון הנוצרי בטבריה עוררה מחלוקת חריפה בשאלה אם מותר לקבל בו טיפול. הרב יוסף דוד אבולעפיה נחרץ בדעתו להתיר קבלת טיפול בבית החולים, והסברו מלמד רבות על כוחה של זהות יהודית איתנה
לנוע או לנענע
שני אנשים שהתקשו להתפרנס בארץ ישראל ביקשו את ברכתו של הרב הראשי מרדכי אליהו למעבר לחוץ לארץ, ולכל אחד הוא השיב תשובה אחרת. בכך מבהיר הרב אליהו שהתשובה לכל שאלה הלכתית תלויה במקומו ובמצבו של השואל
לצייר תשובה ברגע
בעזרת משל עממי נאה מסביר הרב יעקב כולי את ייחודם של רגעי החתימה של יום הכיפורים, שאליהם מתנקזת מלאכת התיקון של השנה כולה
לרוץ עם מקל הליכה
הרב שלום משאש יורד במדרגות במהירות אך מבקש לעלות שוב לביתו כדי להביא את מקל ההליכה. מדוע הרב הולך עם מקל שאינו זקוק לו?
לרפא עיניים בדמעות
מסעו של הרב אלפייה לריפוי מחלת העיניים של חברו מלמד על הגאולה הטמונה בבכי ובדמעות
לשיר את התורה
אורחו של הבבא סאלי ממתין שעה ארוכה להזדמנות להשמיע למארחו דברי תורה, אך הבבא סאלי מעדיף לשיר פיוטים. סיפור קצר על כוחם של פיוטים
לשיר כל הדרך
הרב דוד משאש מצפה ללמוד עם אביו, הרב שלום משאש, אך האב מעדיף את השירה המשותפת על פני הלימוד
מהות קודמת לקיום
מניטו רואה בגיור את תחילתו של תהליך ההתקרבות אל היהדות, ולכן מאפשר לאדם להתגייר אף על פי שאינו מתכוון לשמור על כל המצוות
מי אשם?
הרב חיים דוד הלוי מתפעם מתפילתו האישית של אחד המתפללים. מה המיוחד בתפילתו? האם מותר בתפילה לבטא תלונה על אלוהים?
מכתב לשכינה
בניסיון לסייע לעני שביקש את עזרתו, ה"אור החיים" מעדיף תפילה זכה ופשוטה על צירופי שמות מיסטיים
מקפיד על כלה כחמורה
מָארִי סלימאן אלקארה מבקש לסייע בכל כוחו לאישה ענייה שמחתנת את בתה, ועל כן הוא נוטה להקל בדיני השחיטה. לשיטתו, הוא בעצם מחמיר גדול במצוות עזרה לאלמנה
נחת רוח ליוצרה
הרבנית שמחה צדקה מתעקשת לקיים את מצוות נטילת ארבעת המינים כמנהג המקובלים, ומתעקשת שיש מקום גם לנשים בעולמות העליונים
נצחוני בנותיי
נערה צעירה שחשקה נפשה בלימוד תורה בצורה טוטאלית ואף הייתה מוכנה לוותר על חיי משפחה בשל כך, לימדה את הרב יהודה עייאש מאלג'יר עד כמה גדול כוחן של נשים בלימוד תורה
סיפור במכתבים
רבי יוסף בירדוגו ממקנס שבמרוקו אינו רוצה להשתמש בסמכותו להכריע בשאלה הלכתית סבוכה אלא דווקא מבקש לעודד דיון ומחלוקת
ספר תורה תמורת חירות
הרב אליעזר פאפו (ה"פלא יועץ") מלמד שמותר למכור ספרי תורה על מנת לפדות שבויים, שכן התורה ניתנה לעם ישראל ואם אין עם ישראל - אזי אין תורה. לדעתו, עקרון הערבות ההדדית בעם ישראל תקף גם ביחס ליהודי שעזב את יהדותו.
עזרה מסוכנת
הקשר של אנשים שונים אל עולם התורה בנוי בצורות שונות. הרב אליהו מלמד שגם כאשר מנסים לקדם את אמונתו של אדם אחר, יש לגלות רגישות לאופן שבו בנוי הקשר שלו אל עולם התורה
עייפות מעניקה כוח
גם כששב לביתו בשעת לילה מאוחרת, הבבא חאקי אינו מוותר על לימוד התורה, שהוא הנותן לו כוח להשכין שלום בין אדם לחברו ובין איש לאשתו
עת לעשות ועת לקבל
חכם שהרבני מנסה לסייע לאדם במצוקתו, אך מוצא שהסיוע היחיד שהוא יכול להציע הוא קבלת המציאות כפי שהיא מתוך אמונה
פת במלח
ה"חכם צבי" מופתע לגלות שרבי משה חאגיז חי בבית יפה ויש לו כלים נאים. חכם חאגיז מסביר שכבודם של בני האדם מבטא את כבודו של הבורא
צדק תמים
הרב ישועה בסיס מלמדנו כי תפילתו השגויה אך התמימה של עני נבער רצויה יותר מתפילת הקהל המגחך על טעותו של העני
קריאה בידיים
הרב אברהם אפומאדו עומד על עוצמתה של קריאה תיאטרלית בתורה, ומלמדנו עד כמה חשוב ליצור חוויה משמעותית בקרב המאזינים
רב בשמחות
בניגוד לתפיסתם של חבריו הרבנים, הרב שלום משאש סבור שהוא חייב להראות לציבור שהוא סומך על תעודת הכשרות שהוא בעצמו חתום עליה
שער נעול
הרב אלפנדרי קובע שעות ביקור בסוכתו. מה יקרה כשהרב זוננפלד יגיע לסוכתו וימצא שער נעול? האם יפתח הרב את הדלת?
תורה עם עבודה
שני תלמידי חכמים עמדו בפתח הבית: בעל הבית העשיר, חכם נסים כהן מג'רבה שבתוניסיה, והאורח שהוא עני מרוד. העני מעדיף את לימוד התורה הטוטאלי ומגיע לפת לחם, בשעה שחכם נסים מלמדנו את החשיבות שבשילוב תורה עם חיי מעשה, עבודה ופרנסה
תורת האינסוף
הרב החיד"א מסרב לבקשה לנקד את התורה כדי להמעיט את המריבות בבית הכנסת, משום שכאשר המילים אינן מנוקדות נפתחות דרכים רבות להבנת התורה
תפסת מרובה?
הנער יחיא קאפח מנסה להרויח מעט יותר לפרנסת המשפחה, אך סבו ר' סאלם קאפח, מלמדו לשים גבול לעבודה ולרווחים ממנה
תרנגולי ביתך קודמים
האדם שואף לעולמות רוחניים עליונים, אך האר"י קובע שלא יוכל לעלות מעלה אם לא ישמע את כאבם של התרנגולים שבחצרו